۱۳۸۷ دی ۳۰, دوشنبه

تهیه ادوبه مخلوط و ساییدن زعفران (1)



از اين ادويه ميتوان در تمام خورش ها و مايه تمام پلو هاي مخلوط و انواع خوراک ها مثل زبان و همینطور برای سرخ کردن ماهی و مرغ و بلدرچین و گوشت و دلمه ها و كوكو ها استفاده كرد .

من شخصا كمي ( مثلا حدود 10 الي 20 گرم ) پودر مزره خشك - ترخون - آويشن - گشنيز - شنبليله - جعفري - شويد - نعنا و پونه - انيسون - باديون - پودر پوست نارنج و نارنگي خشك شده - پودر : سير - موسير - پياز خشك هم به ادويه جات معمول اضافه ميكنم .

در خشكبار فروشي ها ي معتبر ادويه جاتي تحت نام : ادويه ترشي- ادويه كاري - ادويه پلو - ادويه خورشي ميفروشند . هر كدام را ميتوان جداگانه براي همان منظور بكار برد . ( البته ميتوانيد همه را با هم مخلوط كنيد و بكار بريد .) ولي حقيقتا از وقتي همه را با هم مخلوط ميكنم عطر و طعم و مزه خيلي خوبي به غذاهايم داده !!!
بخصوص كه هنگام طلايي شدن پياز داغ - ادويه را اضافه كرده و ( اگر خورش نياز به رب گوجه فرنگي داشته باشد ) رب گوجه فرنگي را نيز همانوقت اضافه كرده و تفت ميدهم .

البته اندازه آنها داخل ادويه طوري است كه مثلا خورش قورمه سبزي هيچگاه طعم دارچين نميدهد ولي چون از تمامي ادويه جات داخل آن موجود است و خورش و غذا طعم و مزه و عطر خيلي خوبي دارد . بهتره خودتان امتحان كنيد.


ادویه گرام ماسالا
و انواع ادویه جات

تركيبات گوناگوني از ادويه هاي مختلف وجود دارد و همه ي آنها ماسالا ناميده مي شود. در هند هر غذا به نام خود ماسالاي مخصوص دارد.

گرام ماسالا يكي از معروف ترين ادويه ها است كه در اكثر غذاها كاربرد دارد و مي توان در بعضي از فروشگاه ها آن را به صورت آماده هم پيدا كرد.


مواد لازم براي تهيه گرام ماسالا ( ادويه مخلوط اصيل هندي ) :

1- زيره سبز 45 گرم - Cumin Seed

2- دانه فلفل سياه 20 گرم - Black Pepper

3- هل سياه 35 گرم - Black Cardamom


4- رازيانه 15 گرم - Fennel یا بادیان سبز


5- هل سبز 20 گرم - Cardamom

6- تخم گشنيز 30 گرم - Coriander


7- ميخك 10 گرم - Clove

8- دارچين 25 گرم - Cinnamon


9- زيره سياه 20 گرم Caraway Seed


10- گل سرخ 10 گرم - Red Rose Powder


11- برگ بو 8 گرم - Bay Leaf . این برگ رو برای از بین بردن بوی ضخم مرغ و ماهی و گوشت به کار میبرن .


12- پودر زنجفيل 10 گرم - Ginger

13- جوزهندي 2 عدد - Nutmeg



14 - زردچوبه 30 گرم - Turmeric


15 - اَنیسون یا بادیان رومی

Pimpinella anisu
Anise
Apiaceae (Umbelliferae)

همه ي ادويه هاي ذكر شده را پودر كرده ، با هم مخلوط مي كنيم . سپس در شيشه ريخته و در آن را محكم مي بنديم. و اگر دوست نداريد از فلفل استفاده كنيد، مي توانيد آن را حذف كنيد.


مراقب زعفران های تقلبی باشید ! که از کاکل ذرت رنگ شده و ...غیره تهیه میکنند .

زعفران رو حتما از فروشگاه های معتبر و با کد بهداشتی وآرم مشهور خریداری کنین ..


گل زیبای زعفران Saffron

طرز تهیه زعفران دم کرده
برای تهیه و دم کردن زعفران ابتدا کمی از آنرا داخل یه هاون کوچک با کمی شکر یا یک حبه قند بسایین و ....







