۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

سفرنامه دبی (1)


دبی یکی از شیخ نشین های هفتگانه دولت متحده امارات عربی بر پهنه و حاشیه همیشه نیلگون خلیج فارس

اکثر افراد مخصوصا ما خانومها سفر رو دوست داریم .شاید کمتر کسی رو بشه یافت که از مسافرت خوشش نیاد . ولی سفرنامه خوندن و نوشتن هم لذت خاصی رو داره که امیدوارم شما جزاون دسته ای نباشین که از اینهم دل خوشی ندارن ! به هرحال پرچونگی های منو با صبر و حوصله تحمل کنین شاید یه روزی یه موقعی به دردتون بخوره !

البته در نظر داشته باشین که تغییر و تحول در دنیای امروزی خیلی سریع اتفاق میفته و انتظار نداشته باشین که تا 5 سال دیگه این اطلاعات تاریخ مصرفش نگذره !! کسی چه میدونه شاید .... شاید هم تا سال دیگه !!! احتمالا تا سال دیگه مراکز خرید جدید و امکانات تفریحی و عجایب دیدنی جدیدی اضافه میشه .

اطلاعات کلی در مورد موقعیت جغرافیایی دبی
7 دولت یا امیر نشین ابوظبی ( و العین ) که پایتخت این امارات و بزرگترین شون هستش - دبی و شارجه ( یا به عربی شارقه ) وعجمان و راس الخیمه وفجیره و ام القوین هرکدوم دولتهای کوچکی هستند که با هم دولت متحده امارات عربی رو تشکیل دادن . در زیر نقشه کل امارات رو می بینین :




این کشور در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی تأسیس شده‌است. قبل از تأسیس دولت اتحاد امارات متحده عربی، این منطقه " امارات متـصالحه " نام داشته‌است، همچنین امارات ساحل عمان نیز نامیده شده ‌است.


موسس و بنیانگذار حکومت امارات متحده عربی شیخ زاید بن سلطان آل نهيان بوده که با همکاری شیخ راشد بن سعيد آل مكتوم به تأسیس این اتحاد همت گماردند. اولین نخست وزیر در حکومت دولت اتحاد شیخ مکتوم بن راشد بود. پس از درگذشت مؤسس دولت متحد امارات، رئیس حکومت امارات در سال ۲۰۰۴ (میلادی) شیخ خلیفه بن زاید و نایب رئیس و نخست وزیر آن شیخ محمد بن راشد حاکم دبی هستند. نوع حکومت مشروطه سلطنتی فدراله .


شعار ملی اونها : الله، ملت، رئیس‌جمهور هستش . پرچم 4 رنگ و نشان ملی اونها رو اینجا ببینین :

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87_%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C

این کشور ذخایر نفتي فراواني داشته و صادرات عمده آن از نفت و گاز طبيعي و صادرات مجدد تشكيل شده است.
وضعیت
حقوق بشر در امارات متحده عربی همواره مورد انتقاد سازمان‌های حامی حقوق بشر بوده‌است. شهروندان حق انتخاب و یا تغییر دولت و عضویت در احزاب سیاسی را به دست نیاورده‌اند.[۲] در طول تاریخ این کشور تنها یک انتخابات در سال ۲۰۰۶ برگزار شده‌است.[۳] که مجمع تشکیل شده بوسیله انتخابات هیچ گونه حق قانونگذاری ندارد.[۴] کارگران خارجی از بسیاری از حقوق کار محروم هستند امارات متحده عربی بسیاری از معاهدات بین المللی درباره حقوق کارگران را امضا نکرده‌است.



دولت امارات همچنین محدودیت‌های گسترده‌ای را برای آزادی بیان بوجود آورده‌است. این کشور رسانه‌ها را از انتقاد از مقامات سیاسی و مشکلات اقتصادی کشور برحذر داشته‌است. همچنین خودسانسوری نیز به طرز گسترده در رسانه‌های اماراتی وجود دارد. از ویکیپدیا



AED / DHS درهم واحد پول امارت و هر یک درهم 100 فلس ( پول خرد ) است . درهم امارات متحده عربی AED در تاریخ 1388/4/25 : ( 1AED = 2707 RLS ) .


