۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

سفرنامه سنگاپور 4



مهمترین مکان تفریحی خود جزیره اصلی سنگاپور یک چرخ و فلکه که بهش میگن : flyer و حدود 150متر الی 165 متر ارتفاع داره و



28 اتاقک بزرگ 4 در 7 متری کاملا بسته ای داره مثل تله کابین و حدود 28 نفر توش جا میشن .


دورنمای چرخ و فلک رو از کناره رودخونه کی مشاده میکنین .در کنار اون ساختمان های چندین هتل معروف هم به چشم میخوره .


این چرخ و فلک به قدری آروم می چرخه که حدود نیمساعت توی آسمون هستین . همه سنگاپور زیر پاتونه . سواحل اندونزی هم پیداست . قابل رقابت با چرخ و فلک بزرگ و مشهوری هستش که در لندن وجود داره و به نام چشم لندن خونده میشه .


محله چینی ها و هندی ها از مراکز مهم جذب توریست در شهر- کشور سنگاپوره . ساختمانها بسیار شاد و زیبا و متنوع طراحی و ساخته شدن . توی این محله ها هندیها و چینی ها تمامی امکانات کشور خودشون رو متمرکز کردن . از فروشگاه های مواد غذایی محلی گرفته تا رستوران و صنایع دستی محلی و مصنوعات شون و ... و ... همه چیز در اونجا یافت میشه .

منظره خیابانهای محله چینی ها با سبک خاص و منحصر بفرد از بالا در کنار ساختمان های مدرن سنگاپور



رنگها ی متنوع کاربرد زیادی در فرهنگ چینی دارن ... که علاوه بر داخل ساختمان - نمای اون رو هم شامل میشه ...
اینجا همه چیز از سنگ و آجرهای بیجان دیوارهای ساختمانها گرفته تا آدمهای زنده شون .... به دنیای بیرون و دیگرون روحیه میده ...


بادیدن این ساختمان آدم یاد استودیوی فیلمبرداری فیلم های وسترن میافته ؟ !!!

سبک معماری ساختمان ها نیز خود جلوه چشمگیری دارن ...


درب ورودی مکان مذهبی و معبد چینی ها در ابتدای ورودی محله چینی ها که محل پارک اتوبوس و محل قرار تور لیدر و مسافرین بود ...
امان از خانومها .... !! که ساعت قرار فرارسیده ولی هنوز از بازار دل نمی کنن !!
همه چی هم خریدن ... از ربدوشامبر و لباس خواب چینی و سرپایی و کیف لوازم آرایش و کیف پول تا ...دوریان میوه فاجعه !!! ..... واه واه ..!!! .... توی اتوبوس بوی میدون تره بار و پیاز گندیده پیچیده !! ..... ! برخی از مسافرین هم شوخی میکردن که این بوی عطر جدید چینیه ؟!!


ترکیب اشکال کاغذی به همراه نور فانوسها ...جزئ لاینفک از فرهنگ چینی هاست ..


اجرای فستیوال در خیابانهای محله چینیها

در تصاویربالا مراسم برگزاری فستیوال چینی ها رو مشاهده میکنین ...البته چون در زمان حضور ما فستیوالی اجرا نشد و ما فقط تعریفش رو شنیدیم ...از اینترنت براتون عکس گذاشتم ...


یک مجسمه بودا در مقابل معبد چینی ها بود که هرکسی حاجتی داشت ..از فقیر و غنی ... بچه و بزرگسال - پیر و جوون .... به شکم بودا دست میکشه و آرزو میکرد ... !!



توی این محله اینقدر مغازه جالب وجود داره که آدم زمان را فراموش میکنه .... ساعت به سرعت میگذره ... بهترین زمانن برای رفتن به محله چینی ها روز روشنه ... و صد البته مراقب و کاملا هشیار !! و.... صد هزار البته شکم سیر سیر ...!!! و... در صورت لزوم باید به دنبال رستوران مک دونالد و کی اف سی بگردین ! وگرنه توی این محله هرچی خوردین .... از چشم خودتون خوردین !!!!!

سرآشپز یک رستوران فست فود چینی ... توانمندی هایش را به رخ تماشاچی ها میکشه و ... حریف میطلبه !! بوی غالب درمقابل رستورانهای چینی بوی برنج و سیر و ماهی ...( گندیده !! ) است ........ با دیدن رستوران چینی همهراهشون رو به طرف دیگه پیاده رو تغییرمیدادن ... البته فکر نکنین که این ویزگی همه غذاهای چینیه .. نه خیر ..! این بوها خاص غذاهای خیابانی و ارزان قیمت شونه ... رستورانها شیک و گرانقیمت و لوکس چینی هم وجود داره که از این بوهای بد نمیده !!

