۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

سفرنامه مالزی 5

بازهم دوباره به مالزی سلامت داتانگ !!

این یک دسرگرم وسرد مالزیایی ! .. بستنی سرد و دسر گرم و شیرین با نارگیل و نشاسته و شکر قهوه ای و باقی رمز و راز تهیه کننده ...! این یک ایده بود ... حالا باقیش با خودتون ...!!!



یک نوع ناسی با گوشت و تخم مرغ و خیار .... تا میای از تندی غذا صدات در بیاد ...شیرینی سس و خیار به دادت میرسه !!


اینهم انواع دسرهای مالزی ... شبیه به شیرینی های ماست .. شیرینی هاشون هم تنوع زیادی داره .. و نسبتا رنگارنگ هستن .


فکر کردم بهتره اولش با شیرینی ازتون پذیرایی کنم که اگه طولانی شد - کمتر خسته بشین ... !!

این توضیح رو بدم که : برنامه ها از طرف تور ترتیب داده میشه که برای هرکدوم باید هزینه معمول رو بپردازین . ولی قبل از هرگونه برنامه ریزی حتما در مورد اون و هزینه و ساعات رفت و برگشت و کفش ولباس مناسب و مورد نیاز اون مکان اطلاعات کسب کنین واگه و جزء علاقمندیهای شما نبود انصراف خودتون رو اعلام کنین . گاهی نیاز به کفش راحتی برای طی کردن پله ها و کلاه و عینک و گاهی چتر نیاز دارین ... و گاهی نه ... البته امیدوارم تور لیدر سر بهوا نباشه که یادش بره بهتون بگه ...بهتره خودتون همیشه بپرسین !!



عمارت مسجد جامع توسط معمار انگلیسی طراحی شده و خیلی زیباست .سبک اون مانند سبک معماری مغولی و مراکشی و نشانه هایی از طرح های اسپانیایی داره .



عمارت سلطان عبدالصمد به سبک معماری اندلسی ( اسپانیای قدیم ) طراحی شده .
که امروز دادگاه عالی مالزیه و برج ساعت در 40 متری عمارت سلطان عبدالصمد در کوالاقرار داره که هر دو رو تو عکس می بینین.



معبد تین هو یکی از معابد بودایی است که سر راه معبد - چینی ها بساط کاسبی خودشون رو به راه انداخته اند : در ضمن بازدید هم طالع تون رو خواهند دید ! ...... دکه های سوغاتی فروشی ارزون هم هست و باغ گیاهان دارویی هم سرش به فروش گیاه دارو گرمه !



برج " مناره " خواهر کوچیکه برج میلاد خودمونه . ولی اقبال خواهر کوچیکه بلند تره چون برخلاف آقا میلاد ! تو هوای پاک تری نفس میکشه ...! و چشمانش به روی ترافیک سردرگم خیره نمی مونه و شماره پلاک اتومبیل ها رو- زوج و فرد باهم نظاره میکنه !



این منظره قصر ملی نگارا محل اقامت رسمی پادشاه مالزی است . Istana Negara



یکی از درهای کاخ و مامورین سواره تشریفات رو با لباس مخصوص میبینین .





سلطان میزان زین العابدین سیزدهمین پادشاه مالزی و همسرش ملکه نورزهیرا



نخست وزیر : نجیب عبدالرزاق


A`famosa

مجموعه تفریحی آفاموسا پارک آبی و شهربازی بزرگیست که ورزش های آب و موج سواری و قایقرانی لحظات جذاب و به خاطر ماندنی رو برای کودکان و بزرگسالان تدارک دیده .

موزه صنایع دستی Craft Complex هم محل جمع آوری صنایع دستی و پارچه های منقوش و...


ظروف حصیری و بامبو و ظروف سفالی و ابزار سنتی مربوط به گروها و نزادهای مختلف رو از 13 ایالت مالزی در این جا جمع آوری و در معرض عموم قرار داده

چرخ و فلک 60 متری کوالا با نام چشم مالزی eye on Malaysia در پارک تی تی وانگسا . این چرخ و فلک از روی جرخ و فلک لندن نام گرفته و یک چرخ وفلک عظیم دیگر هم در سنگاپور راه اندازی شده ..


