۱۳۸۸ مرداد ۱۱, یکشنبه

خوراک لوبیا چیتی



خوراک لوبیا چیتی خیلی خوشمزه و خوش خوراکه و همه دوست دارن و پخت اون خیلی ساده است و همه هم بلدن چطوری تهیه کنن . ولی نکته هایی داره که حتما باید بهش دقت بشه تا زحمت تون به هدر نره . این خوراک رو میتونین با لیموترش سرو کنین یا کمی سرکه سیب . برای هر نفر میشه نصف پیمانه لوبیا چیتی در نظر گرفت .

نکته :
اول اینکه برای پختن همه حبوبات باید ابتدا پس از پاک کردن ، اونها رو بشویین و حداقل یکروز خیس کنین و حداقل یک بار آبش رو عوض کنین . اینکار باعث میشه وقتی که حبوبات می پزن رنگ خوراک تیره نشه .

نکته :
خیس کردن حبوبات باعث لعاب انداختن اون توی خورش یا آش و یا خوراک میشه و دیگه غذاتون آبکی نمیشه . این رمز جا افتادن خورش ها و آش هاست !! دیگه نیازی به اضافه کردن آرد و سیب زمینی برای لعاب دادن به خوراک لوبیا نیست .کمی که بجوشه خودش لعاب میندازه .

نکته : به حبوبات پس از پختن، نمک اضافه کنین .

نکته :
این خوراک هم مانند اکثر غذاها حتما باید با مصلح اش خورده بشه . یعنی همراه با کمی روغن زیتون ، زیره و گلپر ساییده سرو بشه که نفاخ نباشه و ضررش رو خنثی کنه .

نکته :
موقع سرو نباید خیلی سفت و یا آبکی بشه .
دقت کنین که پس از کشیدن توی ظرف و وقتی که خنک تر بشه حتما کمی سفت تر هم میشه .من این خوراک رو خیلی سفت نمیکنم .اصلا آرد و سیب زمینی هم نمیریزم . وقتی از یکشب قبل خیس کنم خودش لعاب میندازه .

نکته :
موقع پختن میتونین از آب گوشت یا مرغ و حلقه های پیاز استفاده کنین تا هم خوشمزه تر و هم مغذی و مقوی تر بشه . اضافه کردن کمی رب گوجه فرنگی باعث خوشرنگ شدن خوراک میشه .
نکته :
ضمنا داخلش میتونین گوشت چرخ کرده قلقلی زیر هم بریزین تا مغذی تر بشه و اگه بدون روغن و چربی تهیه بشه بعنوان غذای رژیمی و سبک میتونین ازش استفاده کنین .

یکی از دوستان گل یعنی الهام عزیز برام توی کامنت نوشته که قارچ هم توش میریزه . ممنون الهام جون . بمنهمگاهی قارچ میریزم . با قارچ در واقع مجلسی تر میشه . این خوراک برای عصرونه زمستونی هم خیلی مناسبه .

راستش من خودم گاهی این خوراک رو با عدس به صورت مخلوط تهیه میکنم . اونهم فوق العاده میشه . و ضمنا قبلا قلم گوساله رو با
آب و پیاز فراوان می پختم و آبش رو صاف میکردم و توش میریختم . که البته باید مراقب بالا رفن کلسترل هم بود !!

لینک آموزش انواع غذاهای مدرن و سنتی
در تالارگفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum379


لینک آموزش انواع غذاهای مدرن و سنتی
در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/

۲۰ نظر:

  1. شبنم جون سلام
    دستتون درد نکنه من تا الان که این مطلب را خوندن نمیدونستم خیس کردن حبوبات باعث میشه تو غذا لعاب بندازه ممنون

    پاسخحذف
  2. چه نكات خوب و لازمي... من عاشق گلپر و آبليموشم. با قارچم خوب ميشه. غذاي كوهنوردهاس!

    پاسخحذف
  3. من عاشق این خوراکم .مررررررررررسی

    پاسخحذف
  4. سلام شبنم عزیز
    دستتون طلا
    از سایتتون خبری نیست !!!
    آبی و جاری باشید

    پاسخحذف
  5. گلابی هلاک خوراک لوبیاس ! از هر مدلی که باشه .
    دستتون درد نکنه شبنم جون .

