۱۳۸۷ دی ۲۹, یکشنبه

انتخاب غذا برای مهمانی

همه ما وقتی مهمون داریم به فکرفرو میریم که چی تهیه کنیم ؟؟؟؟!! البته خیلی ساده است که به کسی پیشنهاد بدیم که چه غذاهایی رو تهیه کنه . هرکسی غذای مورد علاقه خودشو پیشنهاد میده ! ولی به نظرم خیلی به کار آدم نمیاد !

چون گاهی آدم تو منزل موادی رو داره و میتونه با استفاده از اونها غذاهاشو تهیه کنه واگه من بگم مثلا آلبالو پلو – از کجا معلوم که طرف آلبالوهسته گرفته در فریزر داشته باشه ؟ ..... یا غذاهایی رو بگم که براش مشکل باشه که اونها رو در یک زمان به تنهایی تهیه کنه ..... چون میزان تبحر و سرعت عمل همه یکسان نیست .

فکر میکنم آدم باید اصولی کلی رو در نظر بگیره و با توجه به اونها - از داخل لیست غذاهایی رو انتخاب کنه .اول اینکه آیا این میهمانی :خودمونی است یا غیر خودمونی ( رسمی) ؟ چون وقتی خودمونیه نوع غذاها و خوراکها وطریقه تزیین میز و ظروف با میهمونی رسمی متفاوته . مثلا تو میهمونی خودمونی میتونی باقلا قاتق و میرزاقاسمی تهیه کنی ولی تو مهمونی رسمی یا بهتره بگم غیر خودمونی.... باید غذاها کمی عمومی تر و مجلسی تر باشه و از ارایه غذاهای محلی پرهیز کرد چون ذایقه افراد متفاوت تره .
سن مهمانها باید در نظر گرفته بشه - مسن یا جوان هستن ؟ مسن ها از غذاهای شیرین و نرم و بدون خمیر و دارای طبیعت گرم بیشتر خوششون میاد . در حالیکه جوونتر ها از غذاهای ترش و فانتزی بیشتر لذت میبرن . برای دسر در نظر داشته باشیم که جوونا دسرهای مدرن تر رو مثل کرم کارامل و زله و ......می پسندن و برای مسن تر ها بهتره از دسر های سنتی و شیرین تر مثل رنگینک و دسر های خرمایی و کاچی و مسقطی .و ..... بهره بگیریم .

به نظر شما شغل میهمانها تاثیری در اتنخاب نوع غذا داره ؟ ...

مثلا اگه مهمون مون کارشناس شبکه باشه غذاش با یک دکتر فرق داره !!!!!؟؟؟؟؟؟ یا اگه لوله کش باشه با یک قصاب غذاشون با هم فرق داره ؟؟؟!!!!!

آیا بچه ها در این میهمانی حضور دارند ؟ بچه ها عاشق سالاد الویه - لازانیا و ماکارونی و اسپاگتی هستند . و از غذاهای شیرین خوششون نمیاد .

چه فصلی است ؟ آش داغ و حجیم و خورش فسنجان معمولا در فصل تابستان نمی چسبه .

میهمانی برای صرف ناهاره یا شام ؟ و آیا برای صرف ناهاره و متعاقبا پذیرایی شام هم هست ؟ غذاهای ناهار معمولا پلویی و پر حجیم تره - کاملتره - بیشتره و شام معمولا سبکتره ( مثلا سوپ های کم ملات تر ) تعداد خوراک ها متنوع تر و از تعداد پلوهای مخلوط بیشتره . اگر متعاقبا پذیرایی شام هم باشه - غذاها نباید شبیه به یکدیگه باشه .

میهمانی چه روزی از هفته است ؟ آخر هفته یا وسط هفته ؟ وسط هفته داخل غذاها سیر نزیزیم بهتره . ترشی های سیر دار و سنگین و خیلی چرب سرو نکنیم .

چند نفر میهمان داریم ؟ هرچه تعداد میهمانان بیشتر باشه تنوع غذایی باید بیشتر باشه . غذاها تشریفاتی تر میشه و طبعا کار ما هم مشکلتر میشه . پس باید آسان بودن طرز تهیه غذاها هم یکی از ملاک های انتخاب باشه .


آیا دفعه اوله که این مهمونها در منزل ما حضور دارن ؟اگه دفعه اوله - بطور حتم با ذایقه میهمونا آشنایی نداریم .پس از غذاهای عمومی تر و کم مواد تر و ساده تر استفاده کنیم . کمی بیشتر تزیین میکنیم . تعداد غذاها و خواراک ها بیشتر باشه که تنوع رعایت بشه . یک پلو ساده و خورش ساده تر و کم مواد ترحتما سر میز باشه زیرا هرچه پر موادتر باشه احتمال اینکه یکی از موادش رو کسی دوست نداشته باشه بیشتر میشه !


میهمانان فامیلن یا غربیه ؟ با ذایقه و سلیقه فامیل کاملا آشناییم و از غذاها طبق روال معمول میتوانیم استفاده کنیم .
همه میهمانان خانوم اند یا همه آقا ؟ یا هر دو ؟اگه میهمونی مربوط به خانومهاست مثل دوره زنانه...... معمولا خانومها برای اینکه پوز همدیگه رو بزنن !!! از تمامی امکانات برای تزیین غذاها و کلاس گذاشتن با غذاهای تشریفاتی بهره میگیرند . ولی برای اقایون باید سادگی غذاهای رو بیشتر رعایت کرد. آقایون کمی ریخت و پاش بیشتر دارن و از غذاهای جدید خیلی استقبال نمی کنن !! چون می ترسن هنگام کشیدن و خوردنش دچار مشکل بشن .

یکبار در یک میهمانی دسری درست کرده بودم که با کدو حلوایی تهیه شده بود و تزیین جالب هم داشت . دراین میهمانی که تقریبا غیر خودمانی هم بود ( آنها دفعه اولشون بود که منزل ما میهمان بودند ) سر همه شلوغ بود . با اینکه پذیرایی از ایشون رو به آقای همسر سپرده بودم . متاسفانه آقایون همسر هم که در این موارد سرشون به کار خودشون گرمه و فراموشکار میشن و وظیفه محوله رو درست انجام نمیدن ! متوجه شدم که ایشون بجای خورش از دسر شیرین روی برنجش کشیده و وقتی اولین قاشق رو خوردد متوجه اشتباهش شد. حالا طفلی نه میتونست بخوره و نه میتونست پس بزنه ....... و.مستاصل مونده بود ...چکار کنه ! تنها کاری که تونستم بکنم بی سرو صدا بشقابی به ایشان رد و بدل کردم و اوهم متوجه منظورم شد و بی سرو صدا بدون اینکه دیگرون بفهمن - اون بشقاب رو به من وا گذاشت . و مجددا غذاکشید و اون رو نگهداشت که بعدا دسرش رو بخوره !!
من کمی پس از اون با لحن تعارف آمیز از میهمونها خواستم که بعد از غذا از این دسر شیرین و خوشمزه غافل نشوند ( بلند هم اعلام کردم تا یکی دیگه دسته گل به آب نده ) !!!!!















برای میهمانی های خودمونی

یک پلو ساده و خورش ساده بنا به فصل باید بر سر میز باشه .یک پلو مخلوط ( با مرغ ) باشه بهتره چون اگه کسی از خورش نخورد - بتونه پلو و مرغ بکشه . ولی فراموش نشه که مرغ رو جداگانه در ظرف بکشید .یک نوع سوپ یک نوع خوراک حداقل یک نوع سالاد ( که اگه یک نوعه بهتره فقط سالادفصل باشه )یک نوع دسر که البته هرچه این مهمونی خودمونی تر باشه میشه ساده تر برگزار کرد . یعنی حتی میشه به عنوان پلو مخلوط " لوبیا پلو " هم پخت .برای خوراک - میشه از باقلا قاتق یا میرزا قاسمی هم استفاده کرد .اصولا مهمونا از میهانی ساده و صمیمی تر بیشتر لذت میبرن هرچند که باید رعایت تنوع هم بشه .


برای میهمانی های غیر خودمونی
پلو ساده و دو نوع خورش ساده و عمومی مثل بادنجان – قیمه – قورمه سبزی یا فسنجان بنا به فصل باید بر سر میز باشه .
یک پلوی مخلوط مثل : ته چین یا باقلی پلو با گوشت
یک پلوی مخلوط مثل : زرشک پلو یا شیرین پلو یا ته چین ............. با مرغ
یک نوع سوپ یا آش

یک نوع سالاد فصل - یک توع سالاد مثل سالاد ماکارونی یا سالاد مخلوط دیگه مثل الویه و یا ....

یک نوع خوراک گوشتی مثل بیف استروگانف یا ...
یک نوع خوراک دیگه مثل حلیم بادنجان یا دلمه و ....