این پارک دریاچه زیبایی دارد و یک چرخ و فلک 60 متری معادل یک برج 20 طبقه که از فرانسه خریداری شده و شعاع بیست کیلمتری رو میتوان دید . ساختمان تاتر ملی کالا رو که چندضلعی آبی رنگیه و برجهای دوقلو رو تو عکس می بینین . تو مالزی همه چیز سعی دارن تا چشمهای مشتاق توریستان رو جذب کنن .... !

پارک گلهای ارکیده و آکواریم KLCC هم از جاهای دیدنی و قشنگه . این آکواریم بزرگ محل نگهداری حدود 150 گونه از آبزیان مختلفه که در تونلی به درازای 90 متر میتونین زیر آب رو تماشا کنین .

................... حالا دیگه..... از هرچه بگذری ...بازار خوشتر است !!!!!

مراکز خرید متنوعی در کوالا در انتظارتان نشسته اند .... باور کنین نمیشه یکی از بهترین و قشنگ ترینشان رو انتخاب کرد . چون هر کدوم رو ببینی از قبلی قشتگتره !!

اونهایی که Lot 10 لات تن رفته بودن راضی بودن .








اونهایی که بی بی پلازا BB Plaza خرید کرده بودن از اونجا راضی بودن .


و اونهایی که ماجو جانکشن Maju Junction خرید کرده بودن هم ناراضی نبودن ...



من هم برجایا تایمزاسکوئر Berjaya Times Square






و فروشگاه های گنتینگ هایلند رو پیشنهاد می کنم .


Mid valley – The Mall – Sogo - هم از بازارهای بزرگ کولاست . من از هیچکدام از همراهان نارضایتی نشنیدم .هرکسی از هرکجا با دست پر برگشته بود به نظرش اونجا بهترین جا میومد !!


گویا در هر بازاری رضایت هرنوع مشتری جلب میشه ... هم اجناس مارکدار گرانقیمت و هم فروشگاهای مارکدار معمولی و هم فروشگاه های ارزان قیمت معمولی هست . خلاصه دلار نباید توی جیبها سنگینی کنه ودوباره با توریست برگرده !!

حالا فکر نکنین که من مالزی زده شده ام ...!! ... نه ... راجع به مالزی من فقط دیده ها و شنیده ها م رو بیان کردم .قصدم نه مبالغه و نه تبلیغ بود . درعین امروزی بودن از چشم و همچشمی خبری نبود . از شیفتگی نسبت به مد خبری نبود . لوازم آرایش آنچنانی خبری نبود . از اختلاف طبقاتی آنچنانی خبری نبود . سبک زندگی مردم در محلات مختلف شهر با یکدیگرخیلی تفاوت چشمگیری نداشت . و این رو از لباس پوشیدن نسل جوان در همه اماکن مختلف شهر میشد به وضوح دید . یه جوری همه جیز خبر از اعتدال نسبی میداد . نمیدونم ...؟ شاید هم این برداشت من بوده .

فقط خواستم مقایسه ای صورت بگیره و بدونیم که اگه نجنبیم ....خیلی دیر میشه !! نفت مون رفتنیه ! گازمون تموم شدنیه ! دیر یا زود به جایی میرسیم که شاید اون روز تاسف خوردن دیگه دردی رو دوا نکنه !! شاید بتوان لااقل تجربه مالزی رو حتی دیر پیاده کرد !


کشور و مردم مالزی برام قابل احترام هستن برای اینکه ... همه باهم هم زمان حرف نمیزنن !!! صداها توی همهمه صدای دیگری غرق نمیشه ! همه همونطور که دوست دارن خودشون حرف بزنن -به دیگرون هم اجازه حرف زدن میدن . آنچه که خود می پسندن – برای دیگرون هم روا میدارن و بالعکس . هیچ کس دین و مذهب و اعتقادات دیگری رو کمتر از خودش نمیدونه ...اونجا احترام حرف اول میان دو نفره ... البته بعد از سلامت داتانگ !!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر