۱۳۸۸ خرداد ۲, شنبه

ته دیگ با طعم زیره












مواد لازم :
زیره سیاه یا سبز
کنجد
تخم خرفه

روغن ته قابلمه که گرم شد ... تخم خرفه و زیره و کنجد رو ته قابلمه بپاشین روی روغن و



بعد نون لواش رو پهن کنین و دوباره روی نون لواش کمی روغن و ( در صورت تمایل زعفرون و کمی کنجد ) بپاشین و بعد برنج رو بذارین با شعله کم در مدت طولانی دم بکشه .. تا ته دیگ برشته داشته باشین و در ضمن زیره و خرفه و کنجد هم نسوزه .



لینک آموزش انواع ته دیگ در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum100/


لینک آموزش انواع ته دیگ در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/288/1/



***
خواص زیره Cumin


خواص‌ و اثرات‌ دارویی ‌طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌اسپرم‌ است‌.

زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود.
زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.خوردن‌ زیره‌ یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌.زیره‌ دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌مفید است‌.مقوی‌ بدن‌ و چاق‌ کننده‌ است‌.
معده‌ را گرم‌ و تقویت‌ می‌کند و کرم‌ تنیا را دفع‌می‌کند.
اثر قابل‌ ملاحظه‌ای‌ در جلوگیری‌ از ایجاد بادهای‌ اضافی‌ در روده‌ و درمان‌اسهال‌ دارد. دم‌ کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ میوه‌ له‌ شده‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌ ۲ ـ ۱ گرم‌ ، بی‌اشتهائی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود.دانه‌ زیره‌ را یا می‌جوند و یا از گرد گیاه‌ مخلوطی‌ در آب‌ میل‌ می‌نمایند.
مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثرست. براساس تحقیقات انجام شده توسط " دانشجویان دانشگاه آزاد و اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد.

این گروه با تحقیقات خود دریافتند: دم کرده زیره سیاه همراه با گیاه " اوجی " در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحریک پذیری روده مفید است.بررسی ها نشان داد که این گیاه دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود .


خواص خرفه
Portulaca oleracea




از خرفه به عنوان خنك كننده، نرم كننده، جبران كننده كمي ويتامينC و نيروبخش، التيام دهنده زخم و محلل ورم استفاده مي شود.در مدارك زيادي خرفه به عنوان مدر معرفي شده است، ولي بررسي هاي دقيق تر حكما نشان مي دهد كه:
1 ـ در مورد اشخاص سالم و اشخاصي كه كليه نرمال دارند، اثر مدر دارد.
2ـ در مورد اشخاص با كليه هاي ناراحت نيز در مواردي تا حدودي مدر است از جمله در مورد نفري تيس (يا ورم كليه) و پي لي تيس (ورم كاليس كليه) تا حدودي مدر است.در ده مدرك از مدارك طب سنتي معتبر آمده است كه مصرف خرفه براي معالجه خوني نافع است.
چي يو معتقد است كه خرفه براي سه نوع اسهال خوني كه در اثر باكتري ايجاد شده مفيد است ولي در مورد اسهال خوني آميبي يا آموبيك ديسانتري بي اثر است.اليو معتقد است كه مصرف جوشانده خرفه كه كاملاً‌خوب پخته شده و آب آن گرفته شده باشد براي معالجه اسهال خوني باسيلي يا باسيلري ديسانتري بدون هيچ عوارض جانبي مفيد است.



از خرفه ( همون دانه های سیاه ) برای تزیین شیرینی ها استفاده میشه .
خواص ديگر استعمال داخلي خرفه : براي اسهال مفيد است به عنوان ضد كرم براي معالجه اوكسيوريس يا كرمهاي سفيد مفيد است و مسهل ملايم است براي بچه ها مسهل است تصفيه كننده خون است، تب بر و ضد سم است.
در استعمال خارجي: شيره گياه يا له شده گياه براي تحليل ورم و تومور و التيام زخمهاي شديد سوختگي، بواسير بيماريهاي پوستي، تحليل آبسه، گزيدگي نيش حشرات، عقرب گزيدگي مفيد است.در موارد نيش حشرات و جانوران مصرف داخلي آن هم مؤثر است ولي البته در مورد زنان حامله نبايد مصرف شود. تحقيقات جديد دانشمندان نشان داده است كه در خرفه ماده شيميايي بسيار جالب به نام اسيد چرب امگا 3 وجود دارد.

اين همان چربي معروفي است كه در روغن ماهي يافت مي شود و عامل مؤثري براي كاهش كلسترول و فشار خون است و از اين نظر كه اين گياه را در رديف گياهان ارزشمند ضد سرطان و ضد فشار خون قرار مي دهد و به علاوه داراي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين c است كه آن هم از ضد اكسيد كننده ها است و ضد عوامل سرطان زا است.
http://www.parsiteb.com/acology.php?id=51&action=viewFullContent&groupId=91

خواص کنجد Sesam
کنجد زیاد کننده ی زور و عامل طول عمر است .



متجاوز از 5هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای این مائده ی بهشتی پی برده است.پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین قهرمانان ترکیه مورد توجه است و دارای ارزش زیادی می باشد،هندی ها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه اسا قائلند و ان را زیاد کننده ی قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همان طور که ما خرما و انجیر را خیرات می کنیم ان ها کنجد و شیرینی هایی که با کنجد درست کرده اند خیرات می نمایند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتی های هندی خوردن کنجد است.


خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است،نانوایان مغز آن را بر روی نان می پاشیدند و این کاری است که الآن هم بایستی معمول شود.حلواسازان آن را برای ساختن ماماجیم و غیره بکار می بردند که متاسفانه امروز متروک شده است.

روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیارمعمول بود و هنوز هم معمول است.شیره ی کوبیده ی ان را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و مالیخولیا را از بین می برد.جوشانده ی آن را با نخود باز کننده ی عادات ماهانه می دانستند و می گفتند برای تقویت قوای شهوانی مفید است.آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن مفید است و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج خوبی دارد و جوشانده ی برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو تجویز می شود.

روغن کنجد بهترین روغن برای جلای مو است.روستائیانی که هنوز کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان هستند.

کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم،کلسیم،آهن،سیلیس،آلومینیوم،کروم،مس،نیکل و سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر می باشد.اثر کنجد بیشتر به خاطر داشتن ویتانین های زیاد آن و مخصوصا ویتامیت((ب)) است.

www.puyateb.blogfa.com/


خشخاش یا شقایق وحشی
Papaveraceae



معمولا دونه های خشخاش رو با دونه های کنجد اشتباه میگیرن ... در حالیکه دو گونه کاملا متفاوت هستن .... این همون گیاهی هستش که تریاک ازش بدست میاد ...



مشخصات گیاه شناسی
اقسام معروف شقایق و خشخاش همه از یک تیره هستند که به اسامی مختلف معروفند.گیاهانی هستند یکساله و دائمی که شیره تیره رنگ سفیدی را در درون خود دارند.دارای برگهایی می باشند در قسمت های مختلف دندانه دار شده اند.گلها بزرگ در انتهای پدانکول طویل،حاوی یک کاسه گل با دو کاسبرگ مقعر علفی است.جامه گل با 4 گلبرگ که دو به دو رویهم قرار گرفته اند،قبل از باز شدن بیشتر پرچمها به صورت غنچه مچاله گردیده اند.

ریشه خشخاش مخروطی یا مارپیچی شکل است.ساقه آن که اغلب به یک متر می رسد استوانه ای و راست می باشد.خشخاش های باغچه ای را هم از دیر باز در زمره گیاهان زینتی کشت می کردند و امروزه هم از اهمیت خاصی بر خوردار است.ارقام بی شماری از این گیاه وجود دراد .که بعضی گلها تک،دو تائی،چند تایی که دارای گلبرگ های موجدار میباشد.به رنگهای مختلف از سفید،صورتی،قرمز،ارغوانی،بنفش،قرمز لعلی،خاکستری،خاکستری کتانی و غیره دیده می شود.

از مهمترین گونه های آن(Oriental poppy or P. oriental) به نام ملکه گیاهان نامیده اند این گیاه در ماه های اردیبهشت و خرداد که گیاهان دائمی دیگر تازه شکوفا می کنند جلوه زیبایی از رنگ را نمودار می سازد.
این گونه بسیار مقاوم بوده و در هر شرایطی با کمترین مراقبت به خوبی رشد و نمو می کند.طول آن تقریبا یک متر و برگ ها شبیه برگ سرخس است ساقه های آن به گلهای شفافی با ترکیب از رنگ سفید تا قرمز ختم می گردد.در اواخر فصل بهار گلدهی آن تمام می شود.

خواص داروئی
از دانه خشخاش سیاه و سفید روغنی تهیه می کنند که برای کارهای صنعتی و تصفیه شده آن برای خوراکی به کار می رود.جلد خشخاش که به نام کنار معروف است برای غرغره و تهیه شربت های مسکن و خلط آور مصرف می شود.مقدار روغن دانه خشخاش در ححدود 45 است.ضمنا گلهای خشخاش اثر ملین دارد.

عمده مصرف آن در تهیه ماده ایست به نام تریاک که مایع زرد رنگی بوده و در مجاورت هوا تیره و به رنگ قهوه ای تبدیل می شود.این شیره در تمام عروق شیره خیز گیاه موجود است که به طور کلی برای مصارف داروئی مواد شبه قلیائی متنوعی به دست می آید که همه آنها مخدر و مسموم کننده نیز هستند.

samani2008.blogfa.com/cat-3.aspx

۲ نظر:

  1. باید خوشمزه و خوب بو باشه... دوست داشتم الآن بخورم...

    پاسخحذف
  2. سلام عزیزان
    الهام جون قابلی نداره عزیزم !! ممنون از کامنتت .
    دوستی ناشناس و عزیز با اسم کویریات هم برام کامن گذاشتن که منتشر نشد ! با عرض پوزش تقصیر این بلاگ اسپاته !! به هرحال از کامنتها و توجه تون ممنون .. لطفت کردین ...

    پایدار و موفق و سلامت باشین ..

    پاسخحذف