دو نوع دسر ( مدرن مثل زله و کرم کاستارد و سنتی مثل رنگینک و شله زرد )


غذاهای انتخابی

من برای انتخاب غذای مهمانی اول از لیست چیزهایی رو انتخاب میکنم که دم دست داشته باشم و کمترین میزان اقلام خریدنی رو داشته باشه یعنی که از قبل در منزل داشته باشم .و این کمی از کار خریدم رو سبک تر بکنه . بعد غذاهایی رو انتخاب میکنم که کمترین زمان تهیه رو داشته باشه . چون وقتی میهمون داری و چند نوع غذا می خواهی درست کنی – احتمال دسته گل به آب دادن زیاده . پس بهتره در مدت زمان طبخ کمتر- بیشتر به فکرخوب در اومدن غذاها باشیم تا پوز زدن میهمونای خانوم ...!!!!

و بهتره آدم غذاهایی رو انتخاب کنه که وقتی میهمونا از در میان تو - خودش خسته و کوفته نباشه و بتونه درست پذیرایی کنه و از میهمونیش هم لذت ببره تا اینکه میزی بچینه که میهمانها " به به " و " چه چه " کنن ولی صاحبخونه سر میز غذا اونقدر خسته باشه که یا عبوس باشه و یا نای حرف زدن نداشته باشه و هی خمیازه بکشه و یا از خستگی غش کنه !!!!!

هماهنگی و سازگاری غذاها با هم خیلی مهمه . اگه زرشک پلو یا شیرین پلو یا ته چین مون با مرغه حتما باقالی پلو رو با گوشت تهیه کنیم ......... اگه خورش مون قورمه سبزیه - دیگه آش سرو نکنیم ( هردو سبزی جزء مواد اولیه شون دارن ) بجاش سوپ تهیه کنیم . برای خورش مون از میون غذاهایی هایی مثل آلو اسفناج و آلو با به و هویج که به اصطلاح " پرمواده " برای پذیرایی استفاده نکنیم . چون بالاخره یکی هست که از یک کدوم اونها خوشش نیاد .
اگه دو جور خورش میدازیم برای رعایت تنوع - هر دو با سبزی و یا هر دو با رب گوجه فرنگی نباشه . موادشون شبیه به هم نباشه .من شخصا در میهمونهای غیر خودمونی اگه بخوام دو جور خورش تهیه کنم – یکیش حتما "قیمه بادنجانه "..... در واقع جمعش میشه 3 جور خورش !!!! کسی که بادنجون دوست نداره و بادنجونش رو نمیکشه - در واقع قیمه میخوره . حتی میتونید بادنجانهایش را جداگانه تهیه کنید و در ظرف به صورت " قیمه با خلال سیب زمینی " و دارچین و گلاب و زعفرون بکشید و باقیشو به صورت " قیمه بادنجان مخلوط " بکشید . که جمعا میشه 4 نوع خورش !!!!


ضمنا به نظر من بهترین کار صورت برداری و یاد داشته :

تعداد نفرات و لیست غذاهایی که باید تهیه بشه و بعد لیستی از مواد خوراکی که در منزل موجوده و یا باید خریداری بشه . بعد تشخیص اینکه کدام کارها باید چند روز یا دو روز جلوتر از مهمونی انجام بشه مثل خرید کلی و نظافت کلی و .... و کدام کارها باید یکروز جلوتر انجام بشه مثل خرید میوه و شیرینی و ......گل ..... تمیزکردن سبزی خوردن و کاهو و شستشو و خشک کردن آنها و پاک کردن برنج و تدارک مرغ و پاک کردن زرشک و ..... کدام کارها همانروز باید انجام بشه مثل گردگیری کلی منزل و یا آماده کردن زرشک و آبکش کردن برنج از صبح همانروز و شستن میوه و خشک کردن اون و تهیه زله و دسر و .... بار گذاشتن خورش ها و سرخ کردن مرغ و .....(* اگه مطمئن هستین که تو یخچال جای کافی دارین - می تونین خورش ها رو از قبل آماده کنین و تو یخچال نگهداری کنین )...... همه اینها باید مشخص بشه تا وقت کم نیاد ...!!!