لینک برای تبدیل پول :

http://www.bazarreport.com/fa/


البته فکر نکنم جایی مثل ما اینهمه تعطیلی داشته باشه و مردم "خوش به حال " بشن ! ولی شما این تعطیلات رو به خاطر بسپارین که اونجا دچار مشکل تعطیلی نشین و به در بازار های بسته نخورین !


تعطیلات : 1
ژانویه روز آغاز سال میلادی - عید قربان یاعيد الأضحى - روز اول سال نو تقویم اسلامی- روز تاجگذاری شیخ زاهد بن سلطان آل نهیان یا عيد جلوس الشيخ زايد بن سلطان آل نهيان - معراج پیامبر یا الإسراء و المعراج - ۲ دسامبر روز ملی یا العيد الوطني و نیز پایان ماه رمضان عيد الفطر

زبان رسمی اونها عربی است ولی در این کشور به خاطر وجود اتباع پاکستانی وهندی و فلیپینی و ایرانی و چینی از سالیان قبل نوعی زبان مخلوط و درهم از فارسی و انگلیسی و اردو و عربی رواج یافته که حتی افراد کم سوادی که در اونجا وجود دارن همه زبان همدیگه رو میفهمن و با هم مشکلی ندارن ! و اکنون نیز با وجود سیل عظیم اتباع روسی و ترک از کشورهای جماهیر فروپاشیده شوروی سابق و نیز اتباع انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و ....که از هر طبقه و قماشی در اون یافت میشه ... در واقع شهری کازموپولیتن ( چند ملیتی ) پا گرفته و همه به خوبی !؟ در کنار هم زندگی میکنن و البته به تبع اون مشکلات عدیده ای هم دارن که مختص شهرهای بزرگه علاوه بر مشکلات فرهنگی - یکیش هم ترافیکه ... که بدجوری درهم گره خورده !



تصویر از خور یا کریگ ( پیشروی دریا به صورت رودخانه در خشکی )


این عکس بخشی از دیره و هتل های زنجیره ای بزرگ دنیاست که در واقع دبی مدرن بیست و ... سی سال پیش رو هم به همین صورت به تصویر میکشه . در دو سمت خور یعنی دیره و قسمتی از بر دبی مجموعه های تفریحی و هتل و بانک و ادارات دولتی و خصوصی ساخته شده بود و نیز دبی قدیم رو هم می بینین .

هتل 7 ستاره برج العرب

دبی مدرن و گشترش یافته امروزی با شهرک های تجاری و مسکونی و مجموعه های تفریحی متعدد و ...... بیایان و دیگر هیچ !!!


شارجه قدیم



عکسی از بازار مرشد دبی 1948 .... که در حال حاضر هم از رونق نیافتاده بلکه به مرکز عمده فروشیها و بنکداران مبدل شده .. و همراه بازارنابف علاوه بر اجناس دیگه .... هم الان هم مرکزخرید پارچه و منسوجات هستش و البته پارچه های چینی !!

1950 ... حاشیه خور دبی

خور یا کریگ Creeck دو بخش از دیره و بر دبی رو از هم جدا کرده که با 4 گذرگاه : 3 پل و یک تونل زیرآبی این دو بخش بهم متصل اند .





عکسهای جالب و دیدنی ! قدیمی از خانواده های در راس کار رو در امارات در این لینک ببینین :http://kingport.blogsky.com/category
/cat-2/

... شهری که حتی تا بیست – سی سال پیش که تقریبا آباد شده بود شاید کسی فکر نمیکرد که به قطب بزرگ توریستی منطقه اونهم با این ابعاد تبدیل بشه . فقط یک میدان جمال عبدالناصر داشت و چند تا از شعبه های هتلهای زنجیره ای بزرگ دنیا و میدان ساعت و بازار نایف و مرشد اونهم به برکت وجود بازرگانان فارسی خرامه ( یکی از شهرهای کوچک استان فارس ) که هم اکنون منطقه ای در دبی به نام کرامه ( خرامه ) وجود داره که ایرانی نشین های استان فارس اون رو تشکیل دادن و شاید بشه گفت که در واقع نبض بازاردبی از دستان ایرانی نشین های جویای کار در این سرزمین بادیه نشین سابق تپیدن گرفته , چون ساکنین اولیه این سرزمین بادیه نشینان بدوی بودن و کارشون شتر داری بوده !

