۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

بستني سنتی زعفرانی (اكبرمشدي ) با خامه و مغز پسته



بستني سنتی زعفرانی یا اكبرمشدي با خامه و مغز پسته

مواد لازم :
1 لیتر شير250
گرم شكر
زرده تخم مرغ یکعدد
دو قاشق سوپخوری پر ثعلاب
3/1 پیمانه گلاب
3 قاشق س عرق هل
خلال پسته کمی
زعفران سائيده
خامه 5 قاشق س سرپر

طرز تهیه بستني سنتی اكبرمشدي با خامه و مغز پسته : بستنی اکبر مشهدی !!

شير را در طرف فلزی مي جوشانيم و بعد وقتی جوشید شعله رو کم کرده شکرو زعفران دم کرده وگلاب و عرق رو اضافه مي كنيم ودر حین هم زدن ثعلاب رو هم كم كم بهش اضافه میکنیم . بهتره از گوشتکوب برقی یا مخلوط کن استفاده کنین .



بعد ازاینکه مخلوط خنکتر شد ، داخل جا یخی یخچال قرار میدیم و بعد از نیمساعت زرده تخم مرغ رو داخل مایه مخلوط میکنیم و مجددا با همزن خوب به هم مي زنيم تا بستني سفت و كشدار بشه .


حالا مجددا ظرف رو توی جایخی یا ( اگه جا میشه ) تو فريزر قرار مي دهيم و بعد از نيم ساعت آن را در مي آوريم و مجدداً با همزن خوب مي زنيم و بعد خلال های پسته رو توش میریزیم و ( دیگه از همزن و کوشتکوب برقی استفاده نکنین چون خلال ها له میشن ) و میذاریم توی جایخی یا فریزر تا بستني آماده بشه .

اگه میخواین خامه هم داشته باشه . خامه رو قبلا کف یک بشقاب استیل یا فلزی مالیدین تا یخ بزنه استفاده کنین و اون رو تکه تکه خرد کنین



و دفعه آخر پس از هم زدن با هم زن داخل بستی بریزین و با قاشق و با دست هم بزنین .( اگه با همزن بزنین خامه هاش توی بستنی له میشه .)

نکته : برای اینکه بوی تخم مرغ مشکلی ایجاد نکنه ،
کمی از شکری که برای مصرف توی بستنی گذاشتین رو همراه با زرده تخم مرغت بزنین و اگه باز خیلی حساسین عرق هل رو هم توش بریزین و هم بزنین . بعد داخل بستنی بریزین . اگه خیلی حساس هستین اصلا تخم مرغ نزنین .


ثعلاب پودر گیاهی سفید رنگیه که برای کش اومدن بستنی ازش استفاده میشه * مقدار زعفران به تمایل خود تون بستگی داره از دو قاشق سوپخوری تا 4/1 پیمانه و هرچه بیشتر باشه پررنگتر وخوشمزه تر میشه . بدون زعفرون رنگ بستنی تون شیری رنگ میشه و در واقع بستنی دو رنگ خواهین داشت * از نان بستنی ( نان میکادو ) و پودر پسته هم میشه برای سرو این بستنی استفاده کرد .

در کشور ای دیگه ثعلاب را به همین اسم از مغازه ایرانی ها،ترکها، عربه ایا افغانها بخرین روی پاکت نوشته . Salep ثعلب

این عکس شاید برای خیلی از دوستان یادآور خاطرات سالهای دور باشه .. البته اونهایی که سن بالاتری دارن ... !!

یادم میاد بچه بودم و مادرم به خاطر زایمان برادرم استراحت میکرد و مادربزرگ ما رو به قنادی لادن ( واقع در امیریه ) می برد و ما عاشق مادر بزرگ بودیم برای اینکه مثل مامان !! هی نمی گفت این برات خوب نیست ! اون برات زیاده !! مریض میشی !! رودل میکنی ! دل درد میگیری !!!! آخه مامان بزرگها حوصله بیشتری برای بچه ها دارن و بهتر و بیشتر تحملشون میکنن .

خلاصه ما هم دور از چشم مامان ! توی راه پارک ( اتوبان کودک پارکی بود بالاتر از چهارراه امیریه که ماشین برقی کودک داشت ) هم بلال میخوردیم و هم فالوده و هم بستنی اکبر مشدی ... و همراه بستنی همیشه یک لیوان آب میاوردن ... و این بستنی دیشب منو یاد این خاطره دوران کودکی انداخت ولی از شما چه پنهان گاهی تا صبح از دل درد نمی خوابیدیم ولی صداش رو در نمیاوردیم !!!


لینک انواع بستنی در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum70/


۴ نظر:

  1. سلام
    من بار اولمه میام اینجا
    وبلاگ من هم پر دستور غذاست
    خوشحال میشم بهم سر بزنین و نظر بدین

    اینم لیست آخرین غذاهام:
    جوجه کباب هفت رنگ
    کیک چایی موز و گردو
    سینه ی مرغ با سس عسل فلفلی
    تخم مرغ سس سویایی
    برنج دانمارکی
    مرغ هلویی

    پاسخحذف
  2. سلام.خوبید؟چند روزی میشه که دنبال یک سری وبلاگ خوب میگردم تا باهاشون تبادل لینک کنم.منظورم وبلاگهایی که روی وبشون خیلی کار میکنن و برای ارزش قائل میشن.به نظر من وبلاگ شما یکی از این وبلاگ هاست.یه چیزی هست که بین من و شما مشترکه و اون هم اینه که هردومون رو وبلاگ هامون کار میکنیم و زحمت میکشیم.واسه همین میخوام بهتون پیشنهاد تبادل لینک بدم.اگه موافقید منو با اسم "الی طنز-برترین وبلاگ عکس طنز ایرانی"لینک کنید و بعدش بهم بگید که شما رو با چه اسمی لینک کنم

    پاسخحذف
  3. اتوبان کودک... قنادی لادن... بستنی نونی... يادش بخير!ا

    پاسخحذف