۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

دال عدس ( خورش یا خوراکی خوزستانی )




مواد لازم :
عدس سرخ یک پیمانه ( قبلا پاک کرده و بشویید و خیس کنید )
سیر دو جبه
تمرهندی 4/1 بسته ( داخل کمی آب خیس کنین و بعد صافش کنین )
رب گوجه کمی
ادویه و کمی رنده زنجبیل تازه
نمک و فلفل کمی
سیب زمینی یکعدد نگینی خرد شود
روغن کمی
پیاز داغ
گشنیز خرد شده

نکته :
عدس
سرخ را با دقت پاک کنین ! چون خیلی ریزه و امکان داره ریگ داشته باشه و از زیر چشمتون رد بشه !!!

طرز تهیه :
روغن را در قابلمه ریخته و حبه های سیر را تفت دهید بعد عدس سرخ را هم همراه با آن تفت دهید . اکنون کمی ادویه و زنجبیل رنده شده را هم اضافه کنین و بعد کمی آب بریزین تا عدسها بپزن . وقتی پخت سیب زمینی ها را اضافه کنین . وقتی سیب زمینی پخت رب گوجه را بریزین کمی که جوشید موقع اضافه کردن عصاره تمر هندی است . نمک و فلفل آن را اندازه کنین و کمی گشنیز داخل اون اضافه کنین . این غذا رو با پلو یا با نان نوش جان میکنن.... ( طریقه پخت سنتی اون بدون گشنیزه )


عدس سرخ
خواص عدس :


عدس دو نوع است :عدس رسمي كه دانه آن گرد و نسبتا درشت است و رنگ آن سبز مايل به زرد است .عدس ريز يا عدس قرمز كه دانه هاي آن ريز و به رنگ قرمز مي باشد .خواص داروئي: عدس از نظر طب قديم ايران معتدل و خشك است و مانند ديگر گياهان پوست و دانه آن داراي اثرات متضاد يكديگر مي باشد . يعني پوست عدس گرم و خود عدس قابض است . بعبارت ديگر پوست آن ملين و مغز آن ضد اسهال مي باشد . عدس يك غذاي كامل است و انرژي لازم را براي كارهاي بدني براي انسان تامين مي كند .

عدس داراي خواص زير است 1)عدس زياد كننده ترشحات شير است و مادران شيدره حتما بايد از آن استفاده كنند .2)عدس را در كنيد و روي
پوست ملتهب بگذاريد التهاب را برطرف مي كند .3)براي درمان زخم هاي دهان و گلو و ديفتري عدس را پخته و آب آنرا غرغره كنيد . 4)براي تقويت معده و برطرف كردن گاز معده عدس پخته را با سركه ميل كنيد . 5)آش عدس با روغن بادام براي دوران نقاهت بهترين غذاست.6)پماد در عدس با سركه براي ترك دست و پا كه بعلت سرما عارض شده سودمند است .7)عدس را مي توان بعنوان مسهل هم مصرف كرد چون داراي لعاب زيادي است كه در درمان ناراحتي هاي روده نيز موثر است .8)عدس پخته را بعنوان مرهم براي زخم نيز مي توان بكار برد .9)آرد عدس بوداده تشنگی را قطع میکند ، معده را نیرو میبخشد صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو مینشاند و حرارت را خاموش میکند. قاعدگی دائمی را قطع میکند ، مبارک است دل را نازک و اشک را زیاد میکند عدس در نرد آل محمّد (ع) نخود و برای هر درد پشت مفید است .

لینک انواع غذاهای مدرن و سنتی در تالارهای سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum379/

لینک انواع غذاهای مدرن و سنتی در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/293/1


۱ نظر:

  1. توضحاتی که درمورد عدی دادین برام مفید بود ممنون

    پاسخحذف