۱۳۸۷ دی ۲۰, جمعه

ته چین لبو !!



مواد لازم :
ماست یک لیوان - تخم مرغ 3 عدد - لبو 4 الی 5 عدد بدون رگ و ریشه و پررنگ ارغوانی و رنده شده و آب لبو نصف پیمانه - روغن وکره به میزان لازم - زعفران دم شده - برنج 5 پیمانه - فیله مرغ به تعداد نفرات- پیاز و پیاز داغ فراوان .



طرز تهیه :
اول با کمی روغن پیاز داغ کردم و فیله مرغ و با زعفرون و نمک و کمی کره پختم . بعد برنج رو آبکش کردم .کمی زنده تر برداشتم . بعد 3 تا تخم مرغ کامل و یک لیوان ماست و آب غلیظ لبو و کمی روغن و نمک با هم مخلوط کردم و کمی برنج توش ریختم برای ته دیگ اماده شد ( تو این ردیف زعفرون نزدم .)

بعد توی ماهیتابه روغن و کره داغ کردم و کمی از اون رو باقی گذاشتم و بقیه رو تو لیوان برداشتم برای آخرکار و روی ظرف درمرحله انتهایی .
حالا یک ردیف از مایه سرخابی ( لبو رنده شده و ماست و تخم مرغ و نمک و روغن ) ریختم ته ظرف و صاف کردم .

لبوهام آماده و پخته شده بودن .رنده درشت کردم . و یک ردیف روی برنج سرخابی ها صاف کردم . ردیف بعدی یک ردیف برنج سفید ساده برای اینکه ترکیب رنگی قشنگی رو داشته باشیم .

بعد فیله های مرغها رو با پیاز داغ و کمی آب باقیمانده مرغ ( خیلی کم حدود 4 – 5 قاشق ...به شرطی که برنج زنده باشه ) روی ظرف ریختم و فشار دادم و صاف کردم.

حالا کمی دیگه برنج داشتم بهش زعفرون زدم و کمی روی ظرف ریختم و کمی دیگه از همون رو برای تزیین نگه داشتم .

بعد باقی روغن و کره رو روش دادم ودرش رو با کاغذ فوبل پوشاندم - ولی دو تا سوراخ کوچک دو طرفش تعبیه کردم که بخار اضافی بیرون بره و پلو با ترکیب بخار حاصل خمیر نشه ... یعد یکساعت و نیم روی شعله ملایم دم کردم .

پس از دم کشیدن برنج - شعله زیر ته چین رو خاموش کردم و فویل رو برداشتم تا کمی برنج خنک بشه و کمی بعد ماهیتابه رو از بالا به پایین محکم تکوندم !! یعنی کمی تکان دادم تا بفهمم که کفش کنده شده تا قالبی در بیاد یا نه . یادتون باشه اگه تا ته چین رو خاموش کردین و نذاشتین خنک بشه .... امکان داره ته چین مون تهش به ظرف بچسبه و قالبی در نیاد . اگه فکر کردین ممکنه چسبیده باشه ... تهش رو توی آب سرد بذارین کمی بمونه و بعد تو دیس گرد دمر کنین . خنک شدن ته چین قبل از کشیدن در ظرف , کمک میکنه تا قالبی در بیاد .حالا اون رو برش میزنین . این غذا خیلی خوشرنگ و مجلسی و اشتها آوره ...ضمنا اصلا هم شیرین نمیشه .


رنگ و جلوه این غذا تقریبا مثل ته چین آلبالوست. من آلبالو پلو رو با مقدار بسیار کمی شکر میپزم که قادر به تشخیص شیرینی اون نیستن .... و رنگ زیبای آلبالو هم از بین نمیره...حالا اگه غذای شیرین دوست دارین میتونین کمی به مخلوط لبو رنده شده تون شکر اضافه کنین . ....

با خودم فکر میکردم ما آدمها چقدر ناشکریم خداوندگار خوب و مهربون برای هر فصلی انواع و اقسام سبزیجات و میوه های رنگارنگ رو تهیه کرده و در اختیارمون گذاشته و ما این لبوی خوشگل و خوشرنگ رو تو این فصل که فراوونه و دم دسترس ول کردیم و از آلبالوی تابسنونی فریز شده و در واقع پس از یخ زدایی از یک میوه که به دستهای خودمون بی خاصیت شده !- استفاده میکنیم .......!!!!!!



لینک آموزش انواع ته چین و ته دیگ در تالار گفتمان سفره خونه :

http://forum.sofrehkhune.com/forum100/


لینک آموزش انواع چلو و پلو و ته چین و ته دیگ در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/foods/288/1/


۲ نظر:

  1. با سلام خدمت خانم باسليقه و كدبانو ميخواستم از شما بابت اين غذا تشكر كنم.اين غذا كه شده جزو ليست غذاي هفته گي من خيلي خوشمزه است.باز هم ممنون

    پاسخحذف
  2. با سلام خدمت خانم كدبانووباسليقه.غذاي خيلي خوشمزه اي استو جزو ليست غذاي هفتگي من شده است باز هم ممنون

    پاسخحذف