۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

شستشو و خشک کردن و اتوی لباسها


1 - شستشو و خشک کردن و اتوکشی لباس ها در منزل

شرایط شست و شوی لباس ها با توجه به جنس آنها بسیار متفاوته . طریقه خشک کردن شون هم با هم فرق می کنه .
علائم بین المللی وجود داره که معمولاً روی برچسب لباس ها در قسمت یقه یا کنار ( داخل ) لباس دوخته می شه .

هنگام شستشو و خشک کردن و آویزان کردن و اتوکشی لباس ها ابتدا باید به برچسبها و علایم روی اونها توجه کرد.
نکته مهم :
اگه روی لباسها علایم مخصوص نوشته نشده و اطلاعی هم از نحوه شستشو ندارین محافظه کارانه ترین راه شستن لباس با دست با آب سرد و پودر ساده ( بدون هیچ گونه افزودنی مانند دانه های رنگی بلیچ ) است .
اگه با ماشین شستشو میدین : حتما درجه های شستشو با آب سرد و یا ولرم را انتخاب کنین و دقت کنین که پودرتون حاوی رنگدانه های بلیچ دار و غیره هست یا نه . اگه درجه های پایین ( انتهایی ) رو انتخاب کنین خودش برای شستشو از آب سرد استفاده خواهد کرد که مراحل کوتاه تر خواهد بود و درجه گردش و چرخش ماشین کم تر خواهد بود تا به لباس آسیبی نرسه .
نکته :
هنگام شستشو توجه به پودر لباسشویی هم از اهمیت زیادی برخورداره . چون پودرهای کنونی اکثر حاوی مواد هستن و شاید برای لباس رنگی و یا جنس های مختلف مناسب نباشن .



همیشه هنگام شستشو داخل جیبها را باز بینی کنین . رنگی ها رو از سفیدها جدا کنین . لباسها لزوما نباید سفید باشن . گاهی کرم و صورتی و یا رنگیه ولی چون قبلا امتحان کردین مطمئن هستین که رنگ پس نمیده - پس میتونین با خیال راحت با سفید ها و رنگ روشن ها بشویین . به شرطی که قصد استفاده از بلیچ و سفید کننده رو ندارین و داخل پودر تون هم بلیچ ندشته باشه .
نکته :
موقع شستشوی لباسهای رنگی مراقب باشین که پودر شما بلیچ نداشته باشه ( دانه های رنگی) .
برای استفاده از پودر صابون توی ماشین دقت کنین که باید آب گرم استفاده بشه .اگه اب سرد باشه ممکنه به خاطر چربی صابون - پودر صابون روی لباسها تون بماسه .





خشک کردن لباس های پشمی
لباس های پشمی و همچنین لباس هایی که از ترکیب پارچه ها و الیاف مختلفی دوخته یا بافته شده اند را همیشه بر روی سطوحی صاف خشک کنید.
ابتدا لباس را بر روی یک حوله بزرگ قرار دهید و حوله را به همراه لباس لوله کنید. به این صورت آب اضافی لباس جذب حوله می شود. (این مرحله در مورد لباس هایی هم عملی است که عبارت زیر :
بر روی برچسب آنها نوشته نشده باشد) سپس حوله خشک دیگری بر روی سطحی مانند سینی قرار دهید و لباس را به صورت صاف بر روی آن پهن کنید. برای خشک شدن سریع تر لباس می توانید آن را در نزدیکی منبع گرمازایی مانند رادیاتور، شومینه یا بخاری قرار دهید.

گذشته از لباس های پشمی، به طور کلی معمولاً پلورهای بافتنی در صورت آویزان شدن بر روی بند، کش می آیند و از فرم اصلی خود خارج می شوند. حال اگر بر روی برچسب پلور مورد نظر شما ، علامت یا عبارتی مبنی بر پهن کردن آن بر روی سطحی جهت خشک شدن وجود نداشته باشد، برای جلوگیری از کش آمدن احتمالی، لباس می توانید جوراب شلواری زنانه ای را از یک لنگه وارد یک آستین پلور کنید و لنگه دیگر آن را از آستین دیگر خارج نمایید. سپس هر دو سر دو لنگه جوراب را با فاصله از هم با گیره به بند متصل کنید .
.www.tebyan.net





فرق درجه بالا و حداکثر ماشین که با مرحله یک و دو و سه و ..... مشخص شده با پایین ترین و حداقل اون :
اینه که در درجه های بالا آب داغ تر استفاده میشه . درجه آب به جوش نزدیکتر و روی نقطه جوشه و مراحل کار و تعداد دفعات آبکشی و شستشو بیشتره . تعداد دور های گردش و چرخش ماشین بیشتره .
پس هنگام شستشو لباس ها - هرچقدر هم که از جنس لباس مطمئن باشین هیچگاه از آب خیلی داغ و حداکثر درجه ماشین استفاده نکنین . کمترین ضررش چروک شدن لباسه و بعد مصرف انرزی بیشتر هستش و تازه زحمت اتوکشی تون هم بیشتره .

هنگام اتو توجه کنین که جنس لباس تون چیه ... اگه جنس لباس رو نمیدونین بازهم محافظه کاری کنین و از کمترین درجه اسقتاده کنین . اگه لازم شد میتونین کم کم درجه رو زیاد کنین . ولی درابتدا اینکار رو نکنین که یه وقت دیدن اتو به لباس چسبید !!
لباس رو برگردونین و از داخل و آستر اتو بزنین . مراقب باشین موقع اتو خط های قبلی اتو رو گم نکنین ( مثل خط روی پاچه شلوار آقای همسر !! ) و دوباره با یک خط جدید خیابون دو بانده نسازین !
برای اتو کشی سر آستین و یقه ها کمی باید حوصله وکمی فشار بیشتری به خرج داد . ولی با فشار اتو رو دگمه ها رد دگمه رو روی لباس نندازین .
حتما از آب مقطر برای اتوی بخار استفاده کنین .گاهی آبهایی که گچ دارن و توی اتو ته نشین شدن و با فشار بخار اتو پیراهن سفید آقای همسر رو " آلاپلنگی " میکنن !! مراقب باشین برای اقای خونه اینطوری مایه نذارین !!! ( من از کجا میدونم ؟؟ تجربه ... تجربه !!! منهم هم سن شماها بودم ... ها !!! )

۵ نظر:

  1. سلام . جدا ممنونم که تجربه های چند ساله زندگیتونو مفتی مفتی در اختیار ماها میذارین شبنم جون . خدا واسه همسر و بچه هاتون حفظتون کنه . بوووووس

    پاسخحذف
  2. خیلی خوب کردین این علایم رو توضیح دادین من خیلی دقت می کنم همیشه ولی بعضی هارو بلدنبودم ممنون

    پاسخحذف
  3. سلام شبنم خانوم چه نکات خوبی .مرسی که تجربیاتتون در اختیار جوون ها قرار می دید .باز هم از ای کارها بکنین .

    پاسخحذف
  4. سلام الهام جون و رویاخانومی و گلابتون عزیز

    خانومهای گل ماشاالله همه تون یک پااستادین ..
    البته میدونم که اینها رو بلد بودین و واسه تشویق من کفتین ..! به هرحال ازتون خیلی ممنونم
    میبوسم تون

    پاسخحذف
  5. سلام مرسی از وبلاگ خیلی خوبتون. من اون ژله اکواریم رو در مهمانیمون درست کردم و با استقبال همه مواجه شدم. ولی هر دفعه از برگردوندنش میترسم. یه بار که عده مهمانها زیاد بود مقدار و ظرف رو بزرگتر کردم ولی خوب برنگشت.
    ولی الان سوالم اینکه چطور میشه کف اتو که سیاه شده و موقع اتو کردن به لباس ها میچسبرو تمیز کنیم. و سوال بعدی اینکه چطور رسوب اب رو در اتو رفع کنیم.

    پاسخحذف