    پاسخحذف
  6. شبنم جان سلام عزيزم ممنون ومتشكر ازاين همه زحمت كه ميكشي منم ميخوام با گذاشتن طرز تهيه يك غذاي خوشمزه مرسوم ورايج در مجالس وهممانيهاي شهر اروميه ازت سپاسگذاري كرده باشم.
    نام غذاقفقازي
    طرزتهيه:
    مواد لازم،هويج،لوبياسبز،كدوسبز،قارچ،گوشت چرخكرده وپياز هركدام يك كيلومغزگردو خردشده يك پيمانه،ماست چكيده شيرين نيم كيلو،سس مايونز دوشيشه كوچك،چند حبه سيروزعفران وجعفري خردشده به اندازه لازم.
    ابتدا همه موادرا خلال كرده وهويج ولوبيا سبزرا آبپز مي كنيمبعد داخل ماهي تابه روغن جامد ومايع رامخلوط كرده واول پيازراسرخ مي كنيم بعد هويج قارچ لوبيا كدو وگوشت چرخكرده راباپياز رنده شده سرخ مي كنيم درنهايت همه مواد سرخ شده راداخل ابكش مي ريزيم تا روغن اضافي آن كشيده شودبعد سيررنده شده را باماست وسس مايونز مخلوط كرده داخل ظرف مورد نظر مي ريزيم موادمان رابه ان اضافه كرده ويواش مخلوط مي كنيم البته گردو را دراين مرحله به موادمان اضاه مي كنيم بعدروي خوراك راباجعفري و.....تزيين مي كنيم

    پاسخحذف
  7. سلام شبنم جون
    من شيدا هستم يك وبلاگ ايجاد كردم دوست دارم شما هم ببينيد و نظرتون رو بگيد و اگه قابل دونستيد لينك كنيد
    وبلاگم اينه :http://sheidaei.mihanblog.com
    متشكرم

    پاسخحذف
  8. سلام شبنم جون
    عزیزم یه سوال داشتم که میدونم اینجا جاش نیست
    ولی باور کن چاره دیگه ای نداشتم
    من حدودا 25 نفر مهمون دارم هفته آینده و متاسفانه قابلمه خیلی بزرگ که گنجایش اینهمه ادم برای تهیه برنج باشه رو ندارم!
    متاسفانه دوستانم هم قابلمه به این گندگی ندارند که قرض کنم ازشون
    :(
    به همین خاطر تصمیم گرفتم که داخل ظروف مخصوصی که برای داخل فر استفاده میشه( یکبار مصرف هم هستند و از جنس کاغذ آلومینیومی هستند ) ، برنج درست کنم و برای اینکار ( یعنی دم کردن برنج ) حتما باید اونو داخل فر بذارم!
    حالا مشکلم اینه که چطوری برنج رو داخل فر دم کنم؟؟
    میتونی کمکم کنی و نکات دم کردن برنج داخل فر رو بهم بگی که درست مثل دم کردن برنج تو قابلمه باشه؟؟
    خیلییییییی خیلی ممنونم

    لیلا

    پاسخحذف
  9. شبنم جون سلام
    يه سوال دارم ازت و اون اينه كه اگه بخوام يه كيك زمين فوتبال درست كنم اولا از چه رنگ سبزي استفاده كنم؟ و از كجا بخرم
    آدمكهايي رو كه بشه بعنوان بازيكن روي كيك قرار داد چطوري ميشه تهيه كرد؟
    دستت درست و سرت سلامت
    لاله

    پاسخحذف
  10. سلام
    دست شما درد نکنه مثل همیشه عالی

    پاسخحذف
  11. سلام عزیزان

    منصوره جون ممنونم . خیلی لطف داری ..ولی به پای هنرهای شما نمی رسه عزیزم .

    لاله جون سلام ..خوش اومدی .. از رنگ های ژله ای که تازه به بازار اومده و باید با اب جوش مخلوط بشه بخر . دیدنیها در تجریش داره .
    ضمنا برای بازیکن فوتبال بهترین کار خریدن پاستیل های خرسی است . بچه ها خیلی توی بحر آدمک هاش نمیرن ! حالا اگه شکل خرس باشن به نظرم اشکالی نداره . همینکه بتونن بعدش اون آدمک ها رو بخورن براشون کافیه !!!

    لیلا جون عزیزم لازم نیست که همه مقدار برنجت رو توی " یک " قابلمه بزرگ درست کنی . میتونی مقدار برنجت رو تقسیم کنی و توی " دو تا" قابلمه یا " سه تا " قابلمه درست کنی .
    ولی اگه بخوای توی فر دم کنی ..حتی میتونی توی سینی فر یا دیسی که قراره برنج توش سرو بشه - هم اینکار رو انجام بدی . من تا به حال حقیقتش توی فر برنج رو به این شکل نذاشتم . فر رو داغ کن و برنج آبکش رو تو سینی فر یا دیس بکش وبعد آب و رو غن رو روش بده و بذار توی فر به مدت 30 دقیقه فکر کنم کافی باشه .که البته با حرارت فر بستگی داره . قبلش یکبار برای خودت با مقدار کمی برنج امتحان کن .نباید کار خیلی سختی باشه . از کیک که آسونتره . چون یا سینی یا دیس گذاشته میشه برنج مستقیما در برابر حرارته و زود دم میکشه . مخصوصا برنج های خوش پخت و قدکش باسماتی اونجا ...

