۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

سفرنامه دبی (2 )

روغن جوش با گوشت گوسفند

این غذای هندی باب طبع ما ایرونی هاست و چیزی که اونجا فراوون یافت میشه رستورانهای هندیه .. قیمت مناسبی هم دارن .. ولی یادتون باشه توی رستوران هندی از یک هندی هیچگاه نپرسین که : غذاتون خیلی که تند نیست ؟ ! زیرا بهتون میگه : نه ..اصلا !! .... چون مفهومی که اون برای تندی قائله با اونچه که شما تند میدونین خیلی فرق داره ! ولی سفارش دوغ رو فراموش نکنین . چون مرهمی روی زبان و گلوی سوخته شما خواهد بود !!

مواد لازم برای 4 نفر :

700 گرم گوشت سر دست گوسفند
4گوجه فرنگی درشت یکعدد پیاز درشت
زنجبیل کمی
سیر سه حبه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غ
100 گرم ماست پر چرب
روغن مایع
گشنیز خرد شده برای روی غذا
ادویه گرام ماسالا 3 قاشق چ
تخم گشنیز پودر 2 قاشق چ
پودر هل نصف قاشق چ
پودر نارگیل سه قاشق غ
زیره سیاه 2 ق چ
زردچوبه کمی

طرز تهیه :

گوشت رو به قطعات دلخواه خرد کنین .و درظرفی با روغن تفت داده و سرخ کنین بعد در ظرف دیگه پیاز خرد شده رو تفت بدین و بعد سیر و زنجبیل را رنده کرده رو اضافه کرده و بعد گوجه را خرد شده و با هم تفت بدین . اکنون گوشت رو اضافه کنین تا با هم سرخ بشن . رب گوجه رو بریزین و یک لیوان آب بریزین و بذارین بپزه . مراقب باشین ابش تموم نشه ولی هم موقعی که گوشت پخت آبش زیاد نباشه .
اکنون ماست چکیده ( آبگرفته و سفت ) رو خوب هم بزنین و خورش رو خاموش کنین و با ماست مخلوط کرده و روش رو گشنز خرد شده بریزین و با پلو بریانی یا نان چاپاتی هندی نوش جون کنین .


در بدو ورود به دبی از پنجره هواپیما میتونین این جزایر رو ببینین :
مجمع الجزایر کوچکی که نقشه قاره ها و خشکی های دنیاست ... و نیز سه جزیزه نخل شکل که یکی در دیره و دیگری در جمیرا و سومی در جبل علی ( بندریا گمرک آزاد دبی ) قرار گرفته و استفاده نفریحی و تجاری و مسکونی ازشون میشه :



جزیره نخل جمیرا:

جزیرهٔ جمیرا ( جمیرا نام ده کوچکی بوده ) یکی از پروژه‌های سه گانهٔ ساخت سه جزیره به نامهای جمیرا، دیرا و جبل علی می‌باشد. این جزیره در آبهای خلیج فارس قرار دارد و دربارهٔ آن اینگونه گفته شده که از ماه قابل رویت است. این جزیرهٔ انسان ساخت به شکل نخل است و دارای ۱۷ شاخهٔ عظیم که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده می‌باشد. زمانی که این منطقه تفریحی کامل شود، دارای ۲۰۰۰ ویلا، ۴۰ هتل لوکس، مراکز خرید، سینما و امکانات دیگر خواهد بود. برای به سطح آب رساندن این سازه، بسیار بیشتر از ۵۰ میلیون متر مکعب خاک مورد نیاز است. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شده و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۰۸ به پایان برسد. این جزیره در زمان اتمام پذیرای ۵۰۰۰۰۰ هزار نفر خواهد بود. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است. جمیرا بزرگترین جزیرهٔ انسان ساخت است و حدودا ۴۰ هزار کارگر درگیر ساخت آن بوده‌اند. در جزیره یک مونوریل با ظرفیت حمل ۲ تا ۳ هزار مسافر در روز به خارج و داخل جزیره ساخته خواهد شد.