گردش در محله چینی ها نه فقط برای شرقیها بلکه برای همه توریست ها جالب و جذابه ... مصنوعات چینی و اجناس ارزون زیاد پیدا میشه و دیدنش واقعا سرگرم کننده است ... تازه گاهی هم اجناس رو سه تایی وچهار تایی و یا جین شش تایی با قیمت باور نکردنی می فروشن ... ولی کیفیتش دیگه با خداست !!

اونجا مغازه هایی داره که صنایع دستی قدیمی ( ! غیر اصل ! کپی !!! ) هم میفروشن ... تور لیدر برای گشت توی این محله بهمون وقت زیادی نداده بود ولی من دلم نمی خواست زود برگردم ...!! خودمونیم .. بعضا هم ماهی گندیده آدم رو فراری میده ... همه چیز از شیر مرغ تا جون آدم اینجا پیدا میشه ... آجیل چینی از انواع آبزیان ریز متشکل بود ... خام و نمک سود شده ...و بوش ...؟؟!!!! بگذریم !!


اینهم بازار .... راسته دوخته فروشها ... البته از نوع چینی !!!!!!!!!! چقدر شبیه به بازار های خودمونه ...


پیک موتوری خان سالار !!! در محله چینی ها ..... به نظرم بوی غذا شون خودش مثل فریاد یک : " دور شو و کور شو " میمونه ... راه رو به سرعت برای اونها باز میکنه !!!! تا غذا داغ به مقصد برسه !!!!

محله هندیها ی سنگاپور که در چذابیت و تنوع چیزی از محله چینی ها کم نداشت ... البته غیر از اسانس ماهی !!




مغازه فروش زیوارآلات ( زلم زیمبوه ! ) از ضروریات زتدگی در فرهنگ هندی !!!! مغازه های فروش ساری و پارچه های پر نقش و نگار و حنای هندی و ادویه جات ..... کم نبودن ...

نمونه ای از سبک معماری و طراحی ساختمانها در محله هندی ها.... به گاریها توجه کنین !! ( سمت راست تصویر) اینجا هم همان وسیله تردد سنتی هندی ها !!! و ... ایضا اتومبیل های مدل پایین عهد بوق !! ....فقط نمیدونم چرا موتور سه چرخه های اتاقک دار مخصوص هند رو ندیدیم !


سر در یکی از مکانهای مذهبی و یا بعبارتی معبد هندی رو مشاهده میکنین که با نمادهای فرهنگ هندو ها تزیین شده

اینها هم نمادهایی از الهه های هندوها هستن که بالای سر در معبد دارن از سر و کول هم دارن بالا میرن !!!! چقدر الهه دارن ؟ !!!


هندیها هم اینجا اماکن و مراسم مذهبی خاص خودشون رو دارن . و خدای هندو ها با کلی زلم زینبوه !!!! و با انواع نذری ها و چشم زخم ... و دخیل .... خانومها همه جای دنیا مثل هم هستن و عاشق زیور آلات فرقی نمیکنه که آدم معمولی باشن یا الهه !!!


تزیینات سر در یکی از فروشگاههای هندی ها

عین همین امکانات رو عربها در مقیاس کوچکتری در قسمت دیگه ای پیاده کردن و برای خودشون هم یک مسجد دارن .
اینجا برای خودش یک دنیای کوچکه ... همه از کنار هم بودن لذت میبرن و در عین حال سرشون به کار خودشونه ... کسی رو با کسی کار بدی نیست !!! ... هرچیه دوستیه و همکاری و همیاری .... تنوعه و دگرگونی .... و تمام زیبایی و جاذبه اونهم همین تنوع هستش ...
خداوند نیز در قرآن می فرماید:
" اناخلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعو با”و قبائل لتعار فوا " یعنی : همانا شما را به دوشکل مذکر و مونث آفریدیم و نیز شما را به قبائل و شعبه شعبه کردیم تا یکدیگر را بشناسید .
حتما و طبعا این شعبه ها و قبیله ها خصوصیات متفاوت و متنوع و مختلف هم دارند دیگه .... و خدا هم خودش حتما میدونسته !! حالا نمیدونم ... ما چه اصراری داریم که همه رو یک شکل واحد در بیاریم ......!!!!