اینهم بزرگراه شیخ زاید که شاید تقریبا حدود 15 یا 18 سال یش بیایانی بیش نبود .




اطلاعات کلی هم در مورد سفر میدم که شاید هنگام ترتیب مسافرت به درتون بخوره . اصولا برای انتخاب مقصد همیشه بهتره قبلش یه گشتی توی اینترنت بزنیم . حالا اگه فرصت نبود حتما بعد از اینکه مقصد تون مشخص شد با تماس با دفتر تور از مسئول رزرو تور خواهش کنیم که اطلاعات کاملی بده که البته احتمالا مایوس میشین چون نه در حوصله اون میگنجه و نه خودش اطلاعات کاملی داره و نه تماسهای پی در پی مشتریهای دیگه این اجازه رو بهش میده .


هتلها در دبی تقریبا یه چهار قسمت اصلی در 4 قسمت شهر تقسیم میشن ...: " دیره " که درواقع قدیمی ترین بخش دبی و در کنار و حوالی آبراه " خور " قرار داره و اکثر هتل های 5 ستاره آنزمان در همون حوالی قرار داشته و قسمت نزدیک به " فرودگاه " دبی و و قسمت " بر دبی " که نسبت به دیره جدید تره و هتل های 3 و 4 ستاره زیادی رواز ملل مختلف در خودش جا داده و نیز " جمیرا بیچ " که اکنون هتل های لوکس جدید التاسیس وگرانقیمت و برج ها و مجتمع های توریستی و مسکونی و تجاری و بازرگانی در اونجا قرار داره .

معمولا تورهای ایرانی به شما هتل های بر دبی و دیره رو بهتون پیشنهاد میدن که هتل های 5 ستاره قدیمی و 4 و 3 ستاره در بینشون هست . هتل های نزدیک فرودگاه رو فکرش رو هم نکنین چون تا صبح به جای گوسفنداتون باید تعداد پروازهای فرودگاه رو بشمارین ! البته هتل ها همه باید مجهز به عایقهای صوتی باشن ولی معمولا اتاقهایی به تور اختصاص پیدا میکنه که امکانات کمتری دارن و دیگه ... خود دانید !!

و اما مناسبترین هتل ها در دیره و بر دبی در کنار خور قرار داره . تعداد هتل ها در این قسمت زیاد و نزدیک به هم و نزدیک به اماکن تجاری مرکزی شهراست و تاکسی همیشه در دسترسه . به ترافیک سنگین کمتر بر میخورین .

اگه اهل شب زنده داری نیستین و مثل بچه خوب میخواین سر شب بخوابین و صبح برین بازارها رو گز کنین بهتره هنگام پیشنهاد هتل از قبول هتلهایی که دیسکو دارن خودداری کنین چون معمولا اتاقهایی رو به تورها میدن که ( طبقه پایین و بالا ی دیسکو ) نزدیک به همون طبقه دیسکو هستش و تا 4 صبح باید به شادی شرکت کننده گان در دیسکوهمراه با بچه کوچیک و افراد مسن خانواده دسته جمعی کل بکشین !. ... و فاجعه وقتی عمیق تر میشه که این دیسکو هندی هم باشه !!! چون دیگه سقف کاذب وعایق صوتی شون هم کارگشا نیست ....

