۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

دلمه برگ کلم



مواد لازم :
یکعدد کلم بزرگ با برگهای صاف ( گرد وپیچ پیچی نباشه که بشه خوب بقچه پیچید !)
لپه 4/1 پیمانه شاید هم کمتر!
برنج نصف پیمانه
بلغور 4/1 پیمانه ( اگه در دسترس نبود مهم نیست )
پیازداغ
زعفرون دم کرده کمی
سبزی معطر یک پیمانه خرد شده ( نیم کیلو جعفری و ترخون و ریحون و نعنا و پیازچه و شوید و مرزه و کمی پودر آویشن و یا کاکوتی و کمی هم پودر گل سرخ خشک)
گوشت چرخ کرده نیم کیلو
رب گوجه فرنگی کمی
روغن کمی
نمک و فلفل و ادویه مخلوط ( و کمی دارچین و گل سرخ )
برای چاشنی آبلیمو یا سرکه همراه با کمی شکر ( به اندازه ذائقه و سلیقه )
طرز تهیه :
پیاز داغ رو آماده کرده و بعد گوشت چرخ کرده و ادویه و لپه خیس خرده رو توش تفت بدین .
بلغور رو اضافه کنین و با کمی آب بپزین .پس از اینکه لپه ها کمی پختن - برنج و رب گوجه رو اضافه کنین و نمک و فلفل رو بچشین و با کمی آب بپزین و دم کنین .
نکته :
برنج رو خیلی زنده تر بردارین و بعد بذارین تا خنک بشه .( چون برنج دوباره داخل دلمه خواهد پخت .)
چون برگهای کلم کمی ضخیمه و ممکنه که پاره بشن و خوب بقچه ! نشن ... برگها رو ورقه ورقه میکنن و داخل آبجوش همراه با کمی نمک ( بعضی ها هم خیلی کم توی آب سرکه میریزن ) خیلی کوتاه می جوشانن تا کمی نرم بشه و قابلیت بقچه کردن و یا لوله کردن ( به شکل سیگارتی ) رو داشته باشه.

نکته :
ازبرگهایی رویی باید شروع کنین واولین برگ روی کلم روبه آرومی کمی بلند کنین .مراقب باشین اون رو کامل بلند نکنین چون پاره میشه .

کمی بلند کنین و بعد انتهای رگبرگ اون رو که به مغز کلم چسبیده پیدا کنین و با کارد از مغز کلم جداکنین و به ارومی این برگ رو بردارین . بعد یکی یکی برگ ها رو با این روش جدا کنین .

نکته : مغز کلم که برگهای کوچکی داره که به درد پیچیدن دلمه نمی خوره و یا برای وصله و پینه استفاده میشه و یا برای سوپ و سالاد . البته میتونین از هر دوتای اون که داخل هم قرار گرفته - یک دلمه بپیچین .

نکته :
اگه برگها زیاد بپزن له و پاره میشن . مدت ده دقیقه کافیه . همین قدر که از اون خشکی در بیاد و انعطاف پذیر باشه .
بعد آبکش میکنن و برگها که سرد شدن از مواد لای اون می پیچن .... گاهی برگهای کلم رگبرگ های ( امیدوارم اسمش همین باشه !! ) ضخیمی دارن که مانع از پیچیدن اون میشه . میتونین این قمست ضخیم رو جداکنین تا برگ رو بهتر بپیچین .

نکته :
هم میشه با گوشت چرخ کرده و یا قیمه با رب گوجه و لپه و پیازداغ و کمی برنج و ( آذریها کمی هم بلغور گندم ( بهش یارما میگن ) توش میریزن ) ادویه و زعفرون دم کرده و گل سرخ و زرشک و یا کشمش و نمک و فلفل مایه تهیه کرد و هم میشه به این مواد گفته شده کمی هم سبزی های معطر خرد شده مثل نعنا و ترخون و ریحون و مرزه و شود و پیازچه و ... اضافه کرد.










ته قابلمه رو کمی چرب کنین و وقتی دلمه ها رو پیچیدین کف قابلمه بذارین .لابه لاشون پیازداغ و اگه دوست داشتین کمی کشمش و


بعد در انتها کمی آب روغن و زعفرون دم کرده و چاشنی شکر و سرکه و رب گوجه بریزین و بذارین با شعله ملایم بپزه .

