۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

خوراک عدس واسفناج با کوفته قلقلی


خوراک رژیمی

مواد لازم برای 4 نفر:

دو پیمانه عدس
اسفناج یک کیلو
گوشت 250 گرم
ادویه و زردچوبه و نمک و فلفل کمی
پیاز نصف یکعدد متوسط رنده شده
ماست سفت چکیده کمی

طرز تهیه :

عدس را از شب قبل خیس کنین . روز بعد با کمی آب و پیاز بپزین . از گوشت و پیاز و نمک و زرد چوبه و فلفل کوفته قلقلی های ریز درست کنین و وقتی عدس پخت بدون سرخ کردن کوفته ها اون ها رو داخلش بریزین . کمی آب مرغ یا گوشت ( بدون هیچگونه روغن و چربی ) و یا آب بهش اضافه کنین و مدت نیمساعت با شعله ملایم بپزین .


در انتها وقتی که خیلی آبدار نیست اسفناج خرد شده رو اضافه کنین و بذارین آبکش کشیده بشه و در واقع جا بیافته و مانند آش علظت پیدا کنه . نمکش رو بچشین .

حالا داخل ظرف مورد نظر کشیده و پس از اینکه کمی خنک شد با ماسنت وکوفته قلقلی تزیین کنین و کمی فلفل سیاه رو ش بپاشین . و سر میز ببرین .

نکته :
من اصولا توی هیچکدام از آشها آرد نمیریزم و غلظتش هم خیلی خوب میشه و کافیه . علتش هم اینه که حبوبات رو خیس میکنم . اینطوری لعابشون رو موقع پخت پس میدن و مایه شون غلیظ میشه . توی تصویر معلومه . اگه صبور باشین و حبوبات رو قبلا خیس کنین و بعد هم خوب با شعله کم بپزین خیلی خوب جا میافته و لعاب میندازه و اصلا به آرد نیازی نداره .

نکته :
همیشه برای تزیین آش و برانی و این جور غذاها باید کمی صبر کنین تا خنک بشه و رویه ببنده تا کوفته ها توی غذا فرو نره و رو بمونه .

نکته :
این غذا کم کالری برای رژیمی هاست . البته خیلی خوشمزه است و نیازی به روغن نداره ولی چنانچه برای مواقع معمولی می پزین و میخواین کمی بیشتر بهش برسین و مجلسی تر بشه میتونین کوفته ها رو سرخ کنین و یه پیاز داغ حسابی هم توش بریزین .

نکته :
اگه خیلی رژیم تون سفت و سخت نیست و فقط دنبال غذاهای کم کالری هستین افزودن دو قاشق برنج به هنگام پختن عدس - باعث غنی تر و علیظ تر شدن غذا میشه. به هرحال توی اکثر رژیمها خوردن 6 قاشق برنج در روز مجازه ! ( تقلب !)

نکته :
بدون ماست هم میتونین سرو کنین . در اینصورت کمی رب گوجه میتونین توش بزنین و با آب لیموترش میل کنین .

نکته :
این خوراک برای افراد کم خون و برای کودکان و مسن ها ایده آله . هم گوشت و هم عدس و اسفناج داره که هرسه اونها منبعی غنی از آهن هستن .


لینک خوراک های رژیمی پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/292/1/




لینک خوراکهای گیاهی و رژیمی تالارگفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum341/



۴ نظر:

  1. سلام نوشین جون
    من صبح ازسرکار سعی کردم بنویسم ولی موفق نشدم براتون بفرستم. ولی همون صبح تصمیم گرفتم وقتی خونه رسیدم این غذای ساده رو درست کنم. عدسهای اینجا زود میپزه و نیازی نیست که از شب قبل خیس بخوره. 10 دقیقه بجوشه پخته. اسفناج یخ زده خرد شده هم که همیشه تو فریزر هست. خلاصه اینکه مرسی.
    من صبح پیش همکارام گفتم که شنیدم تو ایران گوشت رو با کیوی هم ماریناد میکنند. یکی از سوئدیها اومد پیشم که دستورو بگیره سایتتون رو نشونش دادم و گفتم از این دوست وبلاگ نویسم از ایران میپرسم و خبر میدم. ببخشید که خیلی مزاحم میشم آیا شما چنین کاری کردین یا شنیدین که چه موادی با کیوی مخلوط بشه و چه مدت باید گوشت رو مارینه کرد.اگر تا به حال هم نشنیدین هیچ اشکالی نداره . باز هم بابت این دستورهای غذائی خوبتون تشکر میکنم. میبوسمتون

    پاسخحذف
  2. سلام شبنم جون ممنون برای این همه غذا و ایده‌های خوب که بهمون میدید عزیزم.من که شمارو خیلی‌ دوست دارم و از تمام حرف و کارهاتون همیشه یه چیزی یاد گرفتم.در ضمن من همون دلارام آشپز آنلاین هستم اگه یادت باشه .

    پاسخحذف
  3. سلام دلارام عزیزم
    ممنونم ازت هم برای کامنت و هم برای لطفی که داری .قابل شما رو نداره . قدمت برچشم ...دل به دل راه داه ..
    پاینده و موفق باشی


    الینا جون سلام عزیزم ....بله همینطوره میشه و زود گوشت له میشه .برای گوشت های منجمد اونها اصلا مناسب نیست . پس بهتره که گوتش تازه و اونهم فقط به مدت بسیار کوتاهی توی کیوی و پیاز بمونه . البته من از چینی ها هم شنیدم که با نشاسته گوشت رو ترد میکنن ولی راستش تا بحال امتحان نکردم .

    از لطفت ممنونم ..قابل شما رو نداره .. موفق و پاینده باشی

    پاسخحذف
  4. سلام شبنم خانم عزيز

    نرگس هستم
    خانمي اگر ممنكنه آدرس سايت جديدتون رو به من هم بدين ....... از نگراني دارم دق ميكنم
    ميترسم شما و همه بچه هاي آشپزآنلاين رو از دست بدم و گمتون كنم
    تو رو خدا هر كجا ميرين آدرس بدين منم بيام

    پاسخحذف