۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

خورش فسنجان با کوفته قلقلی



تهیه خورش فسنجون خیلی راحته .... کم دردسرترین و آسونترین خورش برای مهمونیه !
من با مرغ ترجیح میدم ...ولی گاهی که غذایی با گوشت مرغ تدارک دیدم ... از گوشت چرخ کرده و کوفته قلقلی ( کله گنجشکی ) با بلدرچین برای فسنجون استفاده میکنم .... بعضی ها با اردک و مرغابی و حالا دیگه با شترمرغ و .... شنیدم با ماهی هم تهیه میکنن .

فسنجون بنا به ذایقه و سلیقه افراد هم ترش و هم شیرین و هم ملس تهیه میشه . تو منزل ما ملس دوست دارن .(ملس یعنی : دو مزه .... ترش و شیرین )


نکته :

بعضی ها همراه با گردو از پوره گوجه فرنگي؛ کدو تنبل و بادمجان هم استفاده میکنن و براي ترشي بيشتر هم رب نارنج يا رب آلوچه و آبليمو و آب نارنج نيز در اين خورش میریزن . به هرحال امری سلیقه ایست . بعضی رنگ تیره تر ( بدون رب گوجه رو می پسندن و بعضی هم رنگ مایل به نارنجی ( با رب گوجه فرنگی )!!! خلاصه احادیث متواتره !!!

نکته :

البته چون طبع گردو گرمه بهتره با طبیعت سرد ترکیب بشه و دراین صورت اضافه کردن کمی کدوحلوایی و آلو بهتره .... و طبیعت اون رو خنک میکنه ... مخصوصا اگه از بلدرچین استفاده بشه ...چون طبع بلدرچین هم خیلی گرمه ...پس حتما باید آلو هم توش ریخت ...
مواد لازم برای شش نفر

800 گرم گوشت چرخ کرده ( یا مرغ )
250 الی 400 گرم مغزگردو ...( بعضی ها پر گردو دوست دارن .... )
رب انار حدود نصف لیوان ( بستگی به غلظت رب انار داره . اگه خیلی علیظه کمتر بریزین )
رب گوجه فرنگی دو قاشق غ سر خالی
شکر کمی ( بنا به ذائقه و بستگی به طعم رب انار داره . بعضی رب انار ها شیرین هستن )
روغن کمی
پیاز بکعدد درشت
زعفران دم کرده
نمک کمی

طرز تهیه :
ابتدا گوشت چرخ کرده رو با یکعدد پیاز کوچک و کمی نمک و فلفل و ادویه مخلوط کرده و قلقلی درست کنین . و کمی تو روغن سرخ کنین و کنار بذارین .یا اگه از مرغ استفاده میکنین : مرغ رو کمی تفت بدین و با پیاز و ادویه نیم پز کنین و کنار بذارین .حالا گردو رو هم چرخ کنین .

یکعدد پیاز درشت رو چرخ کنین و توی ظرف با مقدار خیلی کمی روغن تفت بدین و...

بعد گردو رو اضافه کنین . و تفت بدین . حتما باید با قاشق چوبی مدام هم بزنین . تا گردو ها سیاه نشن و روغن پس بدن و با پیاز ترکیب بشن .

کم کم رنگ گردوها بر میگرده . و کمی تیره میشه . مثل آردی که حلوا درست میکنن . نباید بذارین زیاد تیره بشه . زعفرون دم کرده رو بهش اضافه کنین . کم کم رب انار رو هم بهش اضافه کنین . و هم بزنین و دوباره کمی تفت بدین .

اگه خورش رو با مرغ تهیه میکنین - حالا مرغ نیم پز و آب مرغ رو بهش اضافه کنین . و بذارین به جوش بیاد و شعله رو کم کنین وآبش رو اندازه کنین ( تقریبا دو لیوان آب روش بریزین ) بذارین بپزه . اگه با کوفته قلقلی تهیه میکنین .پس از حدود نیمساعت که آرام آرام جوشید کوفته ها رو بهش اضافه کنین . حالا کمی هم رب گوجه به غذا اضافه کنین .

به تدریج رنگ خورش تغییر میکنه و گردو ها که می پزه - غلیظ تر میشه .



حالا دیگه نوبت اضافه کردن چاشنیه .... اگه شیرین میپسندین کمی شکر و اگه ترش دوست دارین کمی چاشنی ترش مثل اب نارنج یا غوره و.... بهش بزنین . اگه ملس دوست دارین هم شکر و هم کمی چاشنی ترش بهش اضافه کنین . بذارین با شعله ملایم آروم آروم بپزه و تو روغن بیافته .


نکته : این خورش زود میپزه ... ولی مهم جا افتادنشه .
ولی هرچقدر شعله اش کم باشه و در مدت طولانی تری طبخ بشه ... بیشتر روغن پس میده ...
به هرحال باید جابیافته و آب زیاد نداشته باشه . نمکش رو هم بچشین .

حالا اگه فکر میکنین که روغن غذا زیاده ... میتونین مثل من با چندتا دستمال کاغذی که روی ظرف خورش میذارین و آروم برمیدارین ...روغن زیادی اون رو جمع کنین ... !!!

لینک انواع خورش ها و قلیه ها در تالارگفتمان سفره خونه

http://forum.sofrehkhune.com/forum97/


لینک انواع خورش ها در پرتال سفره خونه

http://www.sofrehkhune.ir/foods/294/1

۶ نظر:

  1. سلام شبنم جون
    همین الان تو فکر بودم واسه فردا چی بزارم که تا از سر کار میام فوری بتونم آماده اش کنم این پست شمارو دیدم فوری پاشدم رفتم همه موادشو آماده کردم گذاشتم یواش بواش جابیفته که فقط پلو بمونه واسه فردا
    دستت درد نکنه همه کارات خوب و قشنگ و خانمانه است
    امیدوارم که همبشه کارای تازه و خوب ازت ببینیم
    موفق باشی عزیزم

    پاسخحذف
  2. آخ جووووون فسنجوووون
    من عاشق این خورشتم مزه اش رو هم ملس دوست دارم نه ترش باشه نه شیرین
    دمتون گرم کارتون مثل همیشه بیسته

    پاسخحذف
  3. سلام
    خسته نباشیدددددد دستتون درد نکنه
    منم عاشق فسنجون هستم ولی متاسفانه همسری دوست
    ندارههههه !!!!!!!!!
    واسه همین دیر به دیر واسه خودم درست میکنم
    الانم حسابی هوس کردممممممممممممم

    پاسخحذف
  4. سلام دوستان عزیزم
    ممنون از اینکه برام نظر ارسال کردین ...

    شهلا خانومی ...بله . میدونم ... ! اینکه یکی به آدم بگه چی درست کن یا بهمون ایده بده ... کلی کارآدم رو جلو میندازه ...نوش جونتون .
    نیما جان برای فسنجون یا هر خورش دیگه ای - گوشت چرخ کرده یا کله گنجشکی و قلقلی حتما باید سرخ شده باشه وگرنه خیلی خوشمزه نمیشه ... خودت که ماشاالله یک پا آشپزی ...!!!
    شکوفه جان بعضی وقتها میشه دو نوع خورش ولی خیلی کم تهیه کرد که هم همسری راضی بشه و هم خودمون !! صبر کن فردا که انشاالله 3 تا شدین ..کم کم عادت میکنی !!!
    برقرار وسبز و بهاری باشین ...

    پاسخحذف
  5. سلام
    من مهدی از آمریکا هستم و از دستور پخت فسنجون ممنونم.
    البته من رب انار نداشتم و بجاش از رب تمشک که اینجا زیاده استفاده کردم. البته رب رو خودم از تمشک نیمه رسیده که ترشه درست کردم. باید بگم خورش عالی شد!
    ممنون

    پاسخحذف
  6. عالی بود. مرسییییییییییییییییییییییییییییییییی

    پاسخحذف