۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

بستنی شاتوتی با ماست


مواد لازم :

سه پیمانه شاتوت
3/2 پیمانه شکر
نشاسته ذرت یکقاشق غ
شیر یک پیمانه
ماست ساده یک پیمانه

الان فصل شاتوت هستش . با این دستور دلی از از عزا در بیارین .... این دستور رو میتونین با انواع Berryها تهیه کنین .


طرز تهیه :
شاتوت رو داخل دستگاه پوره کنین . شکر و نشاسته ذرت را داخل طرفی مخلوط کرده و شیر را اضافه کنین و سپس در حال هم زدن اون رو بجوشانین . وقتی جوشید از روی حرارت بردارین و کمی خنک که شد پوره شاتوت رو اضافه کنین . وقتی کاملا خنک شد ماست رو اضافه کرده و ( از چیپس ریز شکلات هم میتونین داخل مواد اون اضافه کنین ) سپس در جایخی قرار داده تا ببنده.


در این بین گهگاهی هم آنرا از جایخی بیرون آورده وهم بزنین و دوباره در جا یخی بذارین .اینکارباعث میشه که بستنی یکدست یخ بزنه .سپس با خامه و میوه شاتوت تزیین کنین و سرو کنین .



خواص میوه شاتوت



شاتوت از جمله ميوه‌هاي خوش‌مزه است که در انجيل به آن اشاره شده است. شاتوت از نظر تاريخي، ميوه‌اي به حساب مي‌آيد که از ديرباز شناخته شده است.

جالب است بدانيد در اروپا از سال‌هاي دور مردم از اين ميوه براي درمان زخم‌هاي دهان و تخفيف دردهاي مربوط به دندان استفاده مي‌کرده‌اند. استفاده از جوشانده برگ‌هاي اين ميوه براي برطرف کردن حالت تهوع از قديم معمول بوده و ريشه آن براي درمان اسهال خوني استفاده مي‌شده است؛ شاتوت ميوه‌اي لذيذ و خوش‌طعم است که بر درختچه‌هاي کوتاه مي‌رويد.

شاتوت را مي‌توان به شکل‌هاي متفاوتي به صورت خام، پخته و يا به صورت مربا مورد استفاه قرار دارد. با داشتن مواد مغذي مختلف شاتوت به‌عنوان يک ميوه سلامت مطرح است. وجود اين مواد مغذي و نقش هم‌افزايي اين مواد مغذي بر يکديگر سبب شده است تا اين ميوه به‌عنوان منبعي خوب براي تامين نياز روزانه به ريزمغذي‌هاي گوناگون مورد توجه قرار گيرد.شاتوت در سلامتمحققان انجمن تغذيه آمريکا، شاتوت را در مقايسه با 40 نوع ميوه تازه ديگر، به عنوان اولين ميوه از نظر فعاليت آنتي‌اکسيداني قرار داده‌اند که داراي فيتوکميکال‌هاي قوي مانند آنتوسيانين است. آنتوسيانين رنگدانه‌اي است که رنگ سياه شا‌توت از آن ناشي مي‌شود.

شا‌توت خواص مفيدي براي سلامت دارد، از جمله :

جلوگيري از عفونت‌هاي دستگاه ادراري، سرطان، بيماري‌هاي وابسته به سن و حملات سکته مغزي. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد که به بيماري‌ها و حملات قلبي منجر مي‌شود، جلوگيري مي‌کند. علاوه بر اين، شاه‌توت داراي ويتامين‌هاي A ،C و املاح روي، پتاسيم، آهن، کلسيم و منيزيم است.

ساير آنتي‌اکسيدان‌ها و فنول‌هاي موجود در شاتوت شامل موارد زير هستند:

الاژيک اسيد، روتين، گاليک اسيد، هيدروکافئيک اسيد، پي کوماريک اسيد سيناميک و آنتي‌اکسيدان‌هاي مشهور که آنها را به خوبي مي‌شناسيم يعني ويتامين‌هاي A و C.

وجود انواع آنتي‌اکسيدان‌هاي گوناگون در شاتوت، «درجه ظرفيت جذب راديکال‌هاي آزاد» آن را که يک شاخص اندازه‌گيري تاثير مواد غذايي در پيشگيري از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است. اين شاخص براي زغال‌اخته حدود 9350، براي تمشک حدود 12 هزار و براي سيب عدد 3100 است. محتواي متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ها کمک کرده و از خون‌ريزي‌هاي جلدي جلوگيري مي‌کند.

مصرف اين ميوه در موارد التهاب روده‌اي کمک‌کننده است. مصرف منظم اين ميوه فرآيند پيرشدن را کند مي‌کند و به دليل وجود خاصيت ضد باکتريايي آن، به بهبود شرايط اسهال ناشي از باکتري‌ها کمک مي‌کند. مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واريس سبب کاهش نشت ديواره نازک رگ‌هاي خوني مي‌شود. اين عصاره داراي آنتي‌اکسيدان‌هايي به نام آنتوسيانيدين است. آنتوسيانيدين‌ به بهبود بافت پيوندي آسيب ديده کمک مي‌کند. مصرف ميوه شاتوت نيز اثر مشابهي در رفع اين مشکل دارد.به گزارش شبکه خبر، گروهي از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي لرستان طي پژوهشي دريافته‌اند که استفاده از عصاره برگ‌هاي زيتون و شاتوت در كاهش كلسترول خون و جلوگيري از رسوب چربي در رگ‌ها نيز تاثير به سزايي دارد.

نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد. مصرف عصاره دانه شنبليله به همراه عصاره برگ‌هاي شاتوت و زيتون، اثر آنها را در كاهش كلسترول خون افزايش مي‌دهد. اگرچه ميوه‌هايي همچون شاتوت در گستره وسيعي‌ از مناطق جغرافيايي كشور به بار مي‌نشينند، مشكلات موجود در پرورش و برداشت اين ميوه‌ها سبب مي‌شود كه مقدار آنها براي استفاده در مصارف توليدي كافي نباشد.وجود مواد مغذي مفيد در شاتوت، اين ميوه را به يک ميان وعده عالي تبديل کرده است. در صورتي که شاتوت تازه به سرعت فريز شود، مي‌تواند مواد مغذي خود را به خوبي حفظ کند. استفاده از روش سرد کردن سريع براي حفظ مواد مغذي اين ميوه در کشور‌هايي مانند آمريکا و کانادا به کار گرفته مي‌شود. منبع : سلامتیران


لینک آموزش نوشیدنی ها در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum74/



لینک آموزش نوشیدنی های سرد در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/298/1/



لینک آموزش نوشیدنی های گرم در پرتال سفره خونه :


۸ نظر:

  1. ظاهرش که خیلی دهن رو آب میندازه ... حیف که شاتوت دم دستم نیست !
    دست شما درد نکنه و خوش به حال اهل و عیالتون !

    پاسخحذف
  2. سلام شبنم جون
    دستتون درد نکنه
    چقدر اشتها آور
    من یک سوال دارم
    نشاسته ذرتی که استفاده کردین سفید بود یا زرد؟

    پاسخحذف
  3. ممنون شبنم جون خیلی خوش آب و رنگه و اشتهاآور چقدر هم خوش رنگه وای دلم خواست .

