۱۳۸۸ تیر ۲۰, شنبه

خورش کرفس



امروزیه مهمون عزیز داریم ... قدمت بر چشم الینا جون ...
میدونم که خودت یه پا کدبانو هستی و فقط دوست داری دستپخت منو امروز امتحان کنی ... و میدونم که همه این خورش رو بلدین ... اینها هم فقط محض یادآوریه .. ...

مواد لازم :

گوشت گوسفند برای هر نفر 100 الی 150 گرم
برای خورشی معمولا مغز ران مناسب تره . من ازاستفاده از استخوان قلم در خورش هیچگاه دریغ نمیکنم . اگه به گوشت گسفند دسترسی ندارین از کعب ران و یا مغز ران گوساله که مناسبه خورش هستن میتونین استفاده کنین .

یک عدد کرفس تازه و پاک کرده کوچک که به طول دو سانتی یا به دلخواه برش داده شده (معمولا ساقه های وسطی که زرد تر هستن ترد تر و جوونترن و کمی هم از برگهای سبز که عطر تدی دارن هم بهش اضافه کنین . کم ... نه زیاد ...چون تلخ میشه )
500 گرم نعنا و جعفری به نسیت یک به چهار ( نعنا زیاد نباشه که مزه کمی به تلخی میزنه )

ادویه مخلوط کمی
روغن برای تفت دادن
رب گوجه کمی
آب لیموترش برای چاشنی

نکته :

برگهای سبز تر رو برای مخلوط کردن با آبمیوه هویج یا کیوی و خیار و برگهای سبز رو همیشه برای ترشی و مخلوط کردن داخل ادویه جات خشک کنین و نگهداری کنین . در همین وبلاگ نوشیدنی ها و سوپ با ساقه های سبز کرفس هم هست .از شینم بپرسین بتون بگه !!!!

طرز تهیه :
از آنجایی که کرفس های اروپا معمولا ریشه ای هستن و برگ کم دارن استفاده از اونها اشکالی که نداره هیچ ..... تازه خیلی هم خوبه ....اینهم عکس کرفس قمری


ولی اینجا توی دستور منظور من همون کرفسهای جوان و تر و ترد و خوشگل و کشیده و بلند بالایی که سر پل تجریش توی مغازه ها پاک کردن و گذاشتن و هوش از سر آدم میبره !!!


الینا خانومی میتونی از همون ریشه ای ها که به قول ظریفی که بهش میگفت کرفس قمری !!!هم استفاده کنی .. و فکر کنم یکعدد کوچیکش برای یه خورش واسه دو الی 3 نفر کافیه ..

کرفس و جعفری و نعنای خرد شده ور توی ماهیتابه بدون روغن تفت میدیم تا آبش کشیده بشه و سپس کمی روغن بهش اضافه کنیم . من کلا روغن زیاد مصرف نمی کنم . روغن مورد مصرفم هم روغن کنجده .. کمی با روغن تفت میدیم ... مراقب هستیم که خیلی سرخ وسبزیها جزغاله و سیاه نشه . اصولا با سرخ کردن زیاد هم میونه ندارم . چون سبزی سرخ شده دیگه حسنی نداره و تفاله میشه .

بعد کمی ادویه و نوک قاشق غذا خوری بهش رب گوجه میزنم و پیاز داغ هم اضافه میکنم میذارم خوب بپزه . پیازداغ الزامی نیست ولی اصولا مزه یک غذای پر پیازداغ بسیار متفاوته .

گوشت تکه شده و تفت داده شده رو با کمی پیاز داغ و نمک و ادویه و زردچوبه بار میذاریم و قبل از اینکه کامل بپزه خاموش میکنم و بعد با دیگرمحتویات خورش یعنی کرفس و سبزی که حالا دیگه نیم پخت شده میذارم تا کامل بپزه و مزه و طعم هرکدومشون به خورد هم بره . در انتها چاشنی اون رو اضافه و نمکش رو اندازه میکنیم . دقت کنین که خورش نباید زیاد آب دار باشه . باید باصطلاح جا بیافته .

غذا حاضره .. بفرما ... نوش جون ..


الینا جون سوال کرده بودی ..... با ماست معمولی هم میشه ته چین رو تهیه کرد به شرطی که برنجت رو کمی زنده تر برداری . ماست چکیده برای اینه که مایه ماستی ته چین آب نندازه و ته چین خمیر نشه . گوارای وجود ..

خواص کرفس :

کرفس مواد مضر را دفع مي كند :
كرفس كليه و مثانه را تميز مي كند . از توليد سنگ كليه و مثانه جلوگيري مي كند و ملين است .دانشمندان بر اين عقيده اند كه كرفس بهترين ماده غذايي است براي عفونت مجاري ادرار و اسيد اوريك بالا از طريق تميز كردن كليه و مجاري ادرار. ترپين ماده معطر كرفس كه مانع ماندن سنگ كليه در مجاري ادرار و يا آلودگي ميكروبي و درد مي شود .

علاوه بر آن پتاسيم در غده و تنه آن جريان ادرار را تحريك و كليه و مثانه را تميز مي كند. بيش ازهمه براي بيماران نقرسي مفيد است .زيرا در خون اين افراد اسيد اوريك با غلظت بالا غالباً ديده مي شود . روغن اتري كه در كرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاري كليه مي شود بطوريكه اسيد اوريك بهتر دفع ميگردد.


