۱۳۸۸ فروردین ۱۹, چهارشنبه

سفرنامه مالزی 1


برجهای دوقلو مشهور به پتروناس Petronas Twin Towers

که بین طبقه 41 و 42 پلی ارتباطی این دو برج رو به هم متصل میکنه .که البته قرار نبود این پل وجود داشته باشه بلکه در اثر اشتباه
مجبور به تعبیه اون شدند.این برجها متشکل از شرکتهای نفتی وتجاری هستند.



میگویند : بسیار سفر باید تا پخته شود خامی ! سفر کردن چشم ادم رو باز میکنه ...
بسیاری از بزرگان تاریخ ما سفرنامه نوشته اند و با توجه به سختی و مصائب بیشماراون دوران سفر کاری بس مهم بوده ... :
ناصرخسروایرانی
اولين كسى است كه سفرنامه حج نوشته است. ابن جبير از قرناطه اسپانيا دومين نفرى است كه چنين کاری انجام داده در135 سال پس از وى - سومين نفر، ابن بطوطه مراكشى است كه 276 سال پس ازناصرخسرو سفرنامه حج نوشته است.

قابل ذکراست كه ماركوپولوى مشهور224 سال پس ازناصرخسرو سفرنامه خود را نوشته ولی بهيچوجه دقت ناصرخسرو را نداشته و سفرنامه او بسيارعاميانه است . پس از اين سه تن، اشخاص زیادی از كشورهاى اسلامى وغیراسلامی بحج رفته و گزارش سفر خود را نوشته اند، اما ناصرخسرو دراين كارنه تنها پيشرو بوده، بلكه سفرنامه او ازهرنظر برتارك همه اين كتابها میدرخشد .

شیخ اجل سعدی هم روزگار جوانی را به تجربه سفرهای مکرر به پختگی دوران پیری پیوند می زد. سفرهای سعدی تنها جستجوی تنوع، طلب دانش و آگاهی از رسوم و فرهنگهای مختلف نبود؛ بلکه هر سفر تجربه ای معنوی نیز به شمار می آمد.

وتا آنجا که من میدونم خانومها خیلی به سفرنامه نویسی و خوندنش علاقه ای ندارن ... البته خانم شیخ اجل سعدی معرف حضور همه خانم های محترمه هست !!! و خانوم سعدی هم معروف بودن که به گردشگری !!! ولی البته نه سفر و سفرنامه نویسی ...!! شاید اگه شیخ اجل همراه با خانمش به سفر میرفت و باهم سفرنامه خود را منتشر میکرد – خانمها بیشتر به خواندن سفرنامه و شرح خرید ها و آدرس مراکز خرید و .... مشتاق تر میشدن !!!


به هرحال گردشگری و سفر هر دو از یک مقوله اند !! چه خارج از منزل و چه خارج از وطن !! این رو گفتم که نگین ما گردشگر و سیاح خانم نداشتیم ...!! پس خانوم سعدی چی بود ؟! !!!


گل ارکیده که نمادی برای کشورهای آسیای جنوب شرقی بشمار میره و توی سنگاپور و تایلند و مالزی به وفور دیده میشه .

القصه .....
تعطیلات نوروز سفری به مالزی و سنگاپور داشتیم .... سفرخوبی بود ولی چون مسافت طولانی و مدت پرواز زیاد بود خیلی خسته شدیم ! ... مخصوصا در بازگشت برای اینکه تعطیلات به پایان رسیده بود و دیگه ذوق و شوق رفتن رو نداشتیم !!!

و البته موقع رفتن به دلیل تاخیر در انجام پرواز شماره 840 ایران ایر که در اینترنت از دو روز قبل اعلام شده بود ولی اکثر دفاتر خدمات مسافرتی و حتی قسمت اطلاعات فرودگاه از تغییر ساعت اون کاملا بیخبر بودن . در حالیکه در اصفهان به مسافرین چند روز قبل بلیط فروخته شده بود و در بلیط زمان پرواز شماره 840 ایران ایر ساعت 22:45 اعلام شده بود !!!


.... بگذریم !!!

