۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

سفرنامه سنگاپور 2



Hainan Chicken Rice


دستور یکی از غذاهای چینی الاصل سنگاپور که بیشینه اون به همون استان هی نان در چین برمیگرده و اونچه که متمایزش میکنه همون ادویه جاتشه .


به قولی "مرغ پلو هی نانی"
مرغ درسته و با پوست رو تمیز کنین و با کمی نمک و چند عدد برگ پاندان بپزین . حدود 20 الی 30 دقیقه کافیه . زیاد نپزید که له بشه . با فروکردن نوک یک کارد می فهمین که پخته . مرغ رو از سوپ جدا کنین .

مرغ داخل آب یخ قرار بدین تا گوشت و پوستش سفت بشه . سپس با روغن کنجد چربش کنین و بذارین کمی بمونه تا به دمای اتاق برسه و دیگه یخ نباشه . بعد به دلخواه برش بدین .

از سوپ اون برای تهیه پلو استفاده کنین . کمی زنجبیل و سیر رو با روغن کنجد تفت بدین و بعد برنج رو اضافه کنین و دارچین و میخک و برگ پاندان و سوپ مرغ رو هم اضافه کنین و بذارین برنج بپزه .

برای تهیه سس سامبل هم سیر و زنجبیل را ریز کرده و با هم مخلوط کنین و بعد چیلی یا فلفل سرخ و سرکه و سس ماهی ( عصاره ماهی همراه با ادویه جات مخصوص ماهی که در غذاهای چینی بسیار استفاده میشه ) و نمک و شکر را نیز به دلخواه بیافزایین . آب لیموترش قبل از سرو فراموش نشه . سس سویا و روغن کنجد و ورقه های خیار و برگ گشنیز همراه غذا سرو میشه .



مرغ و ماهی با انواع سس سامبل - تند و شیرین
سرو میکنن .



اینهم یخمک میوه ... پوره انواع میوه جات به صورت یخمک ....




سنگاپور تاقبل از عید سال 1388 در ايران سفارت نداشته و ويزاهايي که به ايراني ها داده مي شود به پاسپورتشان الصاق نمیشه . ویزای اونها دو برگه است که در مرز مالزي و سنگاپور به مسافرین ميدن. البته جدیدا پرواز مستقيم از سنگاپور به ايران و برعکس برقرار شده .ولی نمیدونم که برای مسافر پرواز مستقیم به سنگاپور ویزا چه طور صادر میشه !

سنگاپور کشوري مدرن و بسیار پيشرفته هستش و به کشور قوانين یا بعبارتی دیگه به کشور " جرایم " مشهور شده و قوانين شون رو را خیلی سخت اعمال مي کنند . مثلا انداختن آشغال در کنار خيابان جريمه ي سنگيني دارد و حتی از ورود آدامس و سیگار ونوشیدنی های الکلی به کشور توسط مسافر جلوگیری میشه . در اماکن عمومی اعم از رستورانها و فرودگاه و فروشگاه ها و ..... جریمه استعمال دخانیات تا هزار دلار سنگاپوری هست . قمار در این کشور ممنوعه .

اونجا هم هوا همیشه متغیره و هر لحظه امکان بارش و رگبار وجود داره و یه چتر تاشو از ضروریات زندگی افراد در این مناطقه !! و علاوه بر رعایت مردم از نظر پاکیزگی - چهره شهر از برکت وجود باران همیشه پاک و نظیفه .

راستش رو بخواهین اینجا وجب به وجب از خاکشون استفاده کامل رو کردن حتی از پشت بام هتل ها و ساختمانها به منظور ساختن استخر و امکانت رفاهی و باغ های معلق !! و زمین تنیس و ورزش و ....!

در مقایسه با سطح درآمد افراد متوسط در جامعه ما - سنگاپور کشور بسيار گراني است . و با مقایسه با کشورهای دیگه قيمتها تقريبا سه برابر مالزي است و گاهی هم بیشتر ! البته به هنگام حراج ميشد جنس ارزانتر هم خريداري کرد ونیز خريد وسايل برقي و الکترونيکي در اینجا به صرفه است. ولي خريد وسايل الکترونيکي بزرگتر به گمرکش در ايران نمي ارزد و ضمنا باید گارانتی ایران رو هم مد نظر قرار داد و جابجایی اون هنگام ترانزیت به فرودگاه و استرس و اضافه بار و .....!!


مردم سنگاپور به اندازه ي مالزيايي ها خونگرم نيستن و اخلاقشون بيشتر شبيه اروپا يي هاست و ضمنا سیستم رانندگی هم ایجا انگلیسیه .


ميوه ي بومی سنگاپور همون میوه فاجعه است !! "دوریان" !!! .. همون که توی اماکن عمومی به خاطر عطر !!! فراوانش ممنوعه !!!





سالن کنسرت و کنفرانس بزرگی در کنار رودخانه کی در مرکز شهر هم به شکل همين ميوه ساخته شده . در مورد سالن کنفرانسش میگن تا 10 سال آينده رزرو شده و اگر کشوري الان تصميم بگيرد که در آنجا کنفرانسي داشته باشه بعد از سال 2017 بهش نوبت میرسه !!!




مرکز نمایشگاهی و فروشگاهی سان تک Suntec






طبقه زیرین مرکز خرید سان تک که طبق روال مراکز خرید فروشگاه ها هر از گاهی مغازه داران همون مرکز حراج به پا میکنن .






سنگاپور یک خیابان مهم و بزرگ و خیلی قشنگ داره به نام ارچارد Orchard که بیشتر مراکز خرید و رستورانها و فروشگاه ها و هتل های 5 ستاره در اون قرار داره .




ارچارد خیابانی پهن و مشجر ومملو از فروشگاه و مرکز خرید و رستوران و کافی شاپه ....





یکی از بزرگترین فروشگاه ها که قیمت هاشون خیلی گرون هم بود فروشگاهی به نام تاکاشی مایا Takashimaya بود . در زیر زمین این مرکز خرید گهگاهی تمام مغازه دارن غرفه میذارن و حراج میکنن . البته حراج واقعی ... برای نمونه صندل تیمبرلند به یک سوم قیمت ! پیراهن و تی شرت های مردونه مارکدار معروف به یک سوم قیمت . ولی با فروشگاه های مالزی و قیمت های اونجا قابل مقایسه نیست . اگه خرید دارین همونجا توی مالزی جیب هاتون رو بتکونین !!! لا اقل با اون پول اجناس بیشتری میتونین بخرین !





اینهم نمایش مد فصلی در مرکز خرید و فروشگاه تاکاشی مایا


در طبقه زیر زمین تاکاشی مایا یک فود کورت Food Court بود که همه نو ع غذا و رستوران اعم از کی اف سی KFC و مک دانلد Mac Dو زنجیره های های دیگه مانند رستوران زنجیره ای جدید امریکایی وی وو Vivo هم داشت که البته بازهم در مقایسه با مالزی قیمت خوراک هم بالا بود .

اینجا هم تنوع زیاد بود ...ولی جوجه کباب هاشون هم شیرین و تند بود ....


مرکز خرید پاراگون در همون حوالی بود





باغ گل ارکیده سنگاپور باغ زيبايي است که انواع ارکيده در رنگهاي مختلف اونجا پرورش داده میشه. نام گونه و خصوصیات گل ها رو ی لوح هایی در مقابلش حک شده بود .





گلخانه ها ی سرپوشیده و سرد خانه هاش به روی مردم باز بود و حتی بازدید کننده ها میتونستن توی فروشگاهی که در کنار مجموعه بود خرید کنن ... گلهای ارکیده ای که روکش طلا شده بودن و زنجیر شده و گردن آویز وگل سینه درست کرده بودن .....لیوان ها و مجسمه های یادبود ریز و درشت و ....... البته با قیمت های بالا ....



هر قسمت از مجموعه به سبک خاصی ساخته شده


با دیدن این باغ آدم فکر میکنه که یکی از درهای باغ بهشت از این جا باز میشه !!



.....و سنجابها نیز آزادنه در اطراف باغ گشت میزدن ...


افراد مشهور دنيا با دادن 5000 دلار سنگاپور مي توانند گلي از گلهاي اين باغ را به نام خودشان ثبت کنند.از جمله گلها با نام هاي ثبت شده براي پرنسس ديانا ، مارگارت تاچر ريکي مارتين ، آميتا باچان و. . . . . . را مي شد در اينجا ديد . البته فقط برای یک دوره سی سال . پس از انقضای مدت قرعه به نام کس دیگه ای میافته ! گل ارکیده ای هم به نام فرح دیبا هم تا چند سال پیش در اونجا بود .




در اینجا هم مانند مالزی روح همکاری و تعاون و همزیستی مسالمت آمیز کاملا گرم و روان و چشمگیر جریان داشت ..... وتنوع و گوناگونی و بردباری از روسای مملکت شروع میشد ...



رئیس جمهور هندی الاصل سنگاپور Sellapan Ramanathan


نخست وزیر چینی الاصل سنگاپور Lee Hsien Loong



ادامه داره ....!


لینک سفرنامه های جذاب و خواندنی و دیدنی ! سایت سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum228/




۷ نظر:

  1. وااااااااااااااي شبنم جون چه كردين؟چقدر زيبا و ديدني بود.با قلم شما هم كه توصيف شده بود،ديگه واقعاً هوس انگيز بود.ديگه وقتشه مستقيم برم سراغ آقاي همسر!!
    مرسي كه از تجربيات سفرتون گفتين. من كه واقعاً لذت بردم.اميدورام هميشه سفرهاي خوب و عالي بريد و بهتون خوش بگذره.

    پاسخحذف
  2. سوگل جونم ممنون عزیزم ... امیدوارم که حتما به این سفر بری ... واقعا جای قشنگی بود . نه این که بخوام تبلیغ کنم .با همه جاهای دیگه متفاوته و به دیدنش میارزه .

    مینوی عزیز ممنون قابلی نداره . بهتره بلدرچین سرخش کن و بپز . بعد میتونی لای کوفته بذاریش . گوشت بلدرچین به راحتی حالا حالا نرم و شل نمیشه . مطمئن باش .
    نوش جونت .. خوب شد یادم انداختی ... یکبار باید بپزم .

    رویا جون شیر برای ایجاد بافت نرم و شل در کیکه و بیشترین مقدار کیک پنیری رو هم ماست تشکیل میده . در اروپا البته با " کوارک " تهیه میکنن که تقریبا ماست سفته یا چکیده هستش . فرمول این کیک خیلی امتحان پس داده و در واقع یه خانوم کدبانو و با سلیقه آلمانی آموزش اش رو بهمون داده . امتحان کن ...خیلی لطیف و خوشمزه است .

    بچه های گلم ....ممنون از نظرات ....

    پاسخحذف
  3. سلام شبنم جون خیلی عالی مینویسید انقدر لذت بردم وقتی نوشته ها و عکسها رو دیدم مخصوصا خیابون ارچارد. با این که یه بار رفتم ولی دوباره هوس کردم .دستتون طلا
    راستی یه سوال : اگه بخوام ژله اکواریوم با تزیین ساحل رو انجام بدم البته فقط ژله ابی و توی ظرف پیرکس باید حتما لازمه زیرش ژله ماستی باشه یا نه؟
    ممنونم

    پاسخحذف
  4. مریم گلی جون سلام عزیزم . شما لطف داری خانومی !

    زله ساحل رو چون من دولایه درست کردم و وسطش پنیرخامه ای داشت دیگه ته اون رو زله ماستی درست نکردم . ولی اگه میخوای ماهی توی زله ات باشه -برای اینکه دیده بشه حتما باید زیرش یک ردیف سفید باشه . حالا یا لایه زیر و اولی رو زله ماستی درست کن یا اینکه لایه وسطی رو مثل من پنیر خامه ای بده . این لایه سفید برای بهتر دیده شدن ماهی های وسط زله است .
    نوش جون

    گلابتون جان
    عزیزم اتفاقا همون روز که داشتی زله شیشه خرده درست میکردی - منهم با همون مسقطی سفید و زله رنگی همون رو درست کردم ... انشالله به زودی اینجا میذارمش ... انگار اپیدمی شیشه خرده به همه سرایت کرده !!!!!!!!!!!! فقط تو نیستی گلم !!! ولی من توی مسقطی ام کمی هم پودر زله ریختم ...

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جون
    وب قشنگي داري و بسيار با سليقه اي.من كه خيلي لذت بردم.اميدوارم پيش بياد كه به سنگاپور برم طوري اين سفرنامه رو تنظيم كردي كه آدم فكر ميكنه خودش داره اونها رو مستقيما ميبينه.به ما هم سري بزن

    پاسخحذف
  6. راحله جون
    ممنونم عزیزم ... آدرس بدی حتما.. خوشحال میشم بیام به خونه مجازیت ...ممنون از محبتت .

    پاسخحذف
  7. سلام شبنم جون
    خیلی خیلی قشنگ توصیف میکن ، آدم فکر میکنه خودشه واقعا داره اونجارو میبنه ، وصف العیش نصف العیش ، ما که معلوم نیست کی اینجاها رو بتونیم ببینیم ولی واقعا از نوشته هاتون لذت میبرم.
    مرسی عزیزم انشاا... همیشه سفرهای خیلی خوب داشته باشید و بهتون خوش بگذره،و ما هم از سفرنامه هاش یه فیضی ببریم .(:آره اکرمم از مشهد )

    پاسخحذف