آلودگي ميكربي ضعيف درروده نيز در اثر ترپين از بين مي رود : كرفس باعث تحريك شديدتر روده شده و ساير ناراحتي هايي از اين قبيل دراثر خوردن كرفس بهبود مي يابند .


كرفس بوي بد دهان را ازبين مي برد :
تجربه نشان داده است كه يك وعده غذا ي كرفس دار بوي بد دهان را از بين مي برد. احتمالاً موادي كه در معده توليد مي شوند با مواد معطر كرفس تركيب شده و از بوي بد دهان جلوگيري مي كند. كساني كه از بوي بد دهان رنج مي برند بايد هرروز مقداري كرفس ميل كنند، در صورتي كه نتيجه اي نداد بايستي به پزشك مراجعه كرد . از قديم گفته اند كه كرفس باعث شادي و شادابي مي شود.

ويتامين B6 و اسيد پانتوتنيك اثر رواني دارد و مواد معدني منيزيم و كلسيم به ما هيچه ها نيرو مي دهند و در راحت شدن ورلكس كمك مي كنند .
عصاره كرفس به عنوان ملين :
براي اينكه به روده هاي خسته و پير كمك شود ، توصيه مي شود كه هر روز يك ليوان عصاره كرفس مصرف شود . از اين طريق روده به روش طبيعي تخليه مي شود ( برگها را هميشه مصرف كنيد ).


محققين آمريكايي ثابت كرده اند كه كرفس جزء ده ماده غذايي است كه مي تواند با سرطان مبارزه كند.
از ديگر خواص كرفس مي توان به موارد زير اشاره كرد:
-تقويت كننده معده
- تقويت كننده اعصاب
-آب كرفس خام در مان خوبي براي گرفتگي صداست .
خوردن كرفس حافظه را زياد و قلب را پاك مي كند و ديوانگي ، جذام و پيسي را برطرف مي كند.
كرفس به علت دارا بودن فسفر زياد ، در ازدياد هوش مؤثر است . كرفس در افزايش شير مادر مؤثر است .منبع ایران مانیا


لینک انواع خورش ها و قلیه ها در تالارگفتمان سفره خونه

http://forum.sofrehkhune.com/forum97/


لینک انواع خورش ها در پرتال سفره خونه

http://www.sofrehkhune.ir/foods/294/1/

۵ نظر:

  1. سلام نوشین عزیزم
    وقتی خورشت کرفس رو دیدم که به خاطر من درست کردی چشمام پر اشک شد. با چشم اشک آلود نوشته های پر محبتت رو خوندم. خیلی منو شرمنده کردی.چقدر آدم تو این دنیای مجازی دوستهای مهربون و خوش قلب پیدا میکنه. خیلی ممون هستم بابت این خورشت خوشمزه و با محبتی که در سایت گذاشتی. خیلی دوست داشتم نزدیکیها بودم و بهت زنگ میزدم و دعوتت میکردم به همین خورشتی که یادم دادی.خیلی دوستت دارم و خیلی دلم میخواد این انسان خوش قلب و مهربون رو در آینده زیارت کنم. هزاران بوسه از راه دور با اشک خوشحالی برای دوست جدیدم.

    پاسخحذف
  2. وای شبنم جون چه کردی !!!!!!!!
    من عاشق خورش کرفسم .......اوم..... دهنم آب افتاد.
    مرسی عزیزم. آرزو میکنم همیشه سلامت وتندرست باشی.......
    می بوسمت اکرم .
    راستی شبنم جون وقتی میخوام برات نظر بذارم باید از هفت خوان رستم رد شم ؟!!!! میشه این قسمت مظر گذاشتن درست کنی که راحت تر برات نظر بنویسیم

    پاسخحذف
  3. با سلام و تشكر از وبلاگ عالي و آموزنده شما
    من هر روز به وبلاگ شما سر مي زنم و خيلي لذت مي برم از اينكه انقدر فعال هستيد و هر روز به روز مي كنيد .
    اگر برايتان مقدور است براي من دستور كلم پلوي شيرازي را قدم به قدم توضيح دهيد .
    شوهرم از يكي از دوستانش تعريف اين غذا را شنيده به خاطر همين ازم خواسته كه براش درست كنم توي نت گشتم ولي خيلي دستورها تنوع دارند اگر كمكم كنيد ممنون مي شوم
    با تشكر مجدد- نيلوفر

    پاسخحذف
  4. مرسی شبنم جون. چه پست تخصصی شده در مورد کرف! خیلی به درد بخوره.

    پاسخحذف
  5. سلام دوستان عزیز

    از کامنتها تون یک دنیا تشکر ... باور کنین میدونم که کامنت گذاشتن براتون سخته و از این بابت پوزش میخوام ولی کاری از دستم بر نمیاد احتمالا مربوط به سروره ...

    شادی جون خوسحالم که به دردت خورد منتظر کارهای جدیدت هستم .

    اکرم جون در مورد کرفس نوش جون تون ..خوشحالم که خوشت اومد .
    نیلوفر عزیز در مورد کلم پلو شیرازی هم به روی چشم . حتما .

    الینا جون قابل تو رو نداشت . اگه درست کردی به یاد من با عزیزانت بخور و نوش جونت ...منهم خیلی دوست دارم . الهی که هرکجا هستی همیشه سالم وسلامت باشی ...

    می بوسم تون

    پاسخحذف