سالن فرودگاه گنجایش مسافرینی که در سالن فرودگاه نشسته بودن تا چمدونها رو تحویل بدن رو نداشت !!! و در حالیکه زمان پرواز اولیه ساعت 19:35 اعلام شده بود ولی هواپیما در حدود ساعت 24 از زمین بلند شد ... و ما که از ساعت حدود 3 بعد از ظهر به این فرودگاه " بین المللی " !!! مراجعه کرده بودیم ناچارساعتها در انتظار ماندیم !!! تا به ما بگویند که هواپیما اتفاقی اشکال پیدا کرده !!! و بالاخره به طور شفاف اعلام نشد دلیل تاخیر و مقصود از ارائه دلایل ضد و نقیض چه بوده !!! ... شاید تا پر رونق شدن صنعت توریسم مان این نقایص هم برطرف شود انشاالله تعالی ...!!! به امید اون روز ....!! البته پر رونق شده ... ولی تابلوش به جای ورود - خروج رو نشون میده ! یعنی که صنعت خروجی توریسم مون رونق گرفته !!!!

... بگذریم ....!!

از تهران مستقیم به کوالا حدود 8 ساعت با هواپیمای بوئینگ 747 ( با بیشترین گنجایش مسافر !! ) بود ... حالا اگه در نوروز هر روز فقط یک فروند از این هواپیماها به مقصد کوالا رفته باشه ( صرفنظر از شرکتهای هوایی دیگه نظیر امارات و الاتحاد و ... که از طریق دبی و کویت و .....هم مسافر جابجا می کردن ) پیدا کنید پرتقال فروش را در طی ایام نوروز !!!!


...بازهم بگذریم !!!

بهتره اگه کسی میخواد به مالزی و سنگاپور مسافرت کنه هرکدوم رو جداگانه بره تا بتونه همه جاذبه های دیدنی شون رو ببینه . فرصت ما برای دیدار کامل دو کشور کم بود و چون فاصله میان شهرکوالا و سنگاپور رو هم باید زمینی می رفتیم چندین ساعت از یک روز صرف رفتن و بعدا یک روز هم صرف برگشتن شد . درواقع کسی که قصد دیدار دو کشور رو داره بهتره که زمان بیشتری رو بذاره .


مالزی کشوری سر سبز و حاصلخیزه که در جنوب شرق آسیاست و از دو قسمت تشکیل شده که قسمت غربی اون با تایلند از طرف شمال مرز خشکی مشترک داره و شهر کوالا در این قسمت واقع شده و قسمت دیگه در شرق واقعه که با اندونزی مرز مشترک داره و در جوار حکومت سلطان نشین برونئی قرار داره . و در تمام طول سال تقريبا دارای دماي هوا گرم و شرجي است .



نقشه کامل پرچم و نشان ملی و اطلاعات بیشتر رو اینجا ببینید:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C


نوع حکومت : مشروطه سلطنتی فدرال


مساحت : 329،750 کیلومتر مربع


جمعیت : حدود 28 میلیون نفر
شهر های مهم : ایپوره , جوهور باهارو , ملاکا , پتالینگ جایا , تاوای و کلانگ و کوالالا مپور


پایتخت : کوالالا مپور


و نیز زبان رسمی مردم مالزی : مالایی است.
http://www.kishtpc.com/global_malaysia_persian.htm



واحد پول مالزی رينگيت که حدود 270 تومان و اندی بود که در مکانهای مختلف اعم از هتل و مرکز خرید و فرودگاه نرخش به خاطر کارمزد کمی فرق داشت .
رينگيت مالزی MYR در تاریخ 1388/1/10 : ( 1MYR = 2730 RLS ) که برچسب های اجناس اون رو به صورت Rm نشون میدادن .

قیمت انواع ارز رو اینجا ببینین :
http://www.bazarreport.com/fa/

مردم مالزی افرادی بسیار خون گرم و مهربان و میهمان نواز هستن و میگن که اونها ایرانی ها را خیلی دوست دارن.البته من فکر میکنم که همه رو دوست دارن ... خوش رو و خنده رو و خوش اخلاق و صبورند .شاید آب و هوای گرم و شرجی و مرطوب هم در این بین دخیل باشه . هوا اکثر ماهها شرجی و رطوبت بسیار بالاست . در فصل بارانهای موسمی سفر به مالزی کار بیهوده ایست .فروردین ماه برای سفر به این منطقه زمان خوبیه. هنگام بستن چمدانها چتر فراموش نشه و همیشه اونجا همراه داشته باشین که اعتباری به آفتاب اونجا نیست ...

