۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه

آش ترخینه دوغ



مواد لازم برای 8 نفر :

8 عدد ترخینه آماده ( در واقع قرص سوپ آماده است ! ) عدس یک پیمانه یک کیلو سبزی آش یا در صورت تمایل فقط اسفناج اگه آب مرغ یا گوشت هم داشته باشین خیلی خوشمزه تر میشه . پیازداغ نعنا داغ روغن کمی


طرز تهیه :
ترخینه ها رو توی یک ظرف آب میذاریم تا نرم بشن . و بعد اون رو با کمی آب ( یا آب مرغ ویا آب گوشت ) و روغن و پیاز داغ و زردچوبه بار میذاریم .

عدس روقبلا خیس میکنیم .و بعد میذاریم خوب بپزه .عدس پخته رو داخل آش میریزیم وسبزی روهم اضافه میکنیم و با شعله ملایم میذاریم تا کاملا جا بیافته .چون مواد ترخینه قبلا پخته – آش زودتر جا میافته و حاضر میشه .

به هرحال هر از گاهی باید همش زد تا ته نگیره . آش نباید آبکی باشه . تمام رمز و راز یک آش خوب به جا افتادن اونه ... خوب پختن حبوبات و کم آب بودن آش باعث خوب عمل اومدن اون میشه .... بعد روی آش رو با پیازداغ و نعنا داغ و کمی عدس پخته و زعفرون و کمی ماست غلیظ تزیین میکنیم .


ترخينه :
در واقع يك نوع گندم پروسس شده محلي است كه از گندم يا جو نيمكوب كه در شير يا دوغ پخته شده و بعد در آفتاب خشك شده - تهيه ميشود . و هنگام پخت آش ها ازنوع پخته شده در دوغ استفاده ميكنند كه خيلي هم زود وا ميرود چون قبلا پخته شده . در ميان خشكبار فروش هايي كه اجناس محلي دارند مخصوصا در شهرستانها بايد سراغش رو بگيريد . من دوست گلی دارم كه فاميل برايش در ملاير تهيه ميكنند و ميفرستند . دوبار هم اين آش رو پخته و دستش درد نکنه - برايم فرستاده كه خيلي هم خوشمزه بوده . و حالا هم برام ترخینه شو فرستاده - تا خودم بپزم ... منهم همینجا ازش تشکر میکنم ... افسانه جان دست گلت درد نکنه ...ممنون

اگه اون نوع رو که با شیر پخته و آماده شده - هنگام مصرف با شیر بپزین و کمی کره توش بریزین و برای صبحانه میتونین نوش جان کنین .

نوش جان
همونطور که دوستان گلم پیام ارسال کردن و گفتن .... بله ... این آش محلیه و تقریبا در تمام نواحی کوهستانی ایران تهیه میشده و میشه . در واقع مواد اولیه این آش در تابستان به وفور یافت میشده ... سبزی و دوغ و بلغور نیمکوب گندو و جو .... که دربرابر آفتاب گرم تابستان خشکش میکردن و در زمستان بدون هیچگونه افزودنی - شاید فقط حبوبات اون رو می پختن .
همینطور که تو عکس می بینین توی بعضی ازاین ترخینه های آماده - سبزی هم داره . و چون توی خونه تهیه کردن کاملا بهداشتیه . این یکی از روشهای نگهداری مواد غذایی برای زمستان بوده .
دوستانی که مایلن این آش رو تازه و بدون دسترسی به ترخینه تهیه کنن ... مثل نهال خانوم گل توی کانادا - خیلی ساده می تونن پس از پاک کردن بلغور گندم و جو ( نیمکوب برای آش ) و یک شب توی آب و یا دوغ خیس کنن .... و روز بعد اون رو همراه با دوغ با شعله ملایم بپزن و هم زدن و افزودن دوغ ( و آب ) رو فراموش نکنن تا ته نگیره . و بعد تمام مراحلش رو مانند تهیه آش انجام بدن .

پشت هرکدوم از غذاهای سنتی ما فرهنگ غنی نهفته و نشانگر روشهای زندگی مردم اون زاد و بوم و نحوه دسترسی به مواد اولیه اونهاست که این آش نمونه ایست ازخروار ....


نوش جون و از نظرات شما بینهایت ممنون

نیمای عزیز

بدون ترخینه آماده - با بلغورگندم هم میشه همین آش رو بپزی .در همین وبلاگ دستورش هست .

لینک انواع آش در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum94/

۹ نظر:

  1. آش ترخینه ای که من خوردم یه خانم اراکی درست کرده بود و توش سیرابی خرد کرده بود خیلی خیلی خوشمزه بود. ترخینه انگار در اصل محصول اراک هست.

    پاسخحذف
  2. وای شبنم جون ضعف کردم حالا تکلیف من که تو این سر دنیا دسترسی‌ به ترخینه ندارم چییه تورو خدا یک رحمی هم به ما بکن دوست دارم (نهال)

    پاسخحذف
  3. سلام شبنم جون
    کاملا" درست گفتید این آش محلیه که در بیشتر نواحی کرمانشاه و کردستان و کلا" در غرب کشور رواج داره منم این آشو خوردم مخصوصا" اگر پروسه اولیه تهیه اون بهداشتی باشه برای سرماخوردگی فوق العاده است و عالیهیه نوعش هم با دوغهای ترش محلی تهیه میشه که بسیار خوشمزه ایت . دستتون درد نکنه خانمی نوش جون

    پاسخحذف
  4. شبنم جون دستتون درد نکنه عالیه
    راستی من با اجازتون وبلاگ شما رو تو وبلاگ پسرم لینک کردم

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جون
    مرسي از دستور آش
    من كه خيلي دوست دارم

    پاسخحذف
  6. سلام شبنم جون
    عجب آشیه هاااا
    من تا حالا این نوع آش رو نخوردم ولی ظاهرش نشون میده که حسابی خوشمزه است این ترخینه اش رو از کجا بخریم حالااااا؟؟؟

    تزئینش هم که حرف نداره مثل همیشه کارت عالیه
    موفق باشی

    پاسخحذف
  7. سلام دوستان
    ممنون ... خوشحالم که نظر دادین ...جوابتون رو تو متن بالا اضافه کردم ..
    شمیم جام لطف کردی خانومی ..اگه آدرسش رو بدی منهم با کمال میل لینک میکنم .

    پاسخحذف
  8. سلام.ما چون خودمون لرستانی هستیم،توی آش کمی هم دوغ میریزیم که طعم اونو محشر میکنه.

    پاسخحذف
  9. با سلام
    آش ترخینه قدمتش از ساندویچ بالاتره اما افسوس که هیچ تبلیغی در راستای فرهنگ اصیل خودمان ندارم. زمانی که این ماده را درست کردند نه فریزری بود و نه کنسروی اما این ماده در همه جا قابل استفاده بود.
    سلام خدا بر آنان

    پاسخحذف