    ولی یک نکته مهم : اینکه لازم نیست برای این تعداد مهمون 25 تا پیمانه برنج تهیه کنی !..چون احتمالا غذاهای دیگه هم داری . به نظر من برای هر سه نفر برنج یک پیمانه در نظر بگیر . چون اونا که نمیخوان فقط برنج بخورن . مخصوصا اگه برای شام باشه . ولی برای ناهار میتونی برای هر دو نفر یک پیمونه در نظر بگیری و در عوض تعداد و تنوع غذاهای دیگه رو بیشتر کنی .حتی اگه دست بالا بگیری ، مثلا 10 پیمانه برنج برای این تعداد کافیه . نگران هم نباش .

    شاپرک عزیز و شیدا جون ممنون لطف کردین .حتما میام می بینم ... و با کمال میل هم لینکت میکنم . مبارک باشه و همیشه موفق باشین .

    ناشناس عزیز از اورمیه - ممنونم خیلی محبت کردی و دست گلت درد نکنه ..حتما ازش توی وبلاگ استفاده میکنم . کاش اسمت رو میگفتی که به اسم خودت بذارمش . منتظرتم . ممنون

    گلابتون و رویا جون ازشما هم ممنون . لطف کردین و نوش جون

    نیما جان ممنون که بهم سر زدی . انشاالله به زودی . صفحه اول در دست طراحیه . میخوام چیز جالبی باشه .البته اگه طراح بتونه اونی که میخواد رو در بیاره . می دونم که انتظار سخته ولی لذتش هم به همین صبرهستش . ازت ممنون .دعا کن همونی باشه که میخوایم .

    الهام جون از تو ممنون . پیشنهادت رو توی ویرایش پیام نوشتم . دست درد نکنه .

    افسانه جون و انار عزیز دست تون درد نکنه .براتون میل میدم .

    باز هم از همه تون تشکر ...عیدتون پیشاپیش مبارک

    پاسخحذف
  12. شبنم جون ممنون از راهنماييت
    يعني اين رنگهاي ژله اي رو ميشه به خامه فرم گرفته اضافه كرد؟ راستي اصلا اگه بخوام رنگ به خامه ام اضافه كنم قبل از زدن خامه بايد اضافه كنم يا بعد از زدن خامه تازه من تاحالا خامه رو نزدم شايد خراب بشه نمي دوني از اين خامه هاي يه ليتري از كجا ميشه خريد يا پودر خامه رو؟

    پاسخحذف
  13. سلام شبنم جون
    خسته نباشی
    انگاری درست کردن سایت خیلی سرت و گرم کرده
    منتظر هستیم
    انشا.. موفق باشی

    پاسخحذف
  14. سلام ملیحه جان
    نظرت رو دریافت کردم .ازت ممنونم . به روی چشم
    برقرار باشی و عیدت هم مبارک

    پاسخحذف
  15. شبنم عزيز
    دوباره سلام باور كن اين روزها اگر بهت هرروز سرنزنم دلتنگ ميشم باروحيه زيبا وقشنگ تو درآشپزي كردن من هم انر‍ژي ميگيرم غذاي قفقازي كه برات نوشتم بسيارخوشمزه ومحبوب مجالس شهراروميه است اگر يك بار امتحان كني والبته باسليقه قشنگت تزيين كني بامن همعقيده ميشوي اسم من شهلا است واين هم آدر ايميلم

    پاسخحذف
  16. شهلا جان ممنونم عزیزم ولی آدرس ایمیل ندادی ...!حتما ااین غذا رو درست میکنم .دست گلت درد نکنه .

    گلابتون جون بازهم ازت ممنون . زحمت کشیدی برای کامنت . کادو هات رو هم دیدم . دست آقای همسر گرامی درد نکنه !!

    اکرم جون آدرس وبلاگت رو بدی لینکت می کنم . مبارک ها باشه !

    خوش و سلامت باشین

    پاسخحذف
  17. سلام شبنم جان منوببخش زياد به كامپيوترواردنيستم
    بفرما اينم آدرس ايميلم
    sh_shamci@yahoo.com

    پاسخحذف
  18. تازه با وبلالگ شما آشنا شدم مطالب جالب است متشکرم

    پاسخحذف
  19. سلام شبنم خانوم،
    ممنون از دستورات آشپزی خوبتون،
    منم لوبیا رو به همین روش درست می کنم،فقط زمانی که لوبیا نیم پخت شد توش بسته به مقدار لوبیا(برای دو پیمانه یک سیب زمینی متوسط)سیب زمینی نپخته با پوست می اندازم،و وفتی پخت درش میارم،پوستشو می کنم و خوب با رب می کوبمش و بعد دوباره به غذا اضافه می کنم و نیم ساعتی صبر می کنم تا با هم بپزند و لوبیا جا بیفته.از همون اول هم توش پیاز می ریزم که خیلی ریز خوردش کرده م، و وقتی لوبیا آماده میشه تقریباٌ توی مایع حل شده و لعاب و مزه خیلی خوبی به غذا میده

    پاسخحذف
  20. توضيات كامل بود به نكات خوبي اشاره كرديد ممنون

    پاسخحذف