در بین اونها چند نزاد و فرهنگ و مذهب و زبان رواج داره : ٪۶۵ نزاد مالایایی و دیگر قبایل بومی، ٪۲۵ نزاد چینی، و ٪۷ نزاد هندی و تعدادی هم نزاد اوراسیایی دارن . مالایایی هایی که بزرگترین مجموعه را تشکیل میدن ، همگی مسلمان هستن چون هر فرد مالزیایی باید مسلمان باشه تا از لحاظ قانونی بتواند تحت شرایط امور قانونی مالزی قرار بگیره.

مذهب اسلام و بودایی و هندو و مسیحی و تائوتیست و بدائیست .....و مذاهب و شعب دیگه اونها و فرقه های متفاوتی رواج داره . اکنون دیگه زبان بومی اونها که مالایی است با خط لاتین نوشته میشه .چینی ها با زبان ماندرین و هندی ها به زبان تامیلی و ... فرقه های دیگه به زبانهای متفاوتی تکلم میکنن . مالزی کلکسیونی از انواع مذاهب و نزادها و زبانهاست !


خیلی از فرقه های دیگه چینی و هندی و اوراسیای هم در این کشور هستن که مذهب و زبان مشخص دیگه ای دارن ! ولی همه در کنار هم به صلح و صفا زندگی میکنن .... حتی به یکی از لهجه های منسوخ شده در اروپای قرون وسطی هنوز هم در آنجا تکلم میشه .
وقتی از فرودگاه کوالا که خارج از شهر قرار داشت به طرف هتل که در مرکز شهر کوالا بود - می رفتیم همه میگفتن چقدر شبیه به شمال خودمونه ...! ولی ... چه شباهتی ...!!!

به بیانی دیگه فکر کنم بشه توی یک جمله کوتاه مالزی رو به تصویر کشید و گفت که :


مالزی یعنی : " یک چای قند پهلوی دو رنگ !! و دبش .... پس از گفتگو و گپ بین تمدنها و مذاهب !!! "

و ایضا ..... :


مالزی یعنی : خروج از بن بست و پیشروی در شاهراه ها و بلوار مذاهب و تمدنها!
مالزی یعنی : خودی و نخودی ...همه تو بازی !
مالزی یعنی : شمال خودمون منهای زباله های رنگارنگش! !
مالزی یعنی : شمال خودمون منهای آلودگی طبیعت و آبهای جاریش !
مالزی یعنی : شمال خودمون به علاوه " ارز " !!
مالزی یعنی : شمال خودمون به علاوه جاده هایی با گارد ریل !
مالزی یعنی : شمال خودمون منهای گاو ! و ایضا اسب های ولوی توی جاده !!
مالزی یعنی : شمال خودمون به علاوه شاهراه های تمیز و نظیف !! بدون ترافیک !
مالزی یعنی : شمال خودمون به علاوه تلفن عمومی به فواصل در جای جای جاده ها .... !
مالزی یعنی : شمال منهای موتور سه چرخه گاری دار که از خاکی کناره سمت راست جاده داره خلاف میاد توی شیشه ماشین شما !!!


مالزی یعنی : دلار از کنار جاذبه های توریستی تازه سازی مثل شهربازی و باغ گل و پرنده و آکواریم !
مالزی یعنی : سرعت و شتاب به سوی پیشرفت !
مالزی یعنی : پدر بزرگی که همه فرزندان و نوه هاش رو ( حتی خلف و ناخلف و پر زور و کم زور ! بلند و کوتاه و کوچیکتر و بزرگتر و .... ) به یک اندازه دوست داره !
مالزی یعنی : مادر بزرگی که فقط مراقبه تا اون فرزند بزرگه به فرزند کوچیکه ستم نکنه ! ولی همه فرزندانش رو به یک چشم می بینه و همه براش عزیزن و یکسان چون همه از یک پوست و گوشت و خون هستن !!

