۱۳۸۸ تیر ۲۱, یکشنبه

خوراک بلدرچین



مواد لازم :

بلدرچین یک عدد برای هر یکنفر

برای مارینه کردن گوشت قبل از پخت :
پیاز دو عدد درشت
سیریک حبه
کمی سس سویا
سرکه بالزامیک
روغن زیتون
ادویه گرام ماسالا
ماست چکیده یک لیوان
پودر موسیر کمی
زعفرون دم کرده کمی
فلفل دلمه ای رنگی
انواع دورچین به دلخواه: هویج و نخود فرنگی و ذرت و خیار شور و جعفر یو گشنیز خرد شده .....


مارینه کردن : ابتدا بلدرچین ها رو توی آب نمک بذارین چند ساعت بمونه . بعد بشورین .سپس داخل طرفی بذارین و با مخلوطی از چند قاشق روغن زیتون و پیاز و سرکه بالزامیک و سس سویا و یک حبه سیر مارینه کنین .و مدت 4 ساعت بذارین بمونه .

نکته :
مارینه کردن یعنی خواباندن گوشت در موادی نظیز پیاز و روغن زیتون و سرکه به جهت ترد کردن و مزه دار کردن گوشت ها .



طرز تهیه :

روغن رو گرم کنین و دو طرف بلدرچین ها رو کمی زعفرون دم کرده و رب گوجه فرنگی و نمک و ادویه مخلوط بمالین وهر دو طرف رو داخل روغن داغ خوب سرخ کنین .



میتونی ظرف رو عوض کنین که و بلدرچین ها داخلش بذارین دو قاشق از همون روغن که ادویه و رب و زعفرونی شده رو داخل قابلمه بریزین و نصف پیمانه آب بریزین و بذارین با شعله کم بپزه و دم بشه .


حالا در این فاصله سس مخصوص این غذا رو تهیه میکنیم . دو قاشق آرد رو تفت میدیم و وقتی داره رنگش تغییر میکنه 25 گرم کره داخلش ریخته و وقتی ذوب شد کمی آب مرغ که از قبل داریم (و یا یکعدد قرص سوپ که در کمی آب حل شده ) رو داخلش ریخته و میذاریم غلیظ بشه . کمی پودر موسیر هم اضافه و وقتی غلیظ شد خاموش میکنیم .




نکته :
اضافه کردن ماست و خامه به سس همیشه بعد از خنک شدن انجام میشه که سس اصطلاحا نبره .

نکته :
برای گوشت های گرم مانند خرچنگ و بلدرچین و میگو و گوشت گوسفند این سس ایده آله چون طبع گرم اونها رو خنثی میکنه . ولی برای ماهی و گوشت گوساله و عموما گوشت های سرد مناسب نیست .


چون گوشت بلدرچین هم مارینه شده و هم سرخ شده و اینها مدت زمان طبخ رو کمتر میکنه ولی به هرحال بلدرچین از مرغ کمی دیرتر میپزه و گوشتش از مرغ سفت تره که البته مارینه کردن باعث تردی میشه .


نکته :
برای پختن بلدرچین چه به صورت کباب و سرخ کرده و یا در فر و برای کم کردن مدت زمان پخت و ترد تر و خوشمزه تر کردن گوشت بهتره قبلش اونها رو مارینه کرد .


وقتی که بلدرچین ها پخت در ظرف مورد نظر میکشیم و درست هنگام سرو کردن سس رو روش میدیم و با دورچین ها تزیینش می کنیم .


موقعی که مدرسه میرفتم البته عهد عتیق ! کلاس دوم یا سوم دبستان توی کتاب فارسی مون درس ( چ ) : بلدرچین 1 و 2 داشتیم که جریان از ایقرار بود که طفلی ها هر روز انتظار میکشیدن تا دیگه بیان و خونه شون رو که توی کشتزار بود خراب کنن !! همیشه دلم براشون میسوخت !! بیچاره ها ترس شون هم بی مورد نبود !! الان خونه شون خیلی وقته خراب شده و براشون یه خونه دیگه درست کردن تا پروار و چاق و چله بشن و گوشت شون رو نوش جون کنن ..!!.. من میپزم ولی هیچوقت خودم نمیتونم نمیخورم !!

Quail . بلدرچین

برای انواع خوراک میشه از انواع سس ها بنا به ذائقه و هماهنگی با گوشت ها استفاده کرد .


لینک آموزش انواع غذاهای مدرن و سنتی
در تالارگفتمان سفره خونه :
لینک آموزش انواع سس ها و چاشنی ها و ترشی ها
در پرتال سفره خونه :


http://www.sofrehkhune.ir/foods/302/1/

۲ نظر:

  1. سلام نوشین جون
    ماشالله به سرعت نور آپ میکنی. حالا ما که بلدرچین گیرمون نمیاد چیکار کنیم. برادر.شوهرم لیسانس شکار کردن داره و آهو و مرغابی و اردک شکار میکنه ما هم بی نصیب نمیمونیم و به ما هم میرسه. من بیشتر وقتا اردک و مرغابی رو نمیخوام چون بوی بد میده وقتی میپزم خورنده اول و آخر میشم خودم. فک میکنم بلدرچین هم جزو همین پرنده ها باشه شاید هم نه چون مرغابی لجن خوره و گوشتش بد مزه تره. خلاصه اینکه همیشه ما به مهمونی شما میائیم و معتاد شدیم. دستتون درد نکنه و نوش جون خورنده هاش. میبوسمتون

    پاسخحذف
  2. سلام الینا جون... ممنونم ... راستش من اصلا گوشت شکار دوست ندارم . از نظر علمی و بهداشتی هم درست نیست چون وقتی حیوون میترسه و فرار میکنه توی بدنش زهری ترشح میشه . من خرگوش شکار هم پختم ولی لب نزدم . بلدرچین الان دیگه پرورشی اش توی تهرون فراوون شده .. توی آلمان هم پرورشی اش زیاد هست نمیدونم توی سوئد چرا نیست ! .. البته گوشتش خوشمزه است ( میگن ! ) ضمنا اونها کبک هم میخورن partridge .

    عجب آدمیست این آدم !! ... قدومت برچشم ... سلامت باشی

    پاسخحذف