    پاسخحذف
  4. سلام عزیزان

    حمیده جان منتشر نشد ( اینجا سوالت رو کپی کردم ) پرسیدی که :
    در مورد اين ژلاتينه كردن غذا ها و تزيينات سوال داشتم اولا مزه اش چگونه است و دوم اينكه در دهان كه ميگذريم به خاطر سرد بودنش در دهان نميماسد ؟

    حمیده جون اگه چرب نباشه و چربی روش نباشه اصلا نمی ماسه . حتی با آب کله و پاچه هم میتونی تهیه کنی . انیطوری که : وقتی داغه چربی روش رو بگیری و وقتی سرد شد بازهم چربی ها رو از روش جمع کنی و فقط ژلاتین وسط اون رو استفاده کنی . مثلا توش زبان و فلفل رنگی خرد کنی . و اگه از دستور های دیگه با پودر ژلاتین استفاده کنی اصلا نمی ماسه . مزه اش رو هم بستگی به ذایقه شخص داره . این چیزهای ور معمولا افراد مسن تر نمی پسندن . وقتی جوانتر ها همیشه آماده امتحان خوراکی های جدید هستن . یادتون باشه که برای افراد مسن پیش غذای دیگه ای در نظر داشته باشن .

    شاپرک جون ممنون . از محتوای پیام و میل متوجه شدم . حتما به رو چشم .

    ساراجون ممنون از کامنت . لطفا بهم میل بزن خانومی کارت دارم . نشاسته سفید .

    اکرم جون مبارکه . برام آدرس وبلاگ ورزشی ات رو بده لینکت کنم .. بالاخره با این همه غذای نوش جون شده - تحرک هم لازمه دیکه !!!

    از همه ممنون . سلامت باشین

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جون وبلاگ قشنگی دارید. من هم یه وبلاگ در مورد آشپزی درست کردم البته نه به قشنگی وبلاگ شما و در اون به شما لینک دادم خوشحال میشم به من سر بزنید و اگر تونستید تو وبلاگتون به من لینک بدید.قربونت خاله شیکمو
    www.ashpazkhoneh.blogfa.com

    پاسخحذف
  6. سلام عزیزان

    پیامها متاسفانه بازهم منتشر نشده .فکر کنم سهیمه یا کوپن امروز تموم شد!!

    ستایش جان ممنون . فکر کنم راجع به هویج و مارچوبه پرسیدی ... اون با ژلاتین پودر تهیه شده و آب مرغ نیست اون رو میشه با اب آناناس یا آب میوه که شیرین نباشه تهیه کرد . و برای " ترین ژلاتینه " میوه : میتونیم دقیقا مثل دسر ژله و از پودرژلاتین آماده استفاده کنیم . ژلاتینه هایی که براق هستن و میوه ها دیده میشن و رنگ روشنی دارن از آب و یا اب میوه با پودر ژلاتین و اسانس تهیه شدن .
    ساراجون ممنون بهت میل میزنم ..
    مهری جان تشکر ....شما لطف داری ..انشاالله خونه جدید منتظرتم ...
    ناشناس جون ممنون ..بابا همش توضیحه دیگه .. بازهم توضیح بدم .. ؟!! بگو کدوم قسمتش رو .. ؟ به روی چشم ..
    افسانه جان برات میل میزنم .

    خاله شیکمو دستت درد نکنه .. آشپزخونه ات چرا یه خورده نافرمه ؟!! نکنه اشتباه رفتم ؟؟!!!! مطمئن نیستم که درست رفته باشم .. آخه قرق شده بود !!! ترسیدم راهم ندن !! ولی آش تون بدون کشک بود !!! پیاز داغت نسوزه اونوقت از "اماکن" بیان و ... !! ( شوخی بود) موفق باشی

    دست همه تون درد نکنه ... ممنون

    پاسخحذف
  7. سلام خاله شیکموجون

    ببخشید .. مثل اینکه کوچه تونو اشتباهی رفته بودم !! فرق تون یک h در آخر واژه است !!! و از آشپزخونه دیگه ای سر در آوردم :

    http://ashpazkhone.blogfa.com/
    بامزه بود !!!

    پاسخحذف
  8. خب راستش همین الان فایلمون از ده اومده بود ویک دیگ پر شاتوت بزرگ برامون آورد جای همتون خالی

    پاسخحذف