۱۳۸۸ تیر ۳۱, چهارشنبه

سفرنامه دبی (3 )

بریانی پلو با گوشت گوسفند ... غذای هندی
Lamb biryani rice
مواد لازم :
پیاز خرد شده یکعدد
سیر رنده شده 2 حبه
زنجبیل رنده شده یک قاشق چ
پودر کاری هندی 2 قاشق غ
پودر زیره 1 ق چ
پودر دارچین 1 ق چ
زردچوبه 1 ق چ
پودر گشنیز 2 ق چ
نیم کیلو گوشت گوسفند بصورت قیمه ای خرد شده
یک و نصفی پیمانه برنج باسماتی
یک پیمانه نخود فرنگی
200 گرم گل کلم خرد شده
175 گرم ماست چکیده یا سفت
2 ق غذاخوری نعنا تازه و خرد شده
2 ق غ گشنز تازه و خرد شده
2 عدد گوجه فرنگی خرد شده

طرز تهیه :
گوشت را با کمی ادویه و پیاز قبلا تفت داده و بپزین . فر را روشن کرده و روی 180 درجه تنظیم کنین .
سیر وپیاز رو با کمی روغن تفت داده و بعد زنجبیل و سپس کاری و زیره و زردچوبه و پودرگشنیز را رو اضافه کنین و به مدت کوتاهی تفت بدین . یک سوم پیمانه آب اضافه و مخلوط کنین . گوشت را داخل مخلوط ریخته آب مرغ و گل کلم و نخود فرنگی رو هم اضافه کنین بذارین به جوش بیاد .نمک و ادویه و فلفلش رو اندازه کنین . روی برنج فقط به اندازه یک بند انگشت آب داشته باش . حالا داخل ظرف نچسب و مناسب فر بریزین وروش رو با فویل بپوشونین و حدود 20 الی 25 دقیقه داخل فر داغ بذارین .
وقتی از فر بیرون اوردین بذاری کمی خنک بشه بعد از قالب بیرون بیارین و در ظرفی که قراره سرو بشه قرار بدین . ماست و نعنا را مخلوط کرده و گوجه فرنگی و گشنیز خرد شده رو هم جداگانه مخلوط کرده و این دو مخلوط رو در ظرف های جداگانه بریزین و در کنار غذا سرو کنین .

شهر .... شهرفرنگه و از همه رنگه ...!!!

جاذبه های دیدنی دبی بسیاره . از انواع و اقسام بازارهای مدرن ایتالیایی و تونسی و مصری و .... و هتل ها و جزیره ها و ..... ساختمانها و سبک های معماری تا خیابانها و باشگاه های بازی گلف و اسب دوانی ....و شنر دوانی و پارک های آبی و .....باغ وحش و کایت و بالن سواری و موج سواری و قایق سواری و شن و بیابان نوردی .... خلاصه شهرفرنگه و برای هر قشری و هر طبقه و سنی و هر بودجه ای انواع تفریحات وجود داره .

بازار ابن بطوطه یا سیکس مالز : six malls ... بازار شش مملکت واقع در Jumairah Beach Road



ابن بطوطه نام جهانگردی مراکشی یا الجزایری است که البته علت این تفاوت نام ها درسرحدات و حد و مرزهای قدیم کشورها بوده . او مسلمان بود و برای زیارت خانه خدا به مکه هم سفر کرده بود . در سال 1325 یا سال ۷۲۵ هجری قمرى با کمک مالی و حمایت کنستانتین امپراطور آنزمان سفر خود رو از الجزیره آغاز کرد و مدت 29 و میگویند تا 30 سال در سفر بود . خط سیر او از تونس به تریپولی و سپس به اسکندریه و قاهره و بعد اصفهان و شیراز و تبریز و دهلی و پکن و بعد اندلس ( اسپانیا ) کشورهایی که او در این مدت سفر کرده - ایده ای برای ساخت این بازار زیبا و دیدنی بود .

قسمتهای از این بازار رو به نام اندلس یا اسپانیای قدیم – هند - چین - ایران - مصر و تونس اختصاص داده اند و سبک های معماری فروشگاه ها و رستورانها کافی شاپ ها و .... مطابق با سبک معماری همان زمان هستش . ... او از سه قاره جهان دیدن کرد و 75 هزار مایل با توجه به امکانات ناچیز حمل و نقل اون زمان که اسب و قاطر وشتر و فیل بود - سفر کرد و آنچه که دیده بود رو به نگارش در آورد . در آن زمان جهان به ۷ آسمان و هفت دریا و هفت اقلیم تقسیم می‌شد و جهان همانند سینی تصور می‌شد که سلسله
کوه قاف آن را احاطه کرده‌است تا آب دریاها از آن به بیرون نریزند. هفت دریا عبارت بودند از دریای فارس، دریای روم، دریای هند، دریای مازندران، دریای قلزم، دریای اقیانوس و دریای زنگبار .

درمرکز محوطه ( کورت Court ) هر کدوم این بازارها کشتی بزرگ و تعدادی ساعت آبی و پاندولی قدیمی دیده میشه . برای مثال ساعت بزرگی رو میبینین که روی فیل حمل میشه . یا در محوطه بازار اندلس یا اسپانیای قدیم ساعتی آبی هست که به نوبت از دهان هر 12 شیر به نشانه ساعت آب بیرون میریزه .

میگویند که ابن بطوطه همسر ایرانی داشته ...که البته ساده نباشین !! و.. باور نکنین که جای دیگه هم زن نگرفته باشه !! لابد مصری ها هم میگویند همسر ابن بطوطه مصری بوده و... الی آخر !!! ...

داستان جالبی داره که اینجا میتونین بخونین ...:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%A8%D8%B7%D9%88%D8%B7%D9%87


در این بازار واقعا سبک معماری جالبی رو تدارک دیده اند که در خور توجه هستش و حتما در سفر به دبی حتی اگه خرید ندارین - ازش نگذرین که خیلی قشنگ و دیدنیه .

تصویربالا یکی از درب های ورودی بازاره . در این بازار انواع فروشگاه های مارک دار با قیمت های متفاوت رو خواهید دید . اغلب مواقع هم به منظوررقابت آتیش زدن به مال شون !! و ... قیمت هاشون این گونه مواقع خیلی مناسبه .

این بازار از یک محوطه شروع میشه و به تبع خطر سیر واقعی "ابن بطوطه " در زمانهای قدیم ادامه پیدا میکنه . هر محوطه تالارهای تو در توی بزرگی داره و در انتها به محوطه ششم میرسه . در بدو ورود به محوطه اول روی stand هایی میتونین بروشور های راهنمای این بازار رو بردارین و اطلاعات دقیق تری رو از نام و آدرس فروشگاه ها و جهت ها رو از روش مشاهده کنین .



این محوطه هند هستش که همه دیوار ها و ستونهای تالارهاش به سبک کاخهای قدیم هند از عاج سفید ساخته شده .... که توی عکس مشخصه . روی این فیل یک ساعت بزرگه ...و در قدیم ازش بعنوان تعیین زمان و ساعت استفاده میشده .

محوطه چین ....و کشتی بزرگ بادبانی که در وسط محوطه قرار داره .. اینهم آکروبات بازهای چینی که در محوطه بازار چین عملیات نمایش اجرا میکنن . تمام دیوارهای فروشگاه ها و رستوارنهای این محوطه سرخ رنگه و با طرح ها و اشکال مرسوم در آن زمان ساخته شده .



این محوطه بازار ایران زمان صفویه است که قشنگترین قسمت بازاره .