جزیره نخل دیرا:

این جزیره ساخت آن از سال ۲۰۰۴ آغار شده و تا ۲۰۱۵ ادامه دارد. این جزیره نخل مانند دارای ۴۱ شاخه می‌باشد و مساحتی بیش از پاریس را در بر می‌گیرد و به بیش از یک بیلیون متر مکعب شن و سنگ نیاز دارد. این جزیره مساحتی به طول ۱۴ و عرض ۸٫۵ کیلومتر را دربرمی گیرد. و ۸۰ کیلومتر مربع مساحت کل آن است. این جزیره در برگیرندهٔ تفرجگاهها، مناطق مسکونی، مراکز خرید، امکانات ورزشی و کلوب‌ها می‌باشد. مناطق مسکونی بر روی شاخه‌ها قرار دارد.


جزیره نخل جبل علی : ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۸ به پایان برسد. این جزیره ۵۰٪ از جمیرا بزرگتر است و شامل ۶ مرکز تفریحی ، یک پارک آبی، دهکده دریا و موج شکن‌ها می‌باشد. این سه جزیره خط ساحلی دبی را ۱۲۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.


این جزایر سه گانهٔ نخل هشتمین عجایب جهان نامیده شده‌اند:
http://shortcut-dubai.blogfa.com/post-283.aspx

بالاخره از اونهمه نعمت خدادادی شن و سنگ که در بیایانهای شبه جزیره عربستان رها شده علیرغم بهم خوردن معادلات زیست محیطی ... باید استفاده معقولی بعمل آید تا این چنین صرف پروژه های تجاری و مسکونی و سپس به دلار برسد !!


بر روی شاخه های نخل مناطق مسکونی رو میشه دید . هتل 5 ستاره بزرگی رو بر روی نخل جمیرا ساخته اند که یکی از ویژگیهاش داشتن آکواریم بزرگ هستش ... سبک معماری اون مدرن و بسیار زیباست .


هتل زیبای آتلانتیس و سبک معماری منحصر بفرد و ساحل اختصاصی اون ....

میگن " آتلانتیس " نام همون قاره گمشده است که اکنون با کمک دلارهای نفتی سر از دبی در آورده !!


لابی هتل و


اتاقهای هتل با پانورامای آکواریم و


قسمتی از آکواریم در اتاق های هتل

بازار طلا ی دبی یکی از جاهای دیدنی در مرکز دیره است .


بازار ادویه رو از دست ندین .. که همه نوع ادویه توش پیدا میشه خصوصا ادویه جات هندی ...بوش از چندین متری مدهوش کننده است ..


اینهم کاخ شیخ دبی که درون شهردر کنار یک بزرگراه قرار داره و

طاووس هایی که ازادانه در فضای سبز اون به گشت و گذار میپردازن .. این طاووس های زیبا و مغرور گاهی در بیرون فضای سبز مشرف به خیابانهای اطراف هم دیده میشن .

... ادامه داره ...!

۷ نظر:

  1. وای ایول ... چقدر عکسا قشنگ بود ....
    چقدر من عاشق هندوستان و غذاهای هندیم .....
    کی بشه ما از این پس انداز کردن واسه خونه آیندمون دست بکشیم و یه 5-6 ملیون بیکار گیر بیاریم بریم دبی ... یا هند ! یا حتی تور آسیای شرقی !!!!
    خوش به حالتون .

    پاسخحذف
  2. سلام شبنم جون
    وای با این سفرنامه دوبی کلی به یاد ماه عسلمون افتادم، یادش بخیر
    دستتون درد نکنه
    یه سوال داشتم، مقدار موادی که برای کلم پلوی شیرازی دادین برای چند نفر مناسبه؟
    مرسی

    پاسخحذف
  3. چه پست پر و پیمون و قشنگی. یه غذای خوشمزه و یه عالم عکس های خوب... خسته نباشین و دستتون دردنکنه

    پاسخحذف
  4. فردا دارم میرم دبی
    کاش سفرم دیرتربود تا سفرنامه هاتونو همشو میخوندم
    میتونم خواهش کنم یکم بهم تقلب برسونید
    هم برای مراکز خرید چون باید کلی سوغاتی بیارم
    هم رستوران
    و هم جاهای تفریحیش
    یک دنیا از لطفتون ممنونم :-*

    پاسخحذف
  5. لیلا جون سلام و ممنون عزیزم لطف داری ...
    این تات رو دقیقا مثل شیرینی تارت توی قالب تهیه میکنی . قالب میتونه فلزی باشه میتونه پایرکس باشه . من توی این عکس این بار پایرکس درست کردم . و بعد درست مثل تارت توی ظرف مورد نظرت برمیگردونی . چون تزیین ها قبلا انجام شده پس رویه تارت باید بالا باشه و موقع بیرون اوردن از قالب همونطوری که دیده میشه توی ظرف میذاری . قالب رو دمر نمیکنی . ضمنا حتما بذار توی یخچال کاملا سرد بشه بعد برش بزن که صاف تر و قشنگتر در بیاد . توی این عکس من کمی زود برش زدم و چون هنوز سفت نشده بود کمی ناصاف شده ... نوش جون . ضمنا در مورد نونهای ترکی ... زمان استراحت دادن خمیر باعث ایجاد تخمیر میشه و نون ها بهتر عمل میان و باد میکنن . برقرار باشی ... انشاالله کلاسمون رو دوباره توی سایت راه میندازیم . میبوسمت

    مریم جان تشکر برای کامنت ...این بستگی به میزان اشتهای نفرات داره !! ... این کلم پلو برای 6 نفر تهیه شده ولی به 8 تا 9 نفر میرسه . شما اگه تعداتون کمتره میتونی مواد رو نصف کنی . برنج برای هر نفر یک پیمانه و گوشت هر نفر 100 گرم و کلم کوچکتر وسبزی 250 گرم . ولی معمولا پلو های مخلوط همیشه به خاطر افزودنیهای لای پلو مقدارش بیشتر میشه . نوش جون ...

    در مورد دبی ....دوست ناشتاس ازت ممنون ... به روی چشم . من اینهفته سعی میکنم بیشتر بنویسم .گویا مسافر زیاده .... و همه دوستای ما دارن تا آخر هفته میرن !! عزیزم بازار ابن بطوطه یا سیکس مالز رو حتما برو که خیلی جالبه ... بازار ایتالیایی ها " مرکاتو " که به سبک ونیز ساخته شده فوق العاده است . اگه اهل دریا و آب هستی ...کنار ساحل و دریا و پارک آبی وایلد وادی برو .... پیست اسکی سرپوشیده امارات مالز رو برو ... در بزرگراه شیخ زاید یکی دوتا بازار هست که سلف سرویس ایرانی داره که غذاهای خوبی سرو میشه ..اسمش یادم رفته ! ... هتل برج العرب دیدنیه .. برای رفتن به داخل ورودیه میپردازی که بعد هرچه اونجا توی کافی شاپ و رستوران سفارش بدی اون ورودیه هم محاسبه میشه ... و ازش کم میشه . موزه دبی در دیره جای دیدنیه اگه که اهل موزه باشی . بازار برجمان ... و بازارزیبای مدرن و به سبک قدیم مینا السلام در جمیرا مدینه و نزدیک وایلد وادی ...... رستوران هم تا دلت بخواد از هندی و چینی و لبنانی و ترکی و ایرونی و ... فست فودها ی زنجیره ای و دجاج کنتاکی و..... یپتزا زنجیره ای و .... فراوونه .. اطراف خیابان های رقه و مکتوم و دیره و حوالی برج ساعت و میدان جمال عبدالناصر و همه بازارها هم رستوارن و کافی شاپ خواهی دید ..انصار مال برای سوغاتی مناسب ترینه .یه فروشگاه چند طبقه است .هم قیمت ها خوبه و هم اجناس کیفیتش خوبه و هم زیر یک سقف انواع اجناس کادویی رو میتونی با هر بودجه ای پیدا کنی . باقی فروشگاه های ایرونی و یا ارزون قیمت اجناسشون درجه سه یا چهاره و به درد هیچکس نخواد خورد . خلاصه تا روز آخر همش داری میگردی ... بهت خوش بگذره ... سفر بخیربه سلامت ...

    الهام جون سلام خانومی ...لطف داری ... ممنون . این بلاگ اسپات یکی از معایبش اینه که کامنتها همه یکجا میره و من متوجه نمیشم کامنت برای کدوم پست اومده ! ... متاسفانه نمیدونم که منظورت کدوم پسته .. ولی از محبت تو بینهایت ممنونم .... برقرار باشی ..

    پاسخحذف
  6. قربونت برم که بهم تقلب رسوندی :-*دستت درد نکنه خیییلییی گلی :-*

    پاسخحذف
  7. راستی شما صحرانوردی رفتید؟یا تور خور اگه رفتید و به نظرتون خوبه لطفاً بگید ;)

    طناز(همونی که بهش تقلب رسوندید)

    پاسخحذف