نکته :
وقتی که کامل پختن و تا هنوز کمی آب توی قابلمه هست خاموش کنین . تا وقتی که سرد بشه کمی از این آب هم به خورد دلمه ها میره . و چون چربه از آب باقیمانده ته اون بعنوان سس میشه استفاده کرد .در هر صورت نباید خشک بشه و نباید خیلی آبدار باشه .
نکته :
تا دلمه ها خنک نشده توی ظرف نکشین چون هنگام برداشتن له میشن .

برای چاشنی ترش مزه هم میتونین یا به تنهایی از کمی رب گوجه و لیموترش و یا آبلیمو و یا سرکه استفاده کنین و یا همین مخلوط رو با کمی شکر شیرینش کنین .
برای تزیین هم میتونین از زرشک و خلال بادام و پسته و پیاز داغ و سس خود دلمه استفاده کنین و .....

تقدیم به شهره یکی از دخمل های عزیزم نوش جونت .شهره جون میخواستم قالبی درست کنم ولی اونوقت نمیشد طرز پیچیدنش رو آموزش داد .. ولی مجلسی تر و تهیه اش راحت تره .اگه عمری بود یکبار دیگه قالبی درست میکنم .

مشاهده لینک آموزش انواع خوراک های پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/293/1/

مشاهده لینک انواع غذاهای تالار گفتمان سفره خونه :

https://forum.sofrehkhune.com/forum379/


۱۷ نظر:

  1. من دلمه ي كلم يه بار خوردم كه سيگاري پيچيده شده بود كه صد البته به اين خوشگلي نبود
    شبنم جون بازم گل كاشتي
    دمت گرم

    پاسخحذف
  2. سلام . شما همون شبنم خانم آشپز آنلاین هستین که اینقدر هنرمندین ؟!!!!!من اونجا همیشه فروم ها رو دنبال میکنم . عضو هم هستم ولی نمیتونم وارد بشم دنبالشو هم نگرفتم . خوشحال شدم وبلاگتونو پیدا کردم .

    پاسخحذف
  3. شبنم جون دستتون درد نکنه خیلی کامل توضیح دادین

    میشه بگین از چه سایتی برا اپلود عکسها استفاده می کنین ؟؟برا وبلاگ کوروش می خوام
    بازم ممنون

    پاسخحذف
  4. شبنم عزیزم دست گلتون درد نکنه. مثل همیشه عالی‌ و ممنون از توضیح کامل و مصور تون. تو قسمت دسر‌ها یه رسپی جدید رو افتخاری برای شما گذشتم. البته جدید نیست، همون دسر‌های قبلی‌ هست فقط با یه شکل جدید

    امیدوارم که درست کنید و لذتش رو در کنار خانواده ببرید

    پاسخحذف
  5. سلام
    اولین سایتی هستی که صبح ها باز می کنم
    خیلی خیلی ممنون از سایت زیبا و خوشمزه ات
    سلامت و شاد باشی گلم

    پاسخحذف
  6. سلام. خیلی وبلاگ جالب و جامع و کاملی دارن. از همه سایتهای و وبلاگهای اشپزی که تا حالا دیدم کاملتر بوده.من که خیلی استفاده کردم و لذت بردم. اش رشته رو هم از رو دستور شما درست کردم که خیلی خوشمزه و عالی شد. از ایده های چیدمان میز هم خیلی لذت بردم. همین روزها جوجه به سبک اکبرجوجه رو هم درست میکنم. خیلی منوی متونعی دارین و همون غذاهای همیشگی رو با یه سری تغییراتی خیلی بهتر و متفاوتترش کردین.دستتون درد نکنه

    پاسخحذف
  7. http://ashiyaneyeheshgh.blogfa.com/
    زیاد با سیستم اینجا و کامنت گذاشتنش اشنا نیستم. نمیدونم کامنتم ثبت شد یا نه. فقط میخواستم تشکر کنم بابت مطالب خیلی خیلی مفیدی که اموزش میدین. من اش رشته رو از رو دستور شما ÷ختم و خیلی عالی شد. بازم از غذاهای اینجا درست میکنم. خیلی ممنون