دقت بشه که قالب های یخ از قبل تدارک دیده شده باشه ...که مجبور نشین یخدون بدست ! در خونه همسایه ها برین ......!!!!کارد و چنگال و قاشق ها و بشقابها – سینی و لیوان و فنجان ها به تعداد شمرده بشه و اگه لازمه دستمال نمی کشیده بشه تا لک نداشته باشن و ... بدیهی است که دم دمه های ورود - روشن کردن شمع های خوشبو کننده محیط و آماده کردن آب جوش برای چای و یا ریختن شربت در لیوان برای استقبال از مهمانان و نیز بازبینی سرویس های دستشویی و گذاشتن حوله کاغذی نباید فراموش بشه !!



برای پذیرایی در مراسم افطاری مریم عزیز لطف کرده و مطالب مفیدی رو در مبحث افطاری نوشته که من با اجازه اش اینجا میارم :

معمولا چيدن سفره ي افطاري در خانواده ها ي ايراني تفاوت هاي زيادي داره مثلا در فاميل ما افطار و شام با هم سرو مي شه در حالي كه در بعضي خانواده ها يك بار سفره ي افطار پهن مي شه و بعد از دو ساعت سفره ي شام آماده مي شه . در هر حال براي افطار سبزي خوردن - خرما پنير و گردو مناسبند اگه در سفره آش بايد باشه بويژه اگه شام و افطار با هم هستند بهتره از انواع آش هايي پخته بشه كه زياد سنگين نباشند مثل آش دوغ و يا سوپ ورميشل .اگه مهمان هايتان اهل كره و مربا خوردن هستند بهتره سهم سبزي خوردن و گردو را حذف كنيد و كره و پنير و مربا يا عسل را اضافه كنيد اگه فرني و يا شله زرد مي زاري بهتره آش يا سوپ را حذف كني .براي شام غذاي اصلي سرو مي شه كه مي تونه انواع پلو ها و خورش ها باشه البته سالاد در ماه مبارك رمضان معمولا كم خورده مي شه و بهتره با ماست و يا ماست و خيار همراه باشه و يا اينكه اگه ملزم به استفاده از سالاد هستيد اونو به حجم كمتر از مهماني هاي معمولي درست كنيد بهترين نوشيدني در ماه مبارك آب گوارا است دوغ و نوشابه ها باعث مي شه غذا رو دستت بمونه .

من در افطاري ها بدليل اينكه شام و افطار را باهم مي چينم معمولا شام را ماكاروني يا كتلت و... غذاي نوني درست مي كنم و از آنجايي كه مي دانم مهمانانم براي سحري خودشون و ناهار بچه ها ديگه نمي تونن شب غذا درست كنند غذاي اصلي پلو خورش يا پلو با مرغ را درست مي كنم و تو ظرف هاي مناسب مي ريزم و موقعي كه مهمونا مي رن براي سحريشون مي برن .

اين روزا وضعيت برنج هاي ايراني خيلي خراب شده از اونجايي كه قيمتش بالا رفته تقلب در اون زياد شده ولي نگران نباش اين برنج هاي پاكستاني يا هندي كه اصلا وا نمي ره بهتره يك كيلو بخري و براي خودتان امتحان كني و بعد براي مهماني به اندازه ي مورد نظرت خريد كني .

اگه مي خواهي زرشك پلو با مرغ درست كني بهتره اگه سرخ كن داري مرغ ها رو ابتدا به صورت خام سرخ كني و بعد بامقدار كمي آب و زعفرون حل شده بزاري تا بپزه مرغ سرخ شده كمتر از45 دقيقه پخت توي آب را نياز دارد آونقدري بپز كه وا نره . مقداري زعفرون حل شده را داخل يك كاسه با برنج دم كشيده مخلوط كن زرشك و خلال بادوم و خلال پسته را باهم تفت كوچيكي بده و با برنج زعفروني براي تزيين ديس پلو آماده كن مي توني مرغ را لابلاي ديس پلو بكشي و آب مرغ را جدا گانه تو پياله هاي كوچك بريزي و يا اينكه پلو را جدا و مرغ را جدا بكشي براي باقالي پلو هم بعد از آبكش كردن برنج موقعي كه تو قابلمه براي دم مي ريزي شويد خشك را لابلاي برنج بريز مرغ را به روش بالا درست كن فقط زرشك و خلال نمي خواهد روي پلو مي تواني كره آب كني و بدهي .
معمولا در سر سفره ي افطار براي هر سه نفر توي يك پيش دستي مقداري پنير 6 تا خرما و 6 تا مغز گردو بزار و كنار آن يك پيش دستي سبزي خوردن .آش يا سوپ را با تزئينات مربوطه ( البته سوپ را با جعفري خام خرد شده تزئين مي كنند ) توي كاسه ي بزرگ به تعداي بزار كه كه هر جمع 6 يا 7 نفري بتونن از اون استفاده كنند.