حتما از مسئول رزرو تور بپرسین که هتل دیسکو داره یا نه و مراتب رو در اینترنت حتما خودتون چک کنین . چون اصولا این هتل ها پر تردد هستن واصلا جای مناسبی خصوصا برای خانواده نخواهند بود . ....... اگه تعدادتون زیاده هتل آپارتمان برای شما خیلی مناسبه... افزون بر اینکه امکانات پخت و پز هم در دسترس دارین .

همه هتل ها امکانات اختصاصی و بعضا مجانی برای نقل و انتقال به ساحل دارن ولی ساعت های مخصوص داره و منتظر شما نمی مونن . حتما ساعات اون رو بپرسین و برنامه اش رو از اطلاعات هتل بگیرین . اگه دیدین که د ارن میبرن فروشگاه و دم در مسافر پر کردن و منتظر موندن و التماس میکنن - حتما بدونین دارن میرن یکی از اون هاپر مارکت های همه چی یک درهم !! اونهم از نوع چینی ...!! وقت طلاست ! و ایضا پول هم ..!! پس بذارین خودشون برن !!

از بین فروشگاه های ایرونی که بهتون پیشنهاد میشه - من " انصار مال " رو مناسب تر میدونم همه جور اجناس داره و چینی هم هستن ولی از نظر کیفیت لااقل از فروشگاه های ایرونی دیگه بالاتره . چندین طبقه است همه چیز توش گیر میاد برای خرید سوغاتیها خوبه که همه در زیر یک سقف گیر میاد . همه با هر بودجه و سلیقه ای راضی برمیگردن . جای بازی برای بچه ها داره . ولی برای خرید های اصلی صبر کنین اول همه جا رو ببینین . هنوز خیلی جاها رو باید ببینین ...تازه اولشه ....!


مرکز خرید سیتی سنتر دیره جای خوبی برای خرید هستش . هم اجناس مارک دار داره و هم قیمت ها رقابتی و مناسبه .اکثر فروشگاه های زنجیره ای بزرگ شعبه هاشون در این بازار موجوده و به خاطر رقابت فروش فوق العاده و حارج دارن .. فود کورت بزرگی از انواع غذاهای ملل و فست فودهای زنجیره ای داره و هم شعبه فروشگاه بزرگ زنجیره ای کارفور برای خرید های خوراکی و متفرقه و فروشگاه لباس دبن هامز( همون مارکز اند اسپنسر سابق ) و انواع البسه مارک دار جین و کفش و تی شرت و خلاصه از این مرکز 3 طبقه و بزرگ … خرید های خوبی میتونین بکنین . ولی بهتون پیشنهاد میکنم به خاطر ورود انواع عطریات مشابه تقلبی از چین - خرید عطر رو حتما از فری شاپ های فرودگاه انجام بدین یا از نمایندگی های اونها از همین تهرون و ... تبلیغات اونجا رو فراموش کنین .

اگه فرصت گشت وگذار در تمام طبقات و فروشگاه ها رو ندارین در بدو ورود روی stand هایی بروشورهای راهنمای طبقات و واحد ها موجوده و از روی اسامی میتونین شماره طبقه و واحد رو پیدا کنین و زودتر به فروشگاه مورد نظر برین و قال قضیه رو بکنین و آقای همسر رو کلی ذوق زده کنین که معطل نمونده !!

بین هتل های 5 ستاره هتل سوفیتل رو پیشنهاد میکنم چون واقعا دیگه برای خرید واقعا نیاز ندارین جای دیگه برین .


همونجا از طبقه دوم هتل دری به مرکز خرید سیتی سنتر دیره باز میشه . نیازی به همراهی آقایون غرغرو ندارین !!! ..... تاکسی لازم نیست ! توی ترافیک نمی مونین . ناهار و شام همیشه در دسترسه ! .... وقت و فرصتی رو که میخواین برای خرید در مراکز دیگه بذارین رو همراه با هزینه تاکسی و انتظار برای یافتن اون و اتلاف وقت در ترافیک .... و ...... همه رو باهم جمع کنین و بدین به هتل سوفیتل ! .... برای هر سنی هم توی اون مرکز میتونین خرید کنین . شاید سه روز کامل - صبح و بعد از ظهر زمان نیاز باشه که بشه به همه طبقات و فروشگاه های این بازار نگاهی خریدارانه انداخت !


اگه توی اون هتل براتون جا گیر نیومد - هتل کنکورد 5 ستاره هم بد نیست و در همون حوالیه . لازم به یادآوریه که به خاطر ترافیک زیاد و ازدحام جمعیت مسافر - تعداد تاکسی ها به نظر خیلی کم میاد و دیگه اون صف انتظار طولانی تاکسی ها در مقابل هتل ها کمتر دیده میشه و این خود معضل بزرگی برای تنظیم وقت به هنگام بازدیدهای تفریحی است که معمولا در طی یه مسافرت دو الی سه روزه انجام میگیره . هنگام رفتن به سر قرارهای خاص با دوستان در مراکز خرید و تفریحی - ترافیک شهر رو هم در نظر بگیرین و کمی زودتر برای رفتن یا بازگشت اقدام کنین .

اگه قیمتش براتون زیاد به نظر میاد هتل های ارزونتری هم همون نزدیکیها هست که ستاره هاش کمتره ولی هتل های خوب و مرتبی هستن و فاصله زیادی با این مرکز ندارن .

اطراف میدان ساعت هم تا دلتون بخواد هتل های سه و 4 ستاره هست و رستورانهایی با قیمت مناسب . اگه انواع و اقسام غذاهای دریایی گریل و رست شده با قیمت مناسب بخواین بخورین رستوران دریایی هتل ارکید نزدیک میدون ساعت انتخاب بسیار خوبیه . خود هتل ارکید ( 3 ستاره ) هم هتل بدی نیست . عده ای از دوستان هم تور ما در این هتل و هتل دلمون اقامت کردن و ناراضی نبودن . نزدیک اونها هتل سان اند سند( 3 ستاره )هم بد نیست .

به هرحال باید دید که توری که انتخاب کردین چه هتل هایی رو بهتون پیشنهاد میده . بدون گرفتن تور- قیمت هتل ها براتون بالاتردر میاد . هتل کارلتون تاور 4 ستاره هم کمی دورتره ولی بد نیست . ولی اگه خیال گرفتن تور دارین کمی دست بالاتر انتخاب کنین .

این لینک رو براتون میذارم که روی نقشه بتونین با انتخاب منطقه : Area Select خودتون موقعیت هتل ها رو ببینین و نام هتل ها رو هم میتونین سرچ کنین و نقشه رو با مقیاس بزرگ و کوچیک ببینین و خیابونها رو تشخیص بدین :


البته بهتون پیشنهاد میکنم در فصولی که فستیوال و کارناوال دبی برگزار میشه و قیمت های ارزونتری بهتون پیشنهاد میشه از سفر صرفنظر کنین که جز تاخیردر پروازها و شلوغی فرودگاه و ارائه خدمات نامناسب درهتل و ترافیک خیابانها و مراکز خرید - براتون اعصاب خردی باقی میمونه ! بهترین موقع سفر تفریحی و یا تجاری به دبی آبان و آذر ماه خودمونه که هوای معتدل داره و پروازها و شهر خلوت تره .

نکته مهم :

گاهی هتلهای همنام ولی با فرق درجه و ستاره در جاهای مختلف شهر به شما پیشنهاد میشه و شما به خیال هتل5 ستاره مورد نظر با هتل دیگه ای مثلا با سه یا چهار مواجه میشین . حتما سر فرصت و قبل از رزرو و پرداخت پول - نام تک تک هتل هایی که معرفی شده رو به همراه آدرس دقیق پستی و اینترنتی و تعداد ستاره های هتل رو ازشون بگیرین و البته حتما از آزانس های مسافرتی معتبر تور و بلیط تهیه کنین .
معمولا برای هرنفر یک اتاق دو نفره در نظر میگیرن که باید با یک هم اتاقی دیگه شریک بشین ... پس به نفع تونه که دو نفری به سفر برین . مگر اینکه قیمت بالاتری برای استفاده از اتاق برای یکنفر بپردازین .

