۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

گراتن بادنجان با تزیین حلزونی



مواد لازم برای برای 6 نفر:

گوشت چرخ کرده 500 گرم
پیاز داغ
رب گوجه فرنگی 3 قاشق
پنیر پارمزان نصف پیمانه
پنیر پیتزا نصفی از یک رول 250 گرمی
بادنجان قلمی 5 عدد
فلفل دلمه سبز و قرمز و زرد چند برش نگینی خرد شود
زنجبیل کمی رنده شده
سیر دو حبه
نمک و فلفل
و سس سفید ( توی یک شیر جوش آرد ( یک سوم پیمانه ) و شیرسرد ( یک پیمانه ) بریزین و مخلوط کنین تا گلوله نشه و نمک کمی و کره دو قاشق هم روش بریزین و روی شعله در حال هم زدن بجوشانین تا کاملا یکدست آرد در شیر حل شود و غلظت سس مانند ماست تازه بشه . اگه دوست داشتین کمی زعفرون دم کرده میتونین برای اینکه خوشرنگ بشه توش بزنین )


طرز تهیه :

بادنجان ها رو بشویید و از درازا نازک ببرین. انتهای بادنجان هایی که مانده رو توی غذا خرد کنین . اگه دوست ندارین پوست داشته باشه – پوست ها رو بکنین .من دوست داشتم رنگ مشکی هم توی غذا باشه تا هماهنگی قشنگی پیدا کنه . حالا برشهای رو بعد ار سرخ کردن کمی با بخار بذارین نرم بشه تا پوستش سفت نمونه .



گوشت و پیاز داغ و زنجبیل و سیر رو تفت بدین و از فلفل سبزها رو توش بریزین و مخلوط کنین . ته بادنجان های سرخ شده ای که رو دست تون مونده رو توش خرد کنین . و با کمی رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل بپزین و آماده کنین .



فر رواز قبل روشن کنین تا داغ بشه .
در یک ظرف پایرکس مواد گوشتی رو ابتدا کمی ته ظرف بریزین و بعد یک لایه از سس سفید بریزین و سپس مجددا از مواد گوشتی و بعد سس سفید رو بریزین .









و بعد روش پنیر پارمزان بپاشین . ( اگه در دسترس نیست پارمزان رو میتونین حذف کنین .)

بعد روی مواد رو از پنیر پیتزا ورقه ورقه ببرین و روش بذارین .هر برش بادنجان رو دو قسمت کنین و هر برش رو رول کنین و به شکل حلزون در بیارین . حالا این بادنجانهای رول شده رو وسط پنیرها بذارین . از فلفل های رنگی هم روش برای تزیین لای پنیرها بچینین ...

ظرف رو تا وقتی که پنیرش کاملا آب بشه داخل فر بذارین .... بهتره که گریل رو روشن کنین . چون موادتون از قبل پخته شده و حرارت گریل فقط برای آب کردن پنیرتونه .... در پخت گراتن ها معمولا شعله باید از روی ظرف پخش بشه تا روی غذا سرخ و پنیرش آب بشه .

من ابتدا روی ظرف رو با فویل به مدت 20 دقیقه می پوشونم تا کاملا حرارت به همه جاش یکسان برسه و بعد هم در اتها چند دقیقه بدون فویل میذارم تا روش کمی برشته تر بشه .... این دیگه دست خودتونه .... میتونین با سس گوجه فرنگی و هزار جزیره میل کنین ....

لینک آموزش انواع غذاهای مدرن و سنتی
در تالارگفتمان سفره خونه :
لینک آموزش انواع سس ها و چاشنی ها
در پرتال سفره خونه :


http://www.sofrehkhune.ir/foods/302/1


۴ نظر:

  1. سلام
    از آشپز آنلاین به اینجا اومدم و بهتون تبریک میگم چون میتونم بگو اولین چیزی که به چشمم آمد و متفاوت بود این رنگ سبز دلنشین وبلاکتون بود و بعد هم که مطالبتون رو خوندم خیلی خوبه و خوشبختانه خیلی متنوعتر و آموزنده امیدوارم همیشه موفق باشید
    شهلا تازه وارد به جمع اشپز آنلاینی های خوش سلیقه

    پاسخحذف
  2. شهلا جان از ابراز محبتت ممنونم ... و خوشحالم که مورد توجه شما واقع شده ... داشتم وبلاگت رو نگاه میکردم و بعد به اینجا اومدم و پیامت رو دیدم ... میگن دل به دل راه داره ...؟! به هرحال ممنونم .من شما رو لینک کردم ...اگه اشکالی نداره ... همیشه موفق باشی

    پاسخحذف
  3. سلام
    یکی از دوستان محبت کرده و برام ایمیل فرستاده که این همون " موساکا " خودمون هستش دیگه !

    خوشحالم که هوای منو دارین و حواستون هم هست ... ما به این روش باهم ارتباط برقرار میکنیم و از هم چیز یاد میگیریم ...

    بله ! و خود موساکا هم جزء " گراتن " هاست ! و با همون تعاریف در همون مبحث گراتن ها می گنجه . چون پنیر داخلشه . در ظرف کم عمق داخل فر تهیه میشه . داخلش از سس سفید استفاده میشه . و مانند همه گراتن ها که داخلش پنیر داره - حرارت باید از رو بیشتر باشه تا پنیرش هم سرخ بشه.

    ( برعکس سوفله ها که تخم مرغ داخل موادشون دارن و حرارت از زیر و کف ظرف باید بیشتر باشه تا پف کنه و ظرف اون عمقش زیاد باشه .)

    به هرحال من در قید و بند اسامی نیستم . و تنها بهش گفتم : چه تضمینی داره اگه من موساکا مینوشتم اونوقت یکی از دوستان نمیگفت : این که همون " گراتن بادنجان " خودمونه !! ؟؟؟!!!

    در هرحالت مقصود من بیشتر نو آوری در تزیین بادنجانها به صورت حلزونی با قیافه ای جدید بود ...

    پاسخحذف
  4. به به چه موسيقي زيبايي.در ضمن مطلب زير عكس موش عاليييييييييييييييييييييييييييي بود

    پاسخحذف