ساده ترين و كم دردسر ترين دسر ژله است كه روي هر بسته طرز درست كردنش رو ياد داده و تو ظرف پيركس سرو مي شه سالاد فصل ( كاهو) با سس هزار جزيره ساده ترين سالاد و سس آماده براي مهماني است دستمال سفره را با تزيينات ساده مي توني تا كرده و زير قاشق و چنگال بچيني .براي شروع افطاري برخي فقط آب جوش مي خورن پس بهتره پيش بيني براي (شير داغ يا شير كاكائو ) ، آبجوش و چاي را داشته باشي نمكدان سر سفره ي افطار از واجبات است بهتره زولبيا باميه را براي چاي بعد از غذا سرو كني .

بهتره نون رو برش هاي كوچك بزني و از آنجايي كه معمولا سفره ي افطار حداقل يك ربع قبل از اذان چيده مي شه اونو با كيسه فريزر بپوشوني كه خشك نشه خور ش براي شام افطاري خيلي سفره رو شلوغ مي كنه ولي اگه خواسته باشي فسنجون از همه ي اونا راحت تره چون مغز گردوي چرخ شده را مي پزي ( با مقداري شكر كه تلخي گردو بره) مرغ را جدا مي پزي و يك ربع قبل از كشيدن غذا مرغ را با گردو كه طعم آن با رب انار ميزون شده مخلوط كن خورش را مانند آش بهتره تو ظرف هاي بزرگ بكشي تا خورش خوري هاي كوچك .


از این لیست میتونین انواع غذاهای متنوع رو انتخاب کنین :
:
viewtopic.php?t=963

بهاره خانوم گل این مبحث رو ادامه داده :
چند تا چیزم من ادامه ی صحبتای شما می گم که معمولا مامان همیشه یادشون هست واسه مهمونیا: اگه دفعه ی اول نباشه که ادم تا حدودی ذائقه ها دستش اومده.تندی خور هستن،نیستن؟ غذاهای شیری میخورن یا نه ؟ اهل دسر هستن یا خیر ؟ بیشتر سالاد خورن یا دسربعد از غذا رو ترجیح میدن ؟

(تو یه گروه از مهمونای ما شاید از چند ظرف دسری که هست،شااااااید نصف یه ظرف خورده شه ..... تو یه گروه دیگه برعکس،دسرا تمام و کمال خورده میشه،در مورد سالادم،2گروه کاملا بر عکس همن.(دسته ای که اهل دسرن سالاد خیلی کم می خورن،اون یکی گروه برعکس.)بنابراین ادم مقدار چیزایی که می خواد درست کنه دستش می آد._اگه یه غذای شیرین بین غذاها هست،یه غذای غیر شیرین یا نسبتا ترشم بینش باشه که هرکی اهل یکیش نیست ازون یکی بتونه بخوره.

غذاهایی مثل فسنجون،دلممه ی برگ و ...که معمولا تو خانواده ها بر اساس ذائقشون یا ترشه یا شیرین،حد وسط داشته باشه.نه اگه تو خونه ترش خورده میشه واسه مهمونم ترش باشه یا اگه شیرین درست می شه معمولا،واسه مهمونم خیلی شیرین باشه .

سن و سال فراد در نظر گرفته شه.به جز اینکه بچه ها یه سری غذای خاص رو مثل لازانیا و ماکارونی و ...که شبنم جونم گفتن دوس دارن ،معمولا سن بالا ترا زیاد سمت غذاهای فانتزی و جدید نمیرن.دلمه و کوفته و کلا غذاهای سنتی رو ترجیح می دن(راستی دقت کردین تو یه رده سنی خاص هیچ کس نیست که کوفته و دلمه رو(از هر نوعش) دوس نداشته باشه؟ .... خیلی بانمکه ....)ماهی هم معمولا تو مهمونیا خورده نمی شه مگر اینکه ادم بدونه اهل ماهی ماهی خوردنن.خورش حتما باشه بین غذاها.
من اینارو یادم بود تا الان. ............راستی شبنم جون در مورد شغل افراد...به نظر من که فرقی نمی کنه زیاد حالا شااااااید به فرض اونی که دکتره تو خورد و خوراکش یکم ملاحظه کنه،زیاد سمت غذا چرب و چیلی تره نره.
بهناز عزیز هم نوشته که :
غذای مدیر شبکه با دکتر و غذای لوله کش با قصاب زیاد با هم فرق نمیکنه. اون چیزی که متفاوته اینه که غذای مدیر شبکه با لوله کش و دکتر با قصابه.گروه اول از فعالیت بدنی کمتری نسبت به گروه دوم دارا می باشند و میتوان غذاهای کم حجم و شیک هم سرو کرد. ولی گروه دوم طالب غذاهای معمولی هستند و اصولا غذاهای فانتزی رو جزو منوی غذاییشون قبول ندارند.