    پاسخحذف
  8. http://ashiyaneyeheshgh.blogfa.com/
    راستی یه چیزی رو یادم رفت. هر چند شما خودتون استادین. من دلمه کلم خیلی دوست دارم.وقتی درست میکنم برای اینکه ترش مزه بشه هر یک ردیف کلم که میچینم روش یه لایه لواشک میذارم و دوباره ردیف بعدی رو میچینم. خیلی ملس و خوشمزه میشه

    پاسخحذف
  9. سلام عزیزان ممنونم از پیام هاتون .. از اینکه وقت گذاشتین و توجه کردین متشکرم ... نوشته نرگس جان رو هم انتشار دادم ولی نشد که خودم اینجا کپی میکنم :
    سلام شبنم خانم
    دستتون درد نكنه خيلي مرغ خوش آب و رنگيه
    لطفا" اگر ممكنه طرز تهيه ( به روش گام به گام) مرغ بريان در فر رو آموزش بديد ، ممنون ميشم .
    چشم نرگس عزیز.

    ناشناسی پرسیده :سلام می خواستم بپرسم اگه ژله رو توی یخچال بزاریم تا ببنده اشکالی داره؟اخه توی جایخی ژله یخ نمی زنه؟
    سلام دوست عزیز توی یخچال میشه گذاشت فقط کمی بیشتر طول میکشه ... و توی جایخی اگه خیلی زود یخ میزنه - باید زود برداری و تا بستش بذاری توی یخچال تا کامل بگیره... ولی من خودم همیشه توی جا یخی میذارم و تا قبل از یخ زدن برمیدارم ..

    پاسخحذف
  10. شهره گلم دیدم عزیزم زله و دستورش رو ...ازت خیلی ممنونم دست گلت طلا ...
    نازنین عزیزم ممنون از نظرات . من از سایت خود بلاگر که بالای نوار ابزار وبلاگم هستش استفاده میکنم ...

    پاسخحذف
  11. ضمنا عسل جان ممنون از نظرات و آش رشته نوش جونت از دستور جدید دلمه هم ممنونم ... کیمیا جان ممنون از تو و محبتت ...گلابتون جان ممنون از لطفت عزیزم..اگه با سحر جون میل بزنی کارت رو راه میندازه ...آدرس میلش توی یکی دو صفحه قبل و توی فروم هم هست ...

    از همه تون ممنون .. اکه کسی جا افتاد به بزرگی خودش ببخشه ..الهی که از زندگی جا نیافته...!

    پاسخحذف
  12. من یه عالمه چیز اینجا نتوشتم یهو همش کجا رفت ؟!!!! شبنم جان ممنونم از لطفتون . من خیلی خوشحال شدم و سرسع لینکتون کردم . خودم هم روم نشد اول پیشنهادشو بدم . ممنونم اگه افتخار بدین لینکم کنین .
    دلم میخواد ازتون چیزای زیادی یاد بگیرم . مهمترینش مدیریت زمانه . شما هم شاغلین هم بچه دارین هم آشپزیتون عالیه هم کارای هنری انجام میدین .... واقعا کار سختیه . ماشاا... به اینهمه انرژی .

    پاسخحذف
  13. سلام دوست عزیزم .واقعآ شما تک هستید ونظیر ندارید.چقدر این تصاویر دلمه زیبا گرفته شده .من که می خوام همین الآن دستم را دراز کنم وبخورمش.

    پاسخحذف
  14. شبنم جان من تا حالا دلمه کلم نپختم ، تبنلیم میومد ولی این آموزش های گام به گام شما منو سر ذوريال اورده ، موفق باشید خاونمی

    پاسخحذف
  15. کجایید شبنم خانم .کم پیدا شدید

    پاسخحذف
  16. سلام عزیزانم

    ممنون از پیامهاتون همگی محبت دارین .. واقعا شرمنده ام میکنین ... چند روز بود که نمی تونستم وارد بلاگ بشم!!الان دیگه دمدمه های آخر گفتم امتحان کنم ...که دیگه ذوق مرگ شدم !!

    دوست تون دارم ... همگی موفق باشین

    پاسخحذف
  17. کامران هستم برخلاف بقیه مردم فقط یکی از دوستام داشتیم چت میکریدم یهویی این ادرس رو داد منم دیدم ای بابا همه که زنن حتما فهمیده زن ذلیلم می شم در اینده واسه همین اینو داده بهم منم نظری دادم
    ولی من به جز نیمرو چیز دیگه ای بلد نیستم

    پاسخحذف