۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

ته چین شویدپلو









همونطور که قبلا هم گفتم برای تهیه همه ته چین ها و پلو مخلوطها برنج رو زنده تر بر میداریم . شوید پلو رو پس از آبکش کردن کنار میذاریم . این ته چین در طی سه مرحله تهیه میشه .

مایه ماست و تخم مرغ و روغن رو تهیه و مایه رو سه قسمت میکنیم :

مواد لازم :
ماست سفت چکیده یک لیوان
تخم مرغ دوعدد کامل
نمک کمی و روغن مایع چند قاشق

نکته :
معمولا شوید خرد شده رو به برنج در حال جوش در انتها اضافه میکنیم که رنگش تیره نشه . یعنی تقریبا موقعی که میخوایم برنج رو برداریم و آبکش کنیم .
مرحله اول : بهمین دلیل مقداری از برنج سفید و بدون شوید در حال جوش رو قبل از اضافه کردن شوید برای تهیه قسمتی از مایه ته چین ( مانند همه ته چین های معمولی برای لایه اول که ته قرار میگیره ) برمیداریم . و پس از آبکش کردن و شستن نمک اضافی و رفتن آب اون رو- با نیمی از مایه ( قسمت اول مایه ) مخلوط میکنیم . و داخل قالبی که چرب شده میریزیم و صاف میکنیم و فشار میدیم .
پس از برداشتن مقداری برنج سفید - شوید رو اضافه کرده و سپس به زودی برداشته و آبکش میکنیم . و نمک اضافی رو شسته و کنار میذاریم .

مرحله دوم :
بعد مقداری از مایه رو ( قسمت دوم مایه ) با مرغ پخته و ریش شده مخلوط میکنیم . من کمی پودر سیر به این مایه اضافه میکنم .
مرحله سوم :
قسمت سوم مایه ماستی رو به مقدار کمی ( مثلا یک کفگیر ) از شوید پلو آبکش شده مخلوط کرده و لایه سوم مون رو توی قالب ریخته و فشار میدیم و بعد باقی شوید پلو ساده رو بدون مایه توی قالب میریزیم و فشار میدیم . در اینحالت ته چینی در واقع سه رنگ داریم.

کمی روغن حیوانی و روغن مخلوط با کره رو روش میدیم و روی اون رو با فویل میپوشونیم و چند سوارخ کوچیک با چنگال روش تعبیه میکنیم .و خل فری که قبلا روشن شده و داغ شده روی پنجره زیرین قرار داده و حرارت رو روی 200 درجه تنظیم و مدت یکساعت الی یکساعت و ربع قرار میدیم .

پس از بیرون آوردن قالب از داخل فر - فر رو خاموش نکنین . اگه پس از بیرون آوردن ته چین از قالب رنگش مورد قبول نبود و برشته تر دوست داشتین - مجددا قالب ور روش بذارین و به فر برگردونین .و ده دقیقه الی یک ربع دیگه اجازه بدین تا ته چین سرخ بشه .
با استفاده از کمی مرغ پخته و ریش شده و زعفرون زده که قبلا کنار گذاشتین - میتونین اطرافش رو تزیین کنین .

نکته :
این قالب چون نچسب بود و قبلا چرب شده بود - من مطمئن بودم که نمی چسبه و همونطور داغ از درون قالب بیرون آوردم . اگه داخل ماهیتابه و روی گاز و بدون قالب نچسب تهیه میکنین حتما اجازه بدین که ظرف کمی خنک بشه و بعد ته چین رو بیرون بیارین تا برنج ها به ته ظرف تون نچسبه و ته چین قالبی در بیاد .

نکته : بعد از بیرون آرودن از قالب کمی صبر کنین تا خنک بشه بعد سرو کنین و با کارد برش بزنین که لبه ها کنده نشه .



لینک آموزش انواع ته چین ها و ته دیگ ها در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum100/


لینک آموزش انواع ته چین ها و ته دیگ ها در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/288/1/


۲ نظر:

  1. سلام شبنم جونم
    چقدر کدبانو هستی من اینقدر از قیمه که درست کرده بودم تو خونه تعریف شد که امروز دوباره درست کردم. البته هنوز حاضر نشده. دیروز هم دوباره آش رشته رو درست کردم. شما بقدری خوب توضیح میدین که دیگه جای شکش نمیمونه همونی که توضیح دادین آنقدر جامع و واضح هست که کافی و گاهی بیشتر از کافیه. میخواستم امروز ته چن شوید رو درست کنم ولی ماست نداشتم. حالا اگه چکیده پیدا نشه چیکار کنم میتونم از ماست معمولی هم استاده کنم? خلاصه اینکه غذاهائی رو در سایت میذارین که من دوستشون داشتم. شاید ذائقه هامون یکیه. آش بعدی یارما آشی هستش طبق دستور شما تا به حال درست نکردم ولی اسمشو شنیده بودم. میخوام مامانمو سورپرایز کنم. میبوسمتون و براتون آرزوی سلامتی میکنم.

    پاسخحذف
  2. سلام ممنون از مطا لب خوب تون ولی چرا عکسهاش باز نمی شه؟

    پاسخحذف