۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

شوید پلو با نخود فرنگی یا نخودپلو با شوید !!! و ماهیچه ...





مواد لازم برای 6 نفر:
لوبیا چشم بلبلی يك ليوان یا نخود فرنگی سه لیوان
( من همین غذا را هم با لوبیا چشم بلبلی وهم با نخود فرنگی درست میکنم . با هردو فوق العاده خوشمزه میشه . ولی میزان نخود فرنگی تقریبا بايد 3 برابر لوبیا چشم بلبلی باشه . چون لوبيا خشكه و پس از خيس خوردن زياد ميشه پس همان يك ليوان كافیه. البته باز بستگي به دلخواه شماست )
شوید تازه نیم کیلو
برنج 4 پیمانه
رب گوجه فرنگی5 قاشق غذاخوري
زعفران آب کرده كمي
گوشت قیمه ای حدود 600 گرم
پیاز دو عدد متوسط
نمک و فلفل
کمی روغن
سیر چند حبه ( در آب خيسانده و پوست کنده و ریز یا رنده ميكنيم )
ادویه مخلوط و معطر

دستور تهیه :

لوبیا را از یکی دو روز قبل خیس کنین و مرتب آب اون رو عوض کنین وبا آب کم روی شعله ملایم بپزید تا آب آن بخوردش بره .( نخود فرنگیها رو از غلاف جدا و دانه کنین و کنار بگذارین )برنج را پاک کرده و از 2 ساعت قبل با نمک خیس کنین . شوید را پاک کرده و چند بار داخل آب خیس کرده و آب آنرا تعویض کنین و خوب بشویین و بذارین آب آن بره و سپس خرد کنین . گوشت گوساله بدون چربی را که مناسب قیمه باشد کوچک و به اندازه قیمه ای خرد کنین و بشويين .پیازرا پوست کنده و در روغن تفت بدین و گوشت را اضافه کرده و کمی مجددا تفت بدین تا رنگش عوض شود در همین حین کمی ادویه مخلوط و زعفران و سپس رب گوجه را اضافه کنین وبا کمی آب آنرا بپزین .

اگه گوشت رو قیمه کنین زودتر میپزه . پس از پختن گوشت حالا لوبیا ی چشم بلبلی پخته شده ( یا نخود فرنگی خام ) را اضافه کنین و نمک و فلفل ( با چاشنی آبلیمو ) آنرا بچشین و وقتی جوشید و آب آن کم شد خاموش کنین . رب آن را هم هرچه بيشتر بزنين با زعفران و شويد هماهنگي ايجاد كرده و خوش رنگتر ميشه . )لوبیا که قبلا پخته شده بود ولی نخود فرنگي ها را کمی بیشتر بجوشانید که درشت تر های آن هم بپزند . این مخلوط لابلای برنج کشیده میشود و دم میشه ) .آب را بجوش بیارین و برنج را بریزین و بپزين و سپس آبکش کنین .

شوید و سیر را می تونین :هم در لحظه آخر به آب جوشان برنج اضافه کنین وهم میتونین سیر و شوید را پس از آبکش کردن برنج و هنگام کشیدن آن داخل قابلمه لایه به لایه همراه با مواد پخته شده اضافه کنین .کمی زعفران و روغن داغ همراه با کره یا روغن حیوانی هم برای کشیدن برنج لازم دارین .اين غذا معمولا با انواع ترشيجات و نارنج تازه و يا سالاد سرو ميشه . نوش جان !





لینک انواع پلو و چلو مخلوط و ساده در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum99/


لینک آموزش انواع ته چین و ته دیگ در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum100/


لینک آموزش انواع ته چین و پلو و دیگ در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/288/1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر