۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

گراتن مارکارونی فوزیلی یا فنری



اصولا گراتن به غذاهایی با انواع گوشت و سبزیجات و پاستا گفته میشه که داخل مواد اون سس سفید و پنیر داره و داخل ظرف پیرکس و نسوز تهیه و همونطور هم سر میز آورده و داخل اون سرومیشه .

تکته :
این غذا مانند سوفله تخم مرغ نداره و پف هم نباید بکنه .البته شاید تخم مرغ هم گاهی داخل مواد اون باشه ولی به قصد پف کردن زده نمیشه .
نکته :
در هنگام تهیه گراتن باید به حرارت روی ظرف توجه کرد تا پنیر رویه اون کاملا آب بشه .

مواد لازم :

یک بسته ماکارونی فنری سبز رنگ
500 گرم گوشت چرخ کرده
سس گوجه فرنگی
پنیر پیتزا چند ورقه ( یا موتزارلا رنده شده به دلخواه )
پودر آویشن
رب گوجه فرنگی
فلفل رنگی دلمه ای سبز و قرمز و زرد خرد شده
گوجه فرنگی خرد شده
سرکه بالزامیک کمی
سیر دو حیه
سس بشامل غلیظ نصف پیمانه

طرز تهیه :

مایه ماکارونی رو با گوشت چرخ کرده و سیر و پیاز داغ و کمی سرکه بالزامیک و نمک و فلفل و رب گوجه قرنگی و در صورت تمایل قارچ و فلفل دلمه رنگی تهیه کنین .نمک و چاشنی و ادویه اون رو بچشین .

نکته : برای تهیه مایه ماکارونی و اصولا غذاهایی که تفت داده میشن و یا به روش سرخ کردنی آماده میشن سعی میکنیم که روغن کمتری استفاده کنیم و در غذاهایی هم که پنیر وسس داره چربی وجود داره . برای این منظور من معمولا پس از اتمام کار و قبل از سرو و یا مخلوط کردن با غذاهای دیگه با چند برگ دستمال کاغذی تمیز روغنهای روی مایه گوشت ماکارونی و غذاهایی که با روغن تهیه شدن رو جذب میکنم و میگیرم .

ماکارونی را داخل آب و نمک جوشان بریزین . کمی سرکه به آب اضافه کنین . در صورت تمایل روغن هم اضافه کنین . بعد از اینکه پخت آبکش کنین . با آب سرد هم آبکشی کنین .

سس سفید و یا بشامل رو آماده کنین .

سس بشامل Béchamel : یا سس سفید که پایه و مواد اصلی آن شیر است و با راکس ( نشاسته یا آرد سفید ) غلیظ میشود .

مواد لازم برای 2 پیمانه سس:
شیر=2 پیمانه
کره=100گرم
آرد سفید=4 تا 5 قاشق سوپخوری(مقدار آرد بستگی به غلظت سس دارد)
خامه=100گرم و نمک و فلفل=بقدر کافی

طرزتهيه سس :آرد را در ظرف کوچک لعابی دسته داری می ریزیم،شیر را بتدریج روی آرد می ریزیم و بهم می زنیم تا آرد در شیر کاملا حل شود.،بعد شیر را روی حرارت ملایم می گذاریم و مرتب بهم می زنیم تا شیر جوش آید و کمی غلیظ شود،نمک و فلفل و کره را اضافه می کنیم یکی دو جوش که زد از روی آتش بر می داریم،خامه را خارج از آتش داخل مایه می ریزیم و بهم می زنیم.

مایه ماکارونی و ماکارونی و سس سفید رو لایه به لایه داخل ظرف پیرکس یا نسوز که قبلا چرب شده ریزین .وسط هر لایه یک لایه سس بشامل هم اضافه کنین .پنیر رو هم لابلا بریزین و بیشترش رو برای ردیف رویی استفاده کنین .پودر آویشن روش بپاشین . و در فرداغ قرار بدین و روی پنجره وسط روی 200 درجه حدود بیست دقیقه قرار بدین .

لازم به ذکره که با انواع ماکارونی به اشکال دیگه هم میشه این گراتن رو تهیه کرد .

لینک آموزش انواع غذاهای مدرن و سنتی
در تالارگفتمان سفره خونه :
لینک آموزش انواع سس ها و چاشنی ها
در پرتال سفره خونه :


http://www.sofrehkhune.ir/foods/302/1


۴ نظر:

  1. چه با مزه ما دیشب این غذا رو داشتیم! البته به جای سس سفید من فقط خامه ریخته بودم! و یه ورقه هم قارچ ریز پنیر بود... بقیه اش مثل هملین...

    پاسخحذف
  2. سلام شبنم خانم. من شما رو از سایت آشپزآنلاین میشناسم و مطلبی که درمورد دبی گذاشته بودید رو خوندم و از اونجایی که برای گردش به دبی می ریم می خواستم ازتون بخوام که یک هتل خوب رو به ما معرفی کنید چون ما بیشتر قصدمون گردش و دیدن جاهای دیدنی دبی هست تا خرید. ببخشید که اینجا مزاحمتون شدم ولی دیگ نمی دونستم چطوری می شه با شما ارتباط برقرار کنم. یک دنیا ممنون ازتون

    پاسخحذف
  3. خصوصی
    سلام . خوبین شبنم جان ....
    مهمون سرم ریخته در حد المپیک ! خدا صبرم بده واقعا !!!!!!
    شبنم جونم یه سوال ...
    من شلیل گرفتم ، یه تعدادیش کال بود . با مرور زمان هم نرسیدن ! چروک شدن ولی هنوز سالمن . چیکارشون کنم ؟!!!! نمیخوام اصراف بشه . خودم به ذهنم رسید شاید بشه مربا درست کردد .... ولی ما هیچ کدوم مربا خور نیستیم !
    الان دو شیشه پر مربا یکی گل رز و دیگری به داریم که عمریه هنوز پر هستن !!!!
    خواستم ببینم شما میتونین کمکم کنین .... ممنون واقعا
    میبوسمتون .

    پاسخحذف
  4. سلام الهام جون نوش جونت ... خامه البته خیلی خوشمزه تر میکنه و میتونی توی سس سفیدت هم خامه اضافه کنی ولی ! .. کالری ها رو دیگه کی کیلو کیلو جمع کنه ؟!! این تقریبا همون لازانیاست ولی با ماکارونی فنری سبز ! هرچند که لازانیا هم خودش در رده بندی گراتن ها قرار میگیره .ممنون از کامنت و لطفت.

    ناشناس عزیز سلام ..اتفاقا دارم سفرنامه دبی رو تنظیم میکنم به زودی زود دارم میذارم توی وبلاگ . اگه عمری باشه فردا انشاالله ! سفر خوش بگذره .ممنون از کامنت و محیت شما .

    گلابتون جون دسر انجیر رو برات پست زدم ..بخون .. بازهم تشکر ...

    موفق باشین

    پاسخحذف