۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

ژله موزائیکی یا ژله خرده شیشه و ژله تخم مرغ

این ژله " موزائیکی " ویا " خرده شیشه " رو به دو روش میشه تهیه کرد .:

1 - ژله های رنگارنگ رو در قالب های کم عمق با آب کمتری ( به جای یک پیمانه آب جوش + یک پیمانه آب سرد - هرکدام رو یک چهارم آب کمتر میریزیم . یعنی آب جوش سه چهارم پیمانه و آب سرد هم سه چهارم پیمانه ) تهیه میکنیم تا بتوانیم بعدا به اندازه مکعب های کوچیک ببریم .
نکته : آب کمتر باعث میشه که کمی غلیظ تر و شکل شون بهتر حفظ بشه .


برای اینکه ژله کاملا بدون مشکل از داخل قالب دربیاد مانند همیشه ابتدا داخل قالب خالی کمی آب ریخته و بیرون میریزیم و بعد اون رو خالی و خیس داخل فریز قرار میدیم تا یخ بزنه .. ( میتونیم به جاش قالب رو چرب کنیم که اینکار برای اونایی که تازه کارن راحت تر و مطمئن تره ) .سپس درهم و قاطی داخل قالب مورد نظر می ریزیم و قالب رو به تکونی میدیم .


بعد که خرده ژله ها رو توش ریختیم و نکون دادیم ... مایه ژله ای که آماده شده ( نکته : این مایه نباید گرم و یا داغ باشه وگرنه باعث از دست دادن شکل خرده ژله ها میشه ) داخلش میریزیم .

برای تهیه ژله پایه که بین این ژله های رنگارنگ باید ریخته بشه معمولا ژله آناناس یا ژله ای با رنگ کاملا روشن نیاز داریم که ژله های خرد شده داخلش کاملا نمایان بشه . در این موارد استفاده از ماست یا شیر بسیار ژله روشن و یکدستی به ما میده ... یک پاکت ژله رو با نصف مقدار معمول آب جوش ( به جای یک پیمانه همیشگی ) مخلوط و حل میکنیم و سپس وقتی سرد شد ماست هم زده رو که مقدارش سه چهارم پیمانه است ( به جای یک پیمانه کامل ماست و یا آب ) مخلوط میکنیم .




نکته : مجددا تکانی به ظرف میدیم تا همه خرده ها در همه نواحی ژله پخش بشن . بعد داخل جا یخی قرار میدیم .



نکته : ولی مراقبیم که یخ نزنه .


از خامه فرم گرفته و میوه جات برای تزیین استفاده میکنیم .. برای سرو این ژله میشه هم برش های گرد و حلقه ای مانند کالباس ....



و هم تکه تکه با قاشق داخل ظرف کشید( نکته : البته این برای موقعیست که ژله خوب نگرفته و محکم نیست و شکلش حفظ نمیشه ! ) ....
و هم برشهای مکعبی زد ...



روش بالا به شما ژله ای میده که تمام خرده ژله های داخلش در تمام قسمت های ژله پخش هستن و از تمام جهات و بیرون ژله هم دیده میشن .



روش بعدی که در زیر اومده .... :

2 - در این ژله فقط وسط ژله خرده ژله داره و از اطراف خرده ژله ها دیده نمیشن ....در واقع خرده ژله ها فقط داخل و وسط ژله وجود داره .

برای اینکه چنین ژله ای بدست بیاد باید ابتدا مقداری ژله با رنگ دلخواه که روشن باشه بهتره ( این ژله زیر با شیر تهیه شده ) اون رو توی قالب ریخته و بذارین توی جا یخی تا سفت بشه و خودش رو بگیره و سپس از خرده ژله ها ی رنگی درهرکجای ظرف که دوست دارین و از هر رنگی که مایلبن در جای جای ژله قرار بدین ....
مثل بالا شکل شماره 1

بعد در لایه دوم روی اون مقدار بسیار کمی از مایه ژله بریزین و بذارین این خرده ها داخلش سفت بشن و جاگیر بشن ...مثل بالا شکل شماره 2 ( اگه مایه ژله رو زیاد بریزین خرده ژله ها از جای خود حرکت کرده و ترتیب قرار گرفتنش شون بهم میریزه ) وقتی سرجای خود محکم شدن باقی ژله رو ( لایه سوم ) با هر رنگی که مایلین روش بریزین .میتونین حتی لایه های ژله رو با رنگهای متفاوت تهیه کنین .


