۱۳۸۷ بهمن ۱۲, شنبه

بنیه مرغ و پیاز و سبزیجات






Beignet از زبان فرانسه

با خمیر بنیه میتوان انواع خوراکها رو با استفاده از گوشتهای پخته سفید مثل مرغ و ماهی و مغز و میگو و حتی سبزیجات مثل پیاز و گل کلم و قارچ و میوه هایی مثل سیب و موز و .... رو تهیه کرد .


برای تهیه دو پیمانه خمیر بنیه :


شیر نصف پیمانه ( یا یک پیمانه ماست یا یک پیمانه ماالشعیر یعنی همون آبجو )
تخم مرغ 3 عدد
آرد سفید 1 پیمانه یا 125 گرم
روغن مایع دو قاشق غ
جوش شیرین 1 قاشق مرباخوری و یا بهتره از بکینگ پودر استفاده بشه .
کمی زعفران دم کرده هم رنگ قشنگی بهش میده
کمی پودر سیر و ادویه گرام ماسالا هم خوشمزه اش میکنه ( البته اگه از این دستور برای تهیه خمیر برای میوه جات استفاده میکنین - پودر سیر و ادویه رو حذف کنین .)

اندازه آرد تا حدي كه مايه به غلظت ماست چكيده در بیاد یا مثل عسل بشه .

نکته :ازماست و یا ماالعشیر یا آبجو بجای شیر میتوان استفاده کرد . که اگه با ماالشعیر تهیه کردین بهتره مایه یکساعت استراحت کنه . نمک در حین سرخ کردن اضافه بشه که حالت پفکی قطعات کم نشه .

جوش شیرین رو در شیر حل کنین و تخم مرغ و سپس آرد و روغن رو هم اضافه کنین و با همزن خوب هم بزنین تا کاملا یکدست مثل ماست چکیده بشه و از قاشق به راحتی نریزد .

نکته : من امتحان کردم نتیجه کار با همزن بهتره.

نکته : دقت کنید که با سرد شدن بنیه ها پف اون کمتر میشه ...پس بهتره داغ داغ سرو کنین .



میتونین مرغ رو به قطعات کوچکتر هم تقسیم کنین که زودتر هم مغز پخت میشه . البته برای میگو یا ماهی دیگه این مشکل رو ندارین ...




اگه سبزیجاتی مانند گل کلم رو نرم بیشتر می پسندیدن بهتره که قبلا کمی آبپز کنین .



بنیه گل کلم خیلی قشنگ میشه .... یکی یکی توی روغن می اندازین و با فاصله اون تو قرار میدین ....نمیذارین خیلی بهم بچسبن ...هم اگه بیش از یکی و دوتا باشن – روغن از جوش میافته و سرد میشه ...


توي یک ظرف گود روغن فراوان ميريزيم و داغ كه شد مرغ يا ميگو یا قارچ یا پیاز و گلم کلم و .... را ابتدا توي خمير انداخته و بلافاصله در روغن داغ ميندازيم تا سرخ بشه و اگه در این فاصله روغن از جوش بیافته – پف قطعات کم میشه .... دوباره شعله رو زیاد میکنیم تا روغن داغ بشه و بعد قطعه رو نوی اون میندازیم . ضمنا بعضی قطعات درشت و ضخیم ترن و احتمال میره که مغزشون دیر تر بپزه . برای همین هنگام سرخ شدن اون قطعات شعله رو ملایم تر میکنیم تا هم مغزشون بپزه و هم سیاه نشن . البته بهتره همه قطعات یک اندازه باشن تا مدت پخت و سرخ شدن همه در یک زمان باشه .( من گاهی پس از آغشته کردن مرغ یا میگو با مایه و خمیر بنیه - داخل آرد نخودچی و کنجد هم میزنم و بعد داخل روغن سرخ میکنم .البته پف قطعات کمتر از دستور اولی است )
قطرات خمیرکه چکه کردن و داخل روغن به صورت رشته یا قطره در اومدن رو هم گهگاه با کفگیری متخلخل و سوارخ سوراخ از روی روغن جمع کنین تا نسوزن ....در موقع انجام اینکار شعله رو کم کنین .


غلظت مایه اگه کم باشه از روی پیاز یا قارچ سر میخوره و می ریزه و کم خمیر میشه و پف نمیکنه . میزان غلظت مایه مهمه ...و براحتی از روی قاشق یا چنگال نریزه ...

روی یک ظرف دستمال کاغذی پهن میکنیم و بعد قطعات سرخ شده رو روش میذاریم تا چربی اضافی گرفته بشه . مراقب باشین که خیلی سریع سرخ میشن ! مخصوصا قطعات کوچکتر و نازکتر مثل پیاز.




مشاهده انواع دستورات با خمیر بنیه در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum108/

مشاهده انواع دستورات پرتال سایت سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/food/139/

۴ نظر:

  1. عالی عالی عالی
    باز هم بهتون تبریک می گم البته با یه تشکر جانانه

    پاسخحذف
  2. واقعا عالی بود دستتون درد نکنه
    لطفالطفا اموزش پخت انواع ته چین
    من منتظرم

    پاسخحذف
  3. شمیم جان ممنونم از لطف تو ... به روی چشم در اولین فرصت ...یه ته چین جانانه برای تو

    خوشحالم که به دردت خورده ... و مجددا بسیار متشکر

    شبنم

    پاسخحذف
  4. توضیحاتتون خیلی خیلی کامله.ممنونم. بازم بهتون سر می زنم...

    پاسخحذف