نازنین گل هم گفته :به نظر من بیشتر فرهنگها بر نوع غذاهایی که انسانها دوست دارن تاثیر دارن و درصد کمی از افراد بعد از شاغل شدن و بسته به شغلشون تغییراتی در ذائقشون بوجود میاد.

مریم عزیز مجددا اضافه کرده :
در مورد اندازه كردن غذاها به اندازه اي كه دور ريز نداشته باشيم معمولا براي ناهار بزرگسال ها را يك پيمانه كامل و هر دو بچه ي زير ده سال ( سنين ابتدايي) را يك بزرگسال حساب مي كنم و براي شام براي هر دو نفر يك پيمانه و نيم برنج در نظر مي گيرم براي 20 نفر ميهمان بزرگسال 20 پيمانه برنج براي ناهار و 15 پيمانه برنج براي شام مي گذارم اگه مهموني خودموني باشه و معمولا خانمها يي كه رژيم دارن رو مي شناسم پس تو آمار برنج او نا رو هم نمي شمرم براي خورش از او نجايي كه بسته هاي گوشت را براي 3 نفر ( 15 تكه گوشت مناسب خورش بادمجون) در نظر مي گيرم .

پس همون رو به تعداد مهمونا تعميم مي دم ( بسته هاي سبزي و پيمانه ي لپه هم براي حد اكثر دو بشقاب خورش است ) مرغ هم به همين صورت در مورد دسر بايد بگم همسرم و خانواده اشون اهل خوردن دسر نيستن ولي خانواده ي من هستند براي همين در مهموني هاي اون طرفي بجاي دسر سالاد، ترشي و يا ماست ( موسير يا با نعنا) استفاده مي كنم.

معمولا در فصل هندوانه و انگور از اين دو ميوه سعي مي كنم در سر سفره استفاده كنم همسرم خيلي انگور روي ميز شام رو دوست داره در مورد نوشيدني اگه به ذا ئقه ي خودم باشه عاشق شربت آبليمو هستم و خيلي بخوام به مهمونام حال بدم اونو درست مي كنم البته با ليموي تازه كه به نظرم فرحبخش تر از اون نوشيدني نيستاگه غذايي كه ترتيب مي دم از انواع كباب ها باشه ديگه نه خورش نمي زارم نه قاطي پلو نمي دونم چرا احساس مي كنم هيچي با جوجه كباب يا كباب كوبيده جور نمياد و اگه بزارم خورده نمي شه فقط اگه بخوام هنر به خرج بدم ته چين و سوپ درست مي كنم بعضي از مهمان هاي من و همين طور همسرم عادت دارن غذاشونو با نون بخورن و دارچين و فلفل سياه ادويه اي است كه روي خورش هاشون ( قيمه و لوبيا) موقع خوردن مي پاشن بنابراين بهتره در مهموني ها به ظرايف عادات غذايي مهمونا هم توجه بشه .

معمولا تو مهموني ها سفره پهن مي شه بويژه افطاري ها مهمترين چيزي كه سفره رو زيبا مي كنه يكنواخت بودن طرح گل و شكل بشقاب ها و فاصله ي مناسب اونهاست از اونجايي كه مهمونا ممكنه همشون آش يا سوپ نخورن و من هم قدري در ظرف شستن تنبل هستم معمولا از پياله هاي مناسب كنار كاسه ي آش يا سوپ استفاده مي كنم و براي همه ي مهمونا دو تا بشقاب تخت و گود نمي چينم پيش دستي كنار سالاد فصل هم همينطور و اگه سالاد شيرازي داشته باشم پياله هاي كوچيك براي اونا و يا پياله هاي كوچيك براي براني فقط ترشي چون مي دونم همه مي خورن به تعداد مناسبي با قاشق تو سفره مي زارم.
http://www.ashpazonline.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=2457&start=0&st=0&sk=t&sd=a

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر