۱۳۸۸ فروردین ۱۷, دوشنبه

اکبر جوجه ( طرز تهیه نسخه 88 ) !!



انتخاب ویزه سرآشپز سفره خونه !!
AJ 88


بعضی ها می پرسن اکبر جوجه غذاست یا رستوران ؟؟!! برای اولین بار شخصی که رستوران داشت واسمش اکبرآقا بوده این مرغ یا جوجه سرخ شده رو باب کرد و اسمش شد اکبر جوجه ... ! !! یعنی جوجه ای که اکبر آقا پخته و یا اکبرآقایی که جوجه را پخته !! شما ها متوجه شدین ؟؟!! خوب حالا به منهم بگین !!!
حالا نوی نت میتونین آدرس رستوران هایی روهم پیدا کنین که آرم مخصوص ثبت کردن و توصیه میکنن گول آرم های تقلبی رو نخورین !!!

این version برای سفره خونه ثبت نشده ! و پیگرد قانونی هم نداره !!! شارونا جون نوش جونت ! این اکبر جوجه هم جز ترانه های .... ببخشید !! خوراکهای درخواستی شارونا خانوم گل بود .....

با توجه به اینکه آشپزها هم مثل خیاط ها و پزشکان و آرایشگران !! و دندانپزشکان و...... کار هیچکس جز خودشون رو قبول ندارن !!! سفره خونه ما هم بر آن شد !!! که فرمول AJ رو باب طبع خوش خوراکهای ایرونی بهبود ببخشه و روانه وبلاگ کنه !!!

ضمنا این خوده جوجه هه است !! به اکبر آقا هم کاری نداریم !!!



موادلازم برای 4 نفر شاید هم دونفر !! :

یکعدد جوجه با پوست
یک سوم پیمانه رب انار ملس ( یا بسته به ذائقه شما ترش )
دو الی 3 قاشق رب گوجه فرنگی
نمک و فلفل و کمی ادویه
روغن مایع سرخ کردنی
پیاز دو عدد
در صورت تمایل نصف پیمانه نعنا و گشنیز خرد شده
لیموترش یا آبغوره
گوجه فرنگی یکعدد درشت
بعضی ها توی شکم مرغ از سبزیجات محلی شمال ( یا در صورت عدم دسترسی از گشنیز و نعنا ) توی شکم مرغ و کمی هم توی سس اون میریزن تا مرغ طعم خوبی بگیره .
طرز تهیه :
مرغ درسته و شکم خالی رو تمیز بشویین و بعد حدود دو ساعت در کمی آب نمک بذارین خیس بخوره . بعد کاملا آبکشی کنین .
کمی روغن و چند قاشق رب انار و رب گوجه فرنگی رو با کمی نمک و ادویه و آبغوره توی یک پیاله کوچک بریزین و با یک قلم موی نرم مخصوص آشپزی به تمام پوست مرغ از جمله بالها و کنار و گوشه های اون بمالین . داخل شکم رو هم کمی از این مخلوط چرب کنین و بعد یک پیاز رو پوست کنده و همراه با گوجه فرنگی قاچ کرده داخل شکم اون بذارین .( از سیزیجات معطریی که خرد شده کمی – حدود دو قاشق - میتونین داخل شکمش جا بدین .

مقداری از روغن سرخ کردنی در قابمله ای بزرگ و نچسب و گود بریزین ( که روغن به اطراف نرشح نکنه و در ضمن خیلی هم روغن مصرف نکنین چون بعدا باید دور بریزین ) داغ که شد ان مرغ رو که خوب رب و روغن مالی شده -توی روغن داغ بذارین . درب قابلمه رو بذارین و با شعله نسبتا زیاد سرخ کنین .

یکطرف که سرخ شد ...شعله رو کم کنین و کمی صبر کنین تا روغن ترشح نکنه به اطراف و بعد طرف دیگر رو برگردونین . همه طرف مرغ که خوب سرخ شد . شعله رو خاموش کنین و کمی صبر کنین ( در اینصورت پوست مرغ به کف ظرف نمی چسبه ) و مرغ رو از توی اون در بیارین و چند قاشق از روغن رو نگهدارین و باقی روغن اضافی رو دور بریزین .

مرغ رو توی یک قابلمه دیگه بذارین و از اون چند قاشق روغن توش بریزین و باقی رب انار و آبغوره و رب گوجه رو باهم مخلوط کنین و نمک و فلفل و تندی اون رو اندازه کنین و روی مرغ بریزین و یک چهارم پیمانه آب اضافه کنین .اگه سبزی معطر هم آماده کردین دو سه قاشق هم توی این قابلمه اضافه کنین و بذارین با شعله ملایم حدود یکساعت و اندی بپزه . هرچه مرغ ریز تر و به عبارتی جوجه تر باشه هم خوشمزه تره و هم زود میپزه .

وقتی جوجه پخته شد توی ظرف مناسب بکشین و تزیین کنین و سس مخصوص رو هم توی سس خوری بریزین که هرکسی برای خودش روی غذاش بریزه ... اگه هم دوست داشتین میتونین با پلو سرو کنین و یا فقط با نون نوش جون کنین .

لینک انواع خوراک های سنتی با مرغ و .... در تالار گفتمان سفره خونه :


ا

۱۲ نظر:

  1. وای شبنم جون این جوجه منو کشته. چه خوش آب و رنگه. ولی مطمئنین که دیگه پر نمی‌زنه؟ کاشکی پر می‌زد می‌اومد روی میز غذای ما.