داخل اتاق هتل های 4 ستاره به بالا - معمولا قهوه جوش و امکانات تهیه چای و قهوه دارن ولی البته از مسئول تور حتما بپرسین زیرا گاهی امکاناتی که به شما تعلق میگیره بسته به قیمت و انتخاب اتاق - برای شما فرق میکنه و شاید با امکانات مسافرین دیگه که مابه التفاوت قیمتی داشتن - یکی نباشه !

پس به خاطر بسپارین که وقتی تور رو برای مسافرت انتخاب میکنین تقریبا انتخاب صد در صد دست شما نیست ولی میتونین از تور بخواین ابتدا از هتل های " دیره " و بعد از هتل های " بر دبی " رو براتون انتخاب بکنه ولی البته ستاره ها دست خودتونه !

گاهی تور به شما هتل های سه ستاره پیشنهاد میکنه که علاوه بر صبحانه ( که یکی از خدمات همه هتل هاست ) بهتون ناهار ( یا گاهی شام ) هم ارائه میدن . توجه کنین که این خیلی خوبه ولی به شرطی که مطمئن باشین که چون بچه کوچیک و فرد مسنی همراه تون هست برای ناهار لااقل تا ساعت 2 حتما به هتل برخواهید گشت . اکثر ما مشغول خرید میشیم و ناهار رو بالاخره سر راه توی همون منطقه که هستیم میخوریم و صرف نمیکنه که کلی پول تاکسی بدین و بیان و ناهار رو توی هتل بخورین و دوباره پول تاکسی بدین و بعد از ظهر دوباره به مراکز خرید برین و .... در این بین کلی فرصت و وقت رو ازدست بدین .

پس ارائه ناهار در هتل بیشتر برای بچه دارها و مسن ها مناسبه که حتما باید نیمه ظهر به هتل بازگردند . و اونهایی هم که معمولا به دبی میرن چون مسافرت کوتاهه - دوست دارن حد اکثر استفاده رو ببرن و حتی شبهای دبی رو از دست نمیدن و وقتشون رو بیرون سپری می کنن . خصوصا اینکه دبی شهر شب زنده داریست و همه جا حتی فروشگاه ها تا دیر وقت بازهستن ..رستورانها هم که دیگه جای خود دارن . پس شام هم به درد این عده نمیخوره . ضمنا تا دلتون بخواد میتونین انواع و اقسام غذاهای ملل و رستورانهای ایرونی و لبنانی و هندی و چینی رو در فود کورت ها با قیمت مناسب پیدا کنین . رستورانهای دجاج کنتاکی و مک دونالد و کی اف سی و .... هم که با انواع فست فودهای ورژن Version عربی - به وفور شعبه دارن . و معمولا مناسب ترین قیمت غذا رو در سرتاسر کشورهای دنیا دارن .

به دلایلی که گفته شد بهترین حالت همون هتل و صبحانه است .البته برای جوونترها و بدون بچه ها ! در ثبت نام تورهای گردشی هم عجله به خرج ندین و زود تر پول ندین که مجبور بشن هرکجا تور میخواد شما رو ببره از جمله فروشگاه های صنایع درجه سه چینی که توی کشور خودمون عمرا نیم نگاهی هم بهشون نمی اندازین !! از قبیل " دی تو دی" و هایپر مارکت و یونایتد مارکت و ....... !!! وقت طلاست و پول تون هم که علف خرس نیست !!! (!)

همه هتل ها دارای امکانات تور گردشی به نقاط مختلف شهر هستن . اگه در تهران ثبت نام نکرده باشین دست تون بازه که اونجا برنامه رو از هتل بگیرین و خودتون انتخاب کنین .
نهایتش اینه که یه تاکسی در اختیار بگیرین ...البته اگه 4 نفر هستین .و تازه ساعات رفت وبرگشت و انتظارها هم دست خودتونه .

ادامه داره !........