شما رو نمیدونم ولی .... من یکی که اگه قرار بود که هر روز و هر ساعت یکی دیگه لنگه خودم رو ببینم که دلم میخواست سرم و بذارم و زودتر بمیرم !!!! .... تمام زیبایی دنیا و لطافتش هم به همین دگرگونی و تنوعشه ...
محله عربهای سنگاپور ..عربها یه خورده ... بفهمی و نفهمی .. از هندی ها و چینی ها سنگین ترن !! !!! از رنگ و رنگ بازی و سبک بازی واین حرفها ..... اینجا خبری نیست .. !

بازار عربها به همراه عرضه همه مایحتاج حلال و ذبح های شرعی

نمایی از یک مسجد مسلمانان در محله عربها ی سنگاپور


یکشب بوفه شام همراه با گشت روی دریا با کشتی تفریحی بود ... غذاهای بوفه چنگی به دل نمیزد ...

عرشه کشتی تفریحی... عین یک خونه متحرک به سبک چینی بود ..


عرشه کشتی که به رنگ قرمز و با طرح ازدهای چینی تزیین شده بود .. ..


نمایی از جزیره از درون کشتی ................ محل قرار گرفتن چرخ و فلک با فلش نشون داده شده





ادامه داره ....!!!!


لینک سفرنامه های جذاب و خواندنی و دیدنی ! کشورهای دیگر
در
سایت سفره خونه :

۵ نظر:

  1. سلام دوست عزیز ممنون از پیامت .. البته منتشر نشد ..ولی من خودم اینجا کپی کردم :

    سلام من شهره مامان نیلوفر هستم خیلی ممنون از این زله زیباتون من برای تولد نیلو میخام درست کنم امیدوارم که خوب بشه مثل شما ..

    تولد نیلو جون تبریک میگم ...با این شوق و ذوق شما صد البته از مال من بهتر میشه ...

    ممنون از توجهی که به وبلاگ داشتی ...همیشه سلامت و شادکام باشین

    پاسخحذف
  2. خیلی جالب بود... ما هم شهر چینی هایی که تو دو سه شهر امریکا دیدیم همه شبیه همین بودند! چینی ها علاقه زیادی دارند که انگار به اصلشون برگردند!

    پاسخحذف
  3. براي رسيدن به هدفهاي خود چه راهي را انتخاب كرده ايد؟
    آيا ميدانيد كسانيكه در زندگي هدفي را دنبال نمي كنند هرگز نميتوانند به هدف بزنند؟
    آيا ميدانيد بزرگترين مشخصه انسانهاي موفق د اشتن يك زندگي هدفمند با يك برنامه واضح و روشن است؟

    پاسخحذف
  4. شبنم خانم سلام من یکی از خوانندگان وبلاگ شما و سایت اشپز انلاین هستم میشه طلف کنید و تبدیل میلی لیتر و پنس و دسی لیتر رو به من بیسواد بگید قربانت

    پاسخحذف
  5. سلام دوستان و عزیزان
    لطف کردین و وقت گذاشتین و برام پیام نوشتین...

    الهام جان .... همین خصوصیت چینی ها باعث شده که وحدتشون حفظ بشه و... یکی از معدود ملیت هایی هستند که در تمام دنیا برای خودشون تشکل ها و محله ها و در پی اون حمایت و پشتیبانی ها از هم وطن هاشون دارن !

    دوست ناشناس عزیز در مورد تبدیل میلی لیتر و دسی لیتر و اونس ... اگه سواد خودم هم رسید و قد داد !! به روی چشم ...

    ناشناس 1400 عزیز ..
    آیا اینهمه تلاش به نظر شما حاکی از داشتن هدف نیست ؟؟؟!!! اگه این رو برای من نوشتی ... من اینقدر در زندگیم هدف دارم که : " میترسم نرسی به کعبه ای اعرابی " ... فقط امیدوارم که سر از ترکستان در نیارم !!! اینقدر برنامه ها داشتم و دارم ... البته آسیاب به نوبت ... یکی یکی ... بهش میرسم انشاالله !!...

    برای من تلاش عین رسیدنه و رسیدن عین تلاش !!! در واقع تلاش به نوعی هدف برام محسوب میشه ... و در این تلاش رشد رو میبینم ... رشد هم برای من یعنی هدف !....شما متوجه شدی چی شد ؟؟!! خوب با هم برابریم !! چون منهم متوجه نشدم ... !!!!!!!!

    کمی واضح تر بگو دوست عزیز تا منهم بفهمم دیگه !! در هر صورت لطف کردی و لحظه ای به درنگ واداشتی ام !

    موفق و سلامت باشین

    پاسخحذف