۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

دکوپاژ

تعدای گل رز قدیمی داشتم که تقریبا کهنه شده بودن و یک قاب عکس که شیشه روش شکسته بود !
با رنگ طلایی و روی لبه گلبرگها و روی برگها و نیز کمی رنگ های آکریلیک گل بهی و صورتی و.......روی لبه قاب که قبلا قهوه ای بود - این حاصل شد !!!
( پشت کار از یک تکه ارگانزا استفاده شده که چند تکه گل و برگ خشک و این گل ها و برگها رویش چسبانده شده !! )





از این سینی های چوبی و دستمال های کاغذی طرح دار زیبا در فروشگاه های لوازم هنری می فروشن .
( توی پستهای قبلی آدرس داده ام .)

( ضمنا دوستانی که آلمان زندگی میکنن حتما میتونن از فروشگاه های لوازم کاردستی و قسمت کاردستی فروشگاه های "Karstadt " اونها رو تهیه کنن . دوستان ساکن کانادا رو نمیدونم ؟ !! )

دیگه ... ؟ چسب کاغذ میخواین و ورنی جلا و البته حوصل ل ل ل ه ه ه ه !!!

خیلی ساده میتونین تکنیک دستمال رو داخلش اجرا کنین :
هر دستمال کاغذی - 3 لایه داره لایه رویی رو که عکس داره در بیارین ( و اما ابتدا قبل از 3 لایه کردن دستمال ) با قیچی طرح مورد نظر رو ببرین و در بیارین و روی سطح بذارین و بعد با قلم موی نرم - چسب کاغذ رو روش بمالین . بذارین خشک بشه . اطراف رو با رنگ آکریلیک به رنگ وسط طرح یا نزدیک به اون رنگ در بیارین . بعد جلا بزنین .

کار حاضره !!



و سینی چوبی ........فقط سعی کنین زیز آب نگیرین . ولی اگه چای یا آب جوش روش ریخت نگران نباشین و فقط خشکش کنین . برای همین بود که با ورنی و جلا براقش کردیم که آب رو به خودش نگیره .



ظرف فیبری زیر شیرینی خریداری شده !!!! البته این یکی برای آشپزخونه فقط جنبه تزیینی داره .

این لینک رو هم ببینید :
http://lorritrogdon.com/pp.asp?pg=trivits



این تکه های چوبی ( فیبر ) رو من قبلا از یک فروشگاه لوازم کاردستی تو آلمان خریده بود . اونموقع نمی دونستم چکارش کنم ! می خواستم روش نقاشی بکشم . ولی حالا که پتینه یاد گرفتم دیدم بهترین کار رو روش انجام دادم !!


تکه های فیبر معمولی و صاف در دو اندازه کوچک و بزرگ هستن و اون تکه های بته جقه و برگ و گل هم ( توی بسته های 10 تایی بودن با سایز و مدلهای متفاوت ) روی گوشه کار چسبانده شده و دور تصاویر هم با دورگیر طلایی نقطه گذاری و دور گلهای تابلو زیری کادر بندی شده ...روکش اطراف با ورق طلا انجام شده و روی آن کمی شاپون قهوه ای مشکی ( مایعی شبیه به واکس ) و کمی اکلیل قهوه ای پاشیده شده و نیز با استفاده از تکنیک همان دکوپاز نظیر گلدان مشکی که قبلا آموزش دادم . میتونین از فیبر ساده بدین براتون ببرن .
البته کار با ورق طلا کمی سخته .میتونین به جای اون - با همون رنگ طلایی ( یا پودر اکلیل طلایی و روغن جلا رنگ طلایی درست کنین و) روش بمالین .


چسب قابهای چوبی با چسب به کار رفته در سینی با هم فرق داره . در قابها چسب زیر کار چسب چوبه .ولی در سینی ها از چسب مخصوص دستمال کاغذی استفاده شده که مثل شیر رقیق میمونه . ازفروشگاه لوازم هنری بخواهی خودشون راهنمایی هم میکنن .


این چسب رو با قلم مو روی عکس دستمال میکشی ( نه زیر اون ) عکس دستمال ( یک لایه رویی از سه تا لایه )رو در جای مناسبی که میخواهی الصاق بشه میذاری و چسب رو روی اون میمالی .

مراحل کار رو اینجا ببینین :
http://www.bricokid.com/bricolage_fiche/esprit_de_chine




اولش به نظر میاد که خیلی نازک شده و اونور کار پیداست ولی بعد که میذارین خشک بشه - می بینین که دیگه اونطرف و زیر کار ( چوب ته سینی چوبی منظورمه ) دیده نمیشه . و دوبار جلا یا ورنی میزنین . بار اول که خشک شد مجددا میزنین که لایه ورنی ضخیم بشه .برای بلند کردن لایه های دستمال انگشت رو کمی تر میکنین و روی لایه میذارین و برمیدارین . لایه به انگشت میچسبه و بلند میشه .



در واقع دولایه زیر رو برمیداری و لایه رویی که عکس داره به درد کار میخوره .با این تکنیک میشه روی جعبه های کادویی یا ...گلدان سفالی و شیشه و سرامیک و ...کار کرد . میشه دوتا عکس و دوتا دستمال با طرح متفاوت رو با هم ادغام کرد .روی تخم مرغ های سفره هفت سین رو هم میتونین بعد از پختن - با این تکنیک تزیین کنین و بعد جلا یا ورنی بمالین .

یک نمونه دستمال کاغذی طرح دار که تکی هم می فروشن :

از این جعبه های بدون طرح هم فروشگاه ها دارن . این جای دستمال کاغذیه . جاکلیدی هم هست . جای قاشق و چنگال و ....
کافیه که یک تکنیک رو یاد بگیرین و بعد با ایده های متفاوت روی اجسام مختلف کار کنین ... همه این کارها با تکنیک های مشابه هم انجام میشه . فقط کمی حوصله و ایده نو میخواد .....




این هم برای نشون دادن تکنیک ضربه ایست ... که از قلم موی گرد استفاده میشه و قلم مو رو عمود بدست گرفته و با رنگ رو بر روی کار قرار میدین . و از دو طیف رنگ استفاده شده و نتیجه کار مشخص شده .


یک نمونه از کار پتینه روی دیوار رو در تصویر بالا می بینین .میتوان از الگو های آماده ( شابلون ) استفاده کرد.
کار با شابلون رو اینجا ببینین:

کار با دورگیر سفید رو در دو تصویر بالا و پایین می بینین :