.... بگذریم ....!!!


اینها تازه مقدمه بودن !! ....ادامه داره ......

۷ نظر:

  1. سلام. مرسی از مقدمه ای که نوشتی!!! به هر حال بعد از خوندن ادامه هایی هم که خواهی نوشت می تونم تصمیم بگیرم که با خواهرم که می خواد بره مالز برم یانه!!!!!
    تبادل لینک می کنی؟ اگه اره به من خبر بده. مرسیییی

    پاسخحذف
  2. سلام
    امروز بعد از مدتها موفق شدم سری به سایتتون بزنمم.مثله اینکه خوب موقعی هم اومدم.سفر نامتون رو هم خوندم.توضیحات دقیق وعالی.دستتون درد نکنه.من با اشتیاق منتظره ادامش هستم..در ضمن بابته سوغاتیها هم مرسی.دستتون خیلی خیلی درد نکنه.خیلی خوشگل بودن ...

    پاسخحذف
  3. یکی از دوستان ناشناس هم لطف کرده پیامی نوشته که منتشر کردم اما نشد ...حالا خودم اینجا میذارمش . ازت هم ممنونم عزیزم.من خودم بلد نیستم یعنی تا حالا درست نکردم ولی سعی میکنم برات دستورش رو پیدا کنم و اینجا بذارم :
    { سلام شبنم جون ميشه لوز بادام تبريز كه با زعفران به رنگ نارنجي در ميارنش و خيلي خوشمزس رو آموزش بدي ، يزد هم لوز بادام داره اما اين كجا و ان كجا ، يعني مال تبريز خيلي خوشمزه تره قنادي تصاج توي تبريز بهترين لوز بادام را داره .}

    پاسخحذف
  4. بنفشه جون سلام عزیزم
    خواهش میکنم ... قابل تو رو نداشت خانوم گل . خدا رو شکر که مورد پسند بود ! در مورد سفرنامه هم ممنون ...چشم ...حتما ادامه داره ....اگه که حوصله تون رو سر نبره ....

    و...

    شادی عزیز سلام ... منتظر باقی سفرنامه نباش و حتما از جواب مثبت رو بده !... بی شک بهت خیلی خوش میگذره ... و اما در مورد لینک با کمال میل ...خوشحال میشم ...حتماآدرس بده ... ولی حتما در مورد آب و هوا پرس و جو کن که به فصل بارانهای موسمی اش نخوری ...

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جان
    خوشحالم که بهت خوش گدشته
    من عاشق مالزی ام یعنی ایکه یه روزی پیر بشم !!!
    و تو ایران وابستگی نداشته باشم می رم مالزی زندکی می کنم !جای اروم ادمهای خوب و ....
    موفق باشی گلم

    پاسخحذف
  6. سلام لاله جان و زهرای عرفانی عزیز
    ممنون از از نظرات شما ...

    لاله جان صفا آوردی ...راستش اونوقت منم گهگاهی که مالز ی بیام- بهت سر میزنم !!

    زهرای عزیز لطف کردی . نظر شما رو چند بار انتشار دادم ولی نمیدونم چرا نشد ! خودم اینجا کپی میکنم :

    1 - سلام.اولین باره که بلاگ شما رو میبینم.بسیار عالیه که توضیحات تکمیلی در مورد غذا هم میذارید.براتون آرزوی شادی و موفقیت میکنم.اگه فرصت داشتید به بلاگ آشپزی و عکاسی من هم سری بزنید. خوشحال میشم.شاد و سلامت باشید.

    2 - چقدر عالی و خلاقانه است.
    واقعا دوست داشتنی.
    در عین سادگی بسیار زیبا و جذابه.
    دستتون درد نکنه.

    زهرا جان با کمال میل سر میزنم ...ولی ..آدرس نمیدی ؟!

    پاسخحذف
  7. سلام وتشکر.عجب سایتی!!دقیقا دنبال یه همچین سایتی بودم که خدا رو شکر اتفاقی پیداش کردم.دستتون درد نکنه وموفق باشید. خانم 50 ساله

    پاسخحذف