    پاسخحذف
  2. وای گرسنه شدم.ادویه مرغ شامل چه چیزهایی است؟

    پاسخحذف
  3. رویا جان همون ادویه مخلوط که توی خورش میریزن. در سوپرمارکت ها و شهروند هم با نام ادویه مخلوط میتونی پیدا کنی ... از عطاری ها هم سراغ ادویه خورش رو بگیر .من خودم همه نوع ادویه پلویی و خورش و ترشی رو با هم مخلوط میکنم .

    پاسخحذف
  4. درود
    .
    شبنم جان
    واقعا زحمت زیادی کشیدی عزیزم
    اما در واقع اینی که شما زحمت کشیدید و پختید مرغ شکم پره.
    البته همانطور که می دونید بهترین و اصلی ترین اکبرجوجه ها رو در استان گلستان و مازندارن و خراسان شمالی طبخ می کنند .
    برای پختن اکبر جوجه ، جوجه ها رو از طول نصف می کنند ، اونها رو آب پز می کنند و بعد از طرف داخل ، جوجه را در روغن حیوانی سرخ می کنند .
    بعد هم جوجه را در یک ظرف پر از کره ی حیوانی می اندازند تا دو سه ساعت آرام آرام با کره پخته شود .
    این اکبر جوجه ها فوق العاده لطیف و نرم هستند .
    .
    ببخشید در کاتون دخالت کردم عزیزم
    موفق باشید

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جون. دست گلت درد نکنه. لامذهب چه چشمکی هم می زنه !!!
    تو رو خدا یه کاری کن بشه راحت نظر گذاشت !

    پاسخحذف
  6. سلام دوستان عزیز و کیمیای گل

    ممنون که وقت میذارین و برام پیام و نظر میدین .

    کیمیا جان با اینکه همه نظرات رو منتشر کردم نمیدونم چرا نظر شما منشتر نشده ...!! سورملینا جان باور کن گاهی برای منهم مشکل ساز میشه ...! این مشکل از ضعف بلاگر هستش .
    ضمنا ساناز جان همونطور که توضیح هم دادم روش های متفاوتی برای تهیه این جوجه ( اکبر جوجه هست ) که ظاهرا روش شما بسیار کامل تره و حتما خوشمزه تره ... ممنون که برامون گذاشتی ... البته اکبر جوجه بیشتر معروفه به خاطر سس مخصوصش ...و اینکه کامل و یا نصفه بپزنش هم سلیقه ایست ولی با شما موافقم چون وقتی نصفه برش داده بشه راحت تر میشه توی قابلمه یا ماهیتابه چرخوندش .
    ما که یک رستوران اکبر جوجه خواستیم برامون مرغ بریون ساده آوردن با کمی رب انار ساده توی ظرف سس خوری !! !!
    بازهم ممنون

    پاسخحذف
  7. سلام شبنم جون ميشه لوز بادام تبريز كه با زعفران به رنگ نارنجي در ميارنش و خيلي خوشمزس رو آموزش بدي ، يزد هم لوز بادام داره اما اين كجا و ان كجا ، يعني مال تبريز خيلي خوشمزه تره قنادي تصاج توي تبريز بهترين لوز بادام را داره

    پاسخحذف
  8. سلام شبنم خانم
    دستتون درد نكنه خيلي مرغ خوش آب و رنگيه
    لطفا" اگر ممكنه طرز تهيه ( به روش گام به گام) مرغ بريان در فر رو آموزش بديد ، ممنون ميشم

    پاسخحذف
  9. شبنم جون ممنونم از شما واقعا زحمت کشیدین ببخشید که دیر کامنت میذارم میدونین که چند وقتی ایران بودم و نتونستم بیام اینجا.
    شارونا

    پاسخحذف
  10. خانم عزیز دقیقا به همین دلیل است که اکبرجوجه ی اصلی شرکت ثبت شده دارد و کسانی را که از نامش سواستفاده می کنند تحت تعقیب قانونی قرار می دهد، برای این که امثال شما نگویند در یک رستوران برایمان مرغ بریان و رب انار آوردند، و برای این که امثال شما یک دستور من درآوردی را تحت عنوان اکبرجوجه انتشار ندهند.

    پاسخحذف
  11. اتفاقا بر خلاف نظر شما، روش های مختلفی برای تهیه ی اکبرجوجه وجود ندارد و نصفه یا درسته بودنش سلیقه ای نیست، اگر مرغ سرخ شده باشد بله، روش ها متفاوت و اندازه اش سلیقه ای خواهد بود، اما اکبرجوجه قطعا جوجه ای است که از طول نصف شده و با همان شیوه ای که خانم ساناز گفتند طبخ شده باشد. حرف شما مانند این است که بگوییم پختن قیمه روش های مختلفی دارد و به سلیقه ی شماست که در آن لپه و سیب زمینی بریزید یا ماش و شلغم. خب آن هم خورش محسوب می شود اما قطعا قیمه نیست.

    پاسخحذف
  12. جلل خالق اینجا دیگه کجاست منم اشپزی کار میکنم از خانمها هرکس گفت فرقه کوبیده کازرونی با کوبیده در چیه ؟؟؟؟

    پاسخحذف