بعد هم با زیره خرده های ژله و خامه مخلوطی درست کرده و روش ان رو تزیین کنین . ژله زیر یک لایه نازک سبز هم بعنوان لایه اول داره که پس از برگردوندن ظرف رو قرار گرفته ....



این ژله هم ژله تخم مرغی
یه که با خالی کردن یک تخم مرغ از قسمت ته محتویات داخل اون بیرون ریخته شده و بعد از شستن و خشک کردن ... از مایه ژله ( به همان ترتیب که آب کمتری داره و غلیظ تره )
نکته :
تخم مرغ رو از ته اون سوارخ کنین .

داخلش ریخته شده و در جاتخم مرغی داخل جا یخی قرار گرفته و بعد کامل پوست اون رو شکسته و پوست نازک تخم مرغ رو جدا کرده و ژله رو در میاریم .... این ژله رو هم میشه با استفاده از دو یا چند رنگ مایه ژله تهیه کرد
. ژله زیر با استفاده از ژله های دیگه و پوست هویج و قند گل نشون و ترافل رنگی تزیین شده ....


لینک آموزش انواع ژله ها و دسرهای ژلاتینه

در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum338/


لینک آموزش شیرینی ها درآموزشگاه شیرینی و دسر

در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum59/


پرتال وانواع شیرینی و دسرسفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir

۶ نظر:

  1. واااااااااااااااااااااااااااییییییییییی
    خیلی قشنگگگگگگگگگگگننننننننننن
    من که عاشق ژله خورده شیشه شدم . مخصوصا از وقتی مال خودم خوکشل شده .....

    پاسخحذف
  2. هنرمندانه است با اجازه شما را اد می کنم

    پاسخحذف
  3. وای که چه زیبا بود . مرسی عزیزم
    امروز مهمان دارم فکر کردم زرشک پلو و مرغ را به روش شما بپزم مطمئن هستم که خوشمزه خواهد شد. همینطور فکر کردم خورشت قیمه مثل شما درست کنم. گوشت آن را دیروز پخته ام باید بقیه را قدم به قدم با دستور شما انجام خواهم داد. کیک ن را هم از سایت خودم برمیدارم چون خیلی آسان است. بوس فراوان از طرف الینا از را ه خیلی خیلی دور.

    پاسخحذف
  4. سلام دوست عزیز از زنده باد غذای خوشمزه ....! ممنون ... محبت داری ... از لینک ممنونم ..منهم با کمال میل لینکت کردم دوست عزیز ...

    سلام الیناجون ممنون از کامنت .. امروز خورش کرفس ور به یاد تو پختم ! به زودی میذارم توی وبلاگ داخل منوی سفره خونه ....
    اون یکی قسمت نوشته ات در مورد اردبیل رو هم منتشر کردم ..ولی نمیدونم چرا نشد !! به هرحال خوشحالم که احساسات نوستالژیکی ات رو بیدار کرد !! از هرچه بگذری وطن خوشتر است ولی حیف که اکنون ....!!! خودت باقی شو میدونی !!

    می بوسمت عزیزم ... مهمونی خوش بگذره ... راستی کجایی ؟

    گلابتون جون سلام گلم ...ممنون . نوش جون !!!! قابلی نداشت ...

    پاسخحذف
  5. خيلي زله ها قشنگ بود. منتظر اثار جديدتون هستم. توي مهموني خيلي كمكم كرد.ممنون...!

    پاسخحذف
  6. salam
    ye soal dashtam
    mikhastam beporsam yani be jaye ab shir ya mast berizam vase jele paye khorde shishe ?

    پاسخحذف