سپس یک قاشق چای خوری از پودر آن را با نصف استکان آب جوش مخلوط کنین و کمی بگذارین دم بکشه و پر رنگ شه . گاهی مقدار بیشتری زعفران باعث بهتر شدن رنگ اون میشه ... من خودم همیشه مقدار زعفرون رو کمی بیشتر میریزم .... این محلول زعفرون رو میشه توی شیشه در بسته داخل یخچال تا یکهفته نگهداری کرد ...



نکته : هرچه آب جوش تر باشه و هرچه زعفرون بیشتر پودر بشه ( نرم تر بشه ) رنگ بیشتری پس میده .

نکته : دوستان عزیزی که در مناطق مرطوب هستن زعفرون رو قبل از ساییدن حدود 30 ثانیه داخل ماکروویو گرم می کنن تا خشک بشه . بعد سردش میکنن و سپس میساین .. ( ممنون از توصیه خوب مونا جون )
مونا : من زعفران رو یه گرمای مختصری تو مایکرو میدم مثلا 30 ثانیه . البته بنا به حجم زعفران. ممکنه 1 دقیقه هم بذارم که وسطش یه کم همش میزنم . یه گرمای مختصر باعث ترد شدن زعفرون میشه و وقتی کاملا خنک شد به راحتی پودر میشه. فقط مواظب باشید نسوزونید. بعد بیایید یقه ما رو بگیرید. توجه داشته باشید که وقتی گرما رو از دست داد اونوقت ترد میشه.


خواص درمانی انواع عرقیات ( 1 )

آبغوره : طبيعت سرد و خشك مفيد جهت تصفيه خون و رفع چربي و ضد چاقي

آبليمو : طبيعت سرد - صفرا بر - سرشار از ويتامين ث - رفع عطش شديد

گیاه آویشن : طبیعت گرم - درمان آسم و سرفه های خشک و مکرر و برونشیت , درمان عفونت گوش و نفخ و تهوع - در حاملگی مصرف این گیاه ممنوع است اما در دوران شیردهی منعی ندارد.

تقويت كننده بدن - تسكين دهنده سرفه و آسم و سرما خوردگي - ضد ميكرب -- يك فنجان در روز ميتوان عرق آنرا مصرف كرد . * - در دوران بارداري از مصرف آن خودداري نماييد .
ونیز پودر و عرق آویشن غده تیروئید را تحریک میکند .

*** - آقای دکتر گودرزی لطفا در مورد طبایع 4 گانه و سردی و گرمی و راههای تشخیص و رفع آن مختصرا توضیح دهید .:

چهار حالت در طب ابوعلی سینا که در طب هندی آیورودا 3 حالت اصلی است و 7 حالت مختلط ایجاد میکنند مبحث بسیار گسترده ای است و منابع معتبری مثل کتاب قانون برای درک عمیق آن موجود است و در حوصله یک پاسخ ساده نیست.اما بدانید که بدنها ، در کل ، اعضا ، گیاهان ، جامدات و خوراکیها بطور کلی یک از حالتها و یا ترکیبی از حالات سردی گرمی رطوبت و خشکی را دارند .

برهم خوردن و یا تعادل این ها یعنی طبیعت بدن و خوراکیها و گیاهان دارویی و محیط و .... باعث بروز بیماریها یا سلامتی میشود و درمان و تشخیص بیماری هم از همینجا استخراج میشود.به دلیل همین پیچیدگی به طب سنتی ظلم شده و آنرا آنطور که باید موثر جلوه نمیدهد.مثلا:اگر بپرسند برای اعصاب چه چیز خوب است؟ و جواب بشنوید گل گاوزبان !بدانید هم سوال غلط است هم جواب!چون: ناراحتی اعصاب از چه طبعی برای چه طبع آدمی که فلان طبع بر آن قالب است. حالا ممکن است گل گاوزبان باشد یا شقایق وحشی یا بهارنارنج و یا بادرنجبویه و یا ......در این حالت طب سنتی معجزه میکند .

سایت :

http://www.drgoodarzi.com/New_SMF/index.php?topic=103.0


اطلاعات مفید تکمیلی در تالار گفتمان سایت سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum337/

۱ نظر:

  1. سلاااااام

    خیلی عااالیه دستتون درد نکنه
    تبریک می گم...خسته نباشین

    موفق باشین

    پاسخحذف