۱۰ نظر:

  1. سلام شبو جون

    ممنون از کامنت ... و نوش جونت ...

    سلام ساراشی عزیزم . حوصله ات سر رفته ؟! میدونم ... صبور باش ...بله درست شنیدی ...حتما و خوشحال میشم .

    برقرار باشین
    شبنم

    پاسخحذف
  2. ممنون از سفرنامتون. ما جمعه عازم دبی هستیم

    پاسخحذف
  3. سلام
    شما اطلاعاعی در رابطه با هتل سیتی استار دارید؟

    ممنون از لطفتون

    پاسخحذف
  4. سلام شبنم جون عزیز خوبی خانم گل ؟ دیگه آشپز آنلاین نمیری ؟ دیدم گفته بودی که میخواین خودتون سایت بزنین وای خیلی عالی سایتی که مدیریتش شما باشین عالیه خدارو شکر تورو خدا منم دعوت کنین نه شوخی کردم منم با خبر کنین وقتی سایتو زدین اگه کاری داشتین من در خدمتم .
    تورو خدا بی خبرم نزارین تا دوباره بتونم شاگردی شما و دریا جونو شهره جونو بقیه دوستانو بکنم
    به من سر بزنین من منتظرتونم بوس بوس بوس بوس

    پاسخحذف
  5. من نمیدونم چرا پیغام ارسال نظر نمیده تا الان 4 تا فرستادم اما نمیدونم الان کجان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    پاسخحذف
  6. سلام شبنم جون
    راه اندازي سايت جديدرا تبريك گفته و برايت بهترين ارزوها را دارم در كنار خانواده عزيزتان
    خوشحالم دوست و خواهر عزيزي به نام شبنم گل دارم و به خود ميبالم
    قربانت حميده

    پاسخحذف
  7. سلام شبنم جون
    قربونت برم که اینقدر فعال و مهربونی ، بی صبرانه منتظر افتتاح سایت هستیم

    پاسخحذف
  8. سلام عزیزان ممنون از پیامها ....
    حمیده جون به زودی رو وبلاگ آدرس جدید ور میدم ولی طراحی ادامه داره ... کمی صبور باشین ..به زودی دور هم دوباره جمع میشیم .قدمت روی چشمان خودم .
    افسانه جون قدمت بر روی چشان من عزیزم . انشالله دیگه توی سایت چنین مشکلی نداشته باشیم .
    ناشناس عزیز سفر خوش ... هتلی که گفتی نمی شناسم ولی اگه بزنی توی گوگل شاید بشه پیدا کرد .

    فکر کنم بعد از راه اندازی سایت نوبت راه اندازی آژانس مسافرتی باشه ... انشاالله سفر بعدی با تور خودم میریم !!!! بهت خوش بگذره عزیزم ...

    ممنون از همه شما و نظرات تون ...گوش به زنگ سایت باشین .آدرسش رو توی همین وبلاگ میزنم ..

    پاینده باشین میبوسم تون

    پاسخحذف
  9. سلام شبنم جون.
    مهمون نمی خوای؟
    شبنم جون ممنون که مطالب قبلی اتون را از آشپز آنلاین
    پاک نکردید.
    خیلی دوست دارم دوستانی که مطالبشون را پاک کردند ، دوباره بطور سازمان یافته تجاربشون رو اینجا بیارند تا ما از آنها استفاده کنیم.
    آخه به دلیل مشغله زیاد از بحث عقب بودم و نتونستم همه چی رو بخونم و الان اینقدر افسوس میخورم که نگو.
    اصلا فکر نمیکردم اینطوری بشه.
    بخصوص دریا جون- شهره جون - انار عزیز و سایر دوستان.
    من بی صبرانه منتظرم.
    با تشکر صحرا.

    پاسخحذف
  10. راستی شبنم جون آدرسش به آدرس همین سایته؟ ههمون عجله داریم و اسباب اثاثیه مون تو کوچه س داریم دنبال خونه جدید میگردیم واسه همین دیگه طاقتمون تموم شده !!!!!!

    پاسخحذف