۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

کلم پلوی شیرازی با کوفته قلقلی




امروز هم غذای درخواستی میهمان ویژه داریم ... صحرای عزیز به همراه عده ای از دوستان اومدن عید دیدنی !
حیف که نمیشه مثل آبگوشت توش آب بست !!

مواد لازم :
یک عدد کلم برگ بزرگ
گوشت چرخ کرده 600 گرم
آرد نخود چی
تخم مرغ یکعدد
دوقاشق پیاز رنده شده
رب گوجه فرنگی
زعفرون دم کرده
ادویه مخلوط و کمی پودردارچین و پودر گل سرخ خشک
نکته : اصولا عطر و طعم و مزه همه غذاهای خوشمزه به ادویه ایست که در اون اضافه میکنین . به بخش ادویه جات یه نگاهی بندازین .ادویه مخلوط و گرام ماسالا ( به دلخواه میشه تندی اون رو کمتر کرد ) و در این غذاهای مخلوط علاوه بر ادویه جات باید به اندازه سبزیجات معطر و کلمش هم دقت کرد . بدیهیست که هرچه بیشتر باشه خوشمزه تره .

حدود نیم کیلو سبزی معطر خرد شده ( ریحان – ترخون – شوید – جعفری و گشنیز و مرزه )
روغن حیوانی ( یا نباتی )

طرز تهیه :

این کلم پلو رو میشه با گوشت قیمه هم تهیه کرد که خیلی خوشمزه تر میشه ولی روش سنتی اون با کوفته قلقلی درست میشه .

گوشت چرخ کرده رو با ادویه و دارچین و زردچوبه و دو قاشق آرد نخود چی و دو قاشق پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و ورز میدیم . بعد داخل روغن سرخ میکنیم و کنار میذاریم .

گوشت قیمه رو هم به همین طریق میتونین درست کنین ولی بپزین و کنار بذارین . کلم رو شسته وخرد کرده و تفت میدیم تا آبش کشیده بشه . بعد با کمی روغن و با پیازسرخ میکنیم و بعد رب گوجه فرنگی اضافه میکنیم و کمی دیگه تفت میدیم تا رنگش کاملا قرمز بشه . حالا با کمی آب یا آبگوشت یا آب مرغ که از قبل کنار گذاشتیم اون رو کاملا میپزیم .



وقتی کلم پخت کوفته قلقلی ها ( یا گوشت قیمه ) رو داخلش میریزیم . حدود یکربع طول میشکه که قلقلی ها بپزن و آب این مایه باید کشیده بشه و هنگام مخلوط کردن لای برنج نباید آبدار باشه . در این حین ادویه دارچین و پودر گلسرخ رو داخلش میریزیم و نمک و قلفلش رو چشیده و اندازه میکنیم .

برنج رو آبکش کرده و زنده تر برمیداریم . چون با سبزی تازه و مایه کلم و گوشت مخلوط میشه احتمال داره که نرم و خمیر بشه . حالا موقع دم کردن برنج لایه به لایه از مایه کلم و گوشت و سبزی معطر بین اون میریزیم . روغن داغش رو داده و سپس حدود 45 دقیقه روی شعله گاز دم میذاریم . ابتدا با شعله زیاد و سپس دم کنی میذاریم و بعد با شعله کم دم میکنیم .



اگه دوست داشتین میتونین ته دیگ نان هم بذارین .

نکته : من موقع کشیدن این پلو توی دیس - کمی هم دارچین و پودر گلسرخ اضافی روش میپاشم خیلی خوشمزه تر میشه .


نوش جون

۱۳ نظر:

  1. slam noshin azizam
    man chand roozi hast ke maman o babam omada pisham va natonestam be sitetoon sar bezanam. che ghazahaye khoshmaze gozashtin man ke alan sare karam dahanam ab oftad. dastetoon dard nakone. bayad in polo shirazi ro baraye mamanam dorost konam. baz ham merci v montazere site jadidetoon hastam. ba tashakkor.

    پاسخحذف
  2. وووووی من که عاشق این غذام کاکو .
    یه دوست شیرازی دارم اون بهم دمپخت عدس و کلم هم یاد داده . انصافا که همشون خوب هستن .
    راستی خونه جدید مبارک .

    پاسخحذف
  3. سلام عزیزان

    بینهایت ممنون از کامنتها تون ... بازهم منتشر کردم ولی نشد ! دریاجون ممنون و نوش جونت ... عزیزم خودت که ماشاالله یه کدبانوی تمام عیاری .به زودی در خونه جدید خدمت همگی هستم ..

    الیناجون ممنون و چشم هات روشن عزیزم ...الهی که همیشه به شادی و سلامتی عزیزانت کنارت باشن .

    گلابتون جون تو هم نوش جونت کاکو ...اون دمپخت عدس و کلم هه گلی جون ... انشاالله اونهم یه روز میذارم تو وبلاگ ...شاید هم تو سایت ...!

    بازهم از پیامهاتون تشکر میبوسم تون

    پاسخحذف
  4. واااااااای چرا من نمی تونم نظر بنویسم؟؟؟؟

    چندروزه اینجا پشت درم.... هرکاری می کنم نمی شه (شکلک غصه)

    پاسخحذف
  5. آخ جووووون.... فکر کنم موفق شدم...

    شبنم جون، اون نون پیتا خیییلی عاالی بود خیلی خوشم اومد.... حتما تستش می کنم...
    این کلم پلو هم عااااالیه.... مثل همیشه درجه یک..

    دستتون درد نکنه...مرسییییییی

    عیدتون هم مبارک
    ایشالا همیشه شاد باشین

    پاسخحذف
  6. سلام دوباره ... شبنم جون شلیل ها عمل آوری شدن ... عالی بود . من که روزه ام ولی همسری خیلی خورد و خیلی به به چه چه کرد . ممنون .
    بووووووووووووووووووسسسسس

    پاسخحذف
  7. سلام سحرگلی و گلابتون عزیزم

    ممنون از کامنتها دست گلتون طلا ...

    گلابتون جون التماس دعا عزیزم ... دعا یادت نره .. قبول باشه و قبل از افطار نوش جون آقای همسرت و بعد از افطار نوش جون خودت .

    سحرجون میدونم عزیزم شرمنده ... انشاالله دیگه تو سایت از این مشکلها نخواهیم داشت . و دل به دل راه داره ...تو همیشه لطف داری .عیدتو هم مبارک

    برقرار باشین

    پاسخحذف
  8. سلام شبنم جون
    مثل همیشه عالی من از طرفداران پروپاقرص این غذا هستم
    در ضمن با این اکانتم تو گوگل دیگه فکر نکنم از دست من آسایش داشته باشی باید تلافی همه پشت در موندنام در بیارم
    شکلک بوس هزارتا

    پاسخحذف
  9. به به چه میکنه شبنم جونننننننننننن

    پاسخحذف
  10. واییییییی شبنم جون مرسی بابت دستور کلم پلو شیرازی

    اتفاقا منهم قراره یه مهمونی بدم و توش حداقل سه تا خانواده شیرازی داریم!

    به محض اینکه وبلاگت رو باز کردم و دستور رو دیدم اصلا اونقده خوشحال شدم که نگووووو و نپرس

    یه دنیا ممنون خانومی

    :*:*:*:*::*
    ( اینا بوس هستند برای یه خانوم گل )

    لبخند - لیلا

    پاسخحذف
  11. سلام شبنم جون، دستتون واقعا درد نکنه، خیلی‌ امروز ذوق کردم این دستور رو دیدم. داماد ما اهل شیرازِ، خیلی‌ دلم می‌خواست کلم پلوی اصیل شیرازی رو که دستورش معتبر باشه و همون طعم و مزهٔ اصل شیرازی رو داشته باشه، یاد بگیرم و براشون درست کنم، دیگه چه دستوری معتبرتر از دستور شبنم جونم. ایشالا اومدن خونمون درست می‌کنم و خبرشو بهتون میدم. بازم ممنونم.

    پاسخحذف
  12. وااااي ي ي...به به...من خييييييلي كلم پلو دوس دارم.اينم كه ديگه شكل و مزش معلومه عاليه.دست گلتون درد نكنه.مثه هميشه عالي...
    در ضمن:
    دلم تگ شده خيييييلي زياد شبنم جون. *:

    پاسخحذف
  13. سلام عزیزان

    ممنونم از کامنتها ...دست تون درد نکنه ...

    لیلا جون در مورد نون ها فکر کنم باید روی خمیرت بیشتر کار کنی ..یعنی بیشتر ورز بدی ...خمیر کمی کار بیشتر میخواد . ضمنا مطمئن باش که خمیرمایه ات عمل میکنه .اون قسمت مخلوط کردن خمیر مایه با اب ولرم و بعد شکر و موندنش و پف کردنش خیلی مهمه ... نون چیزیه که به تجربه نیاز داره و آزمون وخطا .با چند بار درست کردن دستت میاد ... آفرین که اینهمه پشتکار داری .ضمنا اگه حرارت فرت زیاده و فکر میکنی لازمه آب رو توی فر بذار تا نونها خشک نشن .. و اما کلم پلوبعد از این کار دستت میده ها !! میره توی لیست سفارش مهمونا !

    بهاره خانومی سلام ... به به ... خوش اومدی .. ممنون از کامنت به زودی انشاالله تو خونه جدید میبینمت .

    مهرنوش جون کلم و رب گوچه و سبزیش کم نباشه ها .. ریحون و ترخون فراوون ... دیگه بعد از این کارت درمیاد !! نوش جونتون .

    نرگس جون قابلی نداره گلم .ممنون از نظرات ...
    ناردونه و شاپرک عزیز ...ممنون ...خوشحالم میکنین

    همه تون سلامت باشین .

    پاسخحذف