نقشها و طرح های زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان رو با کاشی های فیروزه ای که زینت بخش اکثر قالی های ابریشمی گرانبهاست رو اینجا در معرض چشم تمام توریستهای خارجی قرار دادن که الحق هم قشنگترین محوطه این بازار همین بازار صفوثه ایرانه

زنده باد صنعتگر توانا و چیره دست ایرانی که حتی تقلید مدرن نمونه کارهاشون هم به دست صنعتگران امروزی زیبا چشم نوازه . و دیوار خارجی فروشگاهها ی این محوطه هم به سبک معماری صفویه طراحی و ساخته شده .




در تصویر بالا محوطه بازار مصر را با تصاویر فراعنه نشان میدهد . هر محوطه وسعت زیادی داره و شامل فروشگاه ها و کافی شاپ و رستوران و محیط بازی و گاهی سینما و .... هستش .



در تصویر بالا و پایین محوطه تونس قدیم با دکور ساختمانهای دو طبقه و بالکن و پشت بام و نور پردازی آسمان غروب و گاهی پر ستاره دیده میشه .




محوطه اندلس قدیم و یااسپانیا بازار ابن بطوطه یا بازار شش مملکت Six Malls / Ibn Battuta که به سبک معماری درزمان ابن بطوطه طراحی شده . در تصویر سقف چوبی تیره رنگ و فانوسها و چراغهای مخصوص اون منطقه رو بخوبی میبینین .




محوطه اندلس - این شش شیر سنگی در واقع ساعتی است که در هر ساعت از دهان یکی از شیرها آب بیرون میریزد .




منزل قدیمی شیخ زاید آل مکتوم
در دیره دبی






پارک آبی
" وایلد وادی " Wild Wadi که از روی داستان های سندباد طراحی شده و در کنار هتل و بازار مینا السلام در جمیرا قرار داره ( این بازار هم در نوع خودش بی نظیره . در بخش بعدی بهش خواهیم پرداخت )

بشار وایلد وادی – سرسره آبی و استخرهای گوناگون و اسباب بازیهای متنوع و بازیهای آبی رو تجربه خواهید کرد . برای جوانترها و بچه ها و علاقمندان بهشت روی زمینه . البته در یک کشور مسلمان حتما باید امکاناتی مجزا برای بانوان جهت استفاده از استخرها و پارک های آبی باشه .


چون اهل آب نیستیم سوال نکردم ولی به گمانم روزهایی از هفته باید چنین امکاناتی مخصوص بانوان باشه . ساعت 11 هر روز صبح شروع به کار میکنه و روزهای متفاوت هفته هم ساعت خاتمه اون متفاوته . برنامه اش رو از هتل ها میتونین بگیرین .




مدینه الجمیرا


کوچه بازار سنتی و زیبای میناالسلام


آ


پیست اسکی سرپوشده در بازار امارات مال ( Emirates mall )... این بازار دارای فروشگاه های متعدد و رستوران ها و کاقی شاپ های گوناگونی هستش و در کنارش یک پیست اسکی مصنوعی با تمام امکانات یه پیست مدرن وجود داره ... حتی اگه نخواهید اسکی کنین از بالا و ازیکی از طیقات فروشگاه و پشت شیشه میتونین داخلش رو به خوبی تماشا کنین .تماشای اون مجانیه !


هتل رافلز یکی دیگه از ساختمانهای زیبایی است که جزو معماری های منحصر به فرد در دبی هستش . به شکل اهرام ثلاثه مصر ساخته شده . در قسمت بردبی و درمنطقه تجاری مهمی قرار داره
مهم نیست اینا کی بودن و کی شدن ... چی بودن و چی شدن ..... مهم اینه که از خاک طلا ساختند . مهم اینه که با همت و عزم و جزم و تلاش و کوشش به کجا ها میتوان رسید .

۱۵ نظر:

  1. سلام طناز عزیزم
    قابلی نداشت ..میخواستم این پست رو دو روز دیگه بزنم که کمی جلو انداختمش .. راستش من نه سن و سالم به بیابان نوردی میخوره ! و نه علاقه دارم ..ولی اونهایی که رفتن بدشون نیومده .. ماجراجویی است دیگه ... بستگی داره که چقدر دوست داشته باشی ...بازار مینا السلام هم سر راه پارک آبی حتما برو.. خیلی قشنگه .
    خوش بگذره ..

    پاسخحذف
  2. خیلی جالب بود. خصوصاً اطلاعات در مورد بازار ابن بطوطه. یاد کتاب تاریخ دوم راهنمایی افتادم. ولی چه بازار هیجان انگیزی....
    راستی نمی دونستم بریانی رو میشه توی فر هم گذاشت. من همیشه معمولی تو قابلمه رو گاز درست می کنم

    پاسخحذف
  3. سلام گلابتون جون
    عزیز دلم بالاخره یه روزی به امید خداخونه هم میخری .. به مسافرت های دلخواهت هم می پردازی ... عزیزم ماهم چنین روزهایی رو قبلا وقتی به سن وسال شما بودیم داشتیم ! و همین سختی ها و شدت هاست که زندگی رو زیبا میکنه ... صبور باش .

    یه روزی هم بچه های دیگه سفرنامه های شما رو توی سایت و وبلاگتون خواهند خوند ! و به شما همین ها رو خواهند گفت ... صبر کنی ..می بینی .. !

    خوش باشی و سلامت

    پاسخحذف
  4. شبنم خانوم ممنوووووووووون

    واقعاً لطف کردی :-*

    طناز

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جان

    دستتون درد نكنه ..... اطلاعات خيلي خوبي از كشورها دراختيارمون قرار مي ديد
    ممنون

    پاسخحذف
  6. وای چقدر عالی بود شبنم جون. خیلی خوبه. بالاخره یه سری عکس و معرفی خوشگل از دوبی دیدم تو زندگیم!!!!! ذا هم حرف نداره. پر از ادویه و باب میل من! ممنون

    پاسخحذف
  7. سلام به همه عزیزان

    شادی جون . ممنون از کامنت .آره واقعا غذای پر ادویه خوشمزه است .خوشحالم که خوشت اومده .

    طناز جون تو هنوز نرفتی ..؟؟!! من فکر کردم الانه که داری توی سیکس مالز به سلامتی ابن بطوطه بستنی میخوری !! ... قابلی نداشت گلم .

    الهام جون منو هم یاد عهد عتیق انداختی ..من عاشق تارخ و جغرافیا بودم و با چنان عشقی کنفرانس های تاریخ و جغرافیا رو قبول میکردم که کفر همکلاسی هام در میومد !! ...
    خیلی فرقی نمی کنه ولی اگه موقعی که توی فر میذاری تهش کمی با ماست و تخم مرغ ته دیگ بندازی ..فوق العاده میشه . ولی بریانی سنتی نمیشه !

    شیدا جون ممنونم . لطف داری . خوش اومدی ... کمی دیگه صبر داشته باشنی انشاالله به زودی میریم یه جای بزرگتر .. منم دارم کار تفکیک انجمنها رو انجام میدم تا جلو بیفتیم .

    ناشناس عزیز ممنون . قابل شما رو نداره .

    از کامنتها بی نهایت متشکرم . برقرار باشین

    پاسخحذف
  8. ببخشید... متاسفانه کامنتهای برخی از دوستان منتشر نشد مجبور شدم فقط جواب بنویسم .

    پاسخحذف
  9. شبنم جون من یه کامنت تو قسمت اردورها گذاشته بودم و البته طبق معمول یه سوال هم اونجا پرسیده بودم
    نمیدونم چه کار باید بکنم
    راحتی زیر همون پستهایی که خودت گذاشتی کامنت بذارم یا اینکه تو اخرین پستی که گذاشتی اینکارو بکنیم؟
    هرطور که خودت صلاح میدونی بگو که همون کارو بکنم عزیزم

    لبخند- لیلا

    پاسخحذف
  10. شبنم جونم خیلی گلین. از دور می بوسمتون. کاش تا جمعه این سفرنامه کامل بشه که من بتونم ازش استفاده کنم. آخه همون طور که گفتم من دارم می رم دبی.
    ممنون

    پاسخحذف
  11. شبنم جونم سلام،
    من این "لمب برینی" را می‌خوام امروز درست کنم عجیب چشمک میزانه،
    مرسی‌ از دستور‌های خوبتون و از خوندن سفرنامه‌های شما هم لذت بردم، انگار خودم رفتم دوبی‌.
    دلم برای همه شما دوستان تنگ شده امیدوارم که سایت شما زود زود فعال بش
    با آرزوی موفقیت و شادی.
    فرزانه--تهران

    پاسخحذف
  12. شبنم جون من از تو اینترنت هتل سوفیتل و کنکورد که شما گفتین رو نتونستم پیدا کنم

    پاسخحذف
  13. سلام عزیزان

    فرزانه جون ممنونم از کامنت عزیزم ...نوش جونت باشه ... خبرش رو بده .. ممنون که به خونه خودت اومدی ... در منزل ما رونق اگر نیست – صفا هست .... انشاالله به زودی داریم میریم یه جای بزرگتر ...اونوقت دیگه دوباره محفل مون گرم میشه . دخمل های گلت رو ببوس . منتظرت هستم

    لیلا جون ممنونم عزیزم . راستش هرکجا بنویسی فرقی نمیکنه همه میان یه جا ولی اشاره ای به تاریخ نمیکنه . شما هرکجا راحتی بنویس ولی بگو راجع به چه غذایی یا موضوعی داری میپرسی یا گفتگو میکنی .تشکر .میبوسمت

    دوست عزیز ناشناس ممنون از پیامت ... اگه توی اون لینک نبود – برو توی آدرس بار صفحه اول گوگل بنویس سوفیتل دوبی - به انگلیسی بنویسی زودتر پیدا میشه . یا بنویس هتل کنکورد دبی . سوفیتل گاو پیشونی سفیده چون زنجیره ایه و همه جای دنیا شعبه داره و شناخته شده است . حتما دبی رو در کنارش بنویس. هتل کنکورد حتما توی آدرس های دیگه پیدا میشه . حتی میتونی بنویسی هتلهای دبی ...( توی گوگل ) .با تفکیک منطقه برات اسم و آدرس میده ...اینها در دیره هستن .موفق باشی و خوش بگذره .

    دوست عزیز ....تقریبا همه گفتنی ها و اون مباحث اساسی در مورد دبی گفته شده .... آخه میترسم پشت سر که باشه دوستان حوصله اشون سر بره ... باقی مراکز خرید : برجمان و وافی و بازار مینا السلام و موزه مردم و جامعه شناسی دبی و ساحل و هتل جمیرا بیچ و قایق سواری روی خور و باغ وحش دبی و ییلاق دبی " کوهستان حتا " و ... هستش ولی مهمترین ها رو براتون گفتم ... اونجا با مسافرهایی که قبلا اومدن هم میتونی هم صحبت بشی و کلی اطلاعات جدید و دست اول گیر بیاری ! بهت خوش بگذره ....انشاالله دست پر برگردی ... سفرخوش

    پاسخحذف
  14. شبنم جونم مرسی از سفرنامه ات ولی خاک وچوک که جا تو هتل سوفیتل گیر نیووردم چون از اینش خوشم اومده بود که یه در به سیتی سنتر باز می شد حالا هتل دیگه ای با این خصوصیات یا اینکه کنار این هتل باشه سراغ ندارین.( گریه)

    پاسخحذف
  15. mamnooooooonn.. zakatol elme nashrohoo.. az inke ba hosele ettelaato share kardi